Na európsky trh preniká čoraz viac elektromobilov od čínskych výrobcov. Medzi najambicióznejších z nich patria spoločnosti BYD, NIO či Xpeng. Tie si pritom za jeden z prvých trhov, ak nie vôbec prvý zahraničný trh, vybrali Nórsko, kde dominujú predajom nových áut práve elektromobily. Ako sa im darí v tomto „raji“ elektromobility?
Čínsky automobilový priemysel zažíva nevydaný rozmach v oblasti elektromobility. A to vďaka niekdajšej systematickej podpore domácich výrobcov. Mnohí z nich pritom majú globálne plány. No a viacero odborníkov upozorňuje na to, že môžu v budúcnosti významne ovplyvniť aj najväčšie automobilové trhy a regióny. Vrátane Európy.
Dá sa povedať, že vo svete asi najznámejší čínski výrobcovia elektromobilov – BYD, NIO a Xpeng si vybrali Nórsko ako akési laboratórium svojich globálnych ambícií. Ide totiž o prvý trh, na základe ktorého sa chcú odraziť v rámci európskej expanzie. A to nemôže byť až takým prekvapením. Aj keď je Nórsko len malým automobilovým trhom, ide o trh s jednoznačne najvyšším podielom predaja elektromobilov na svete.
Čo ukazujú čísla?
Podľa správy čínskej investičnej banky CITIC Securities, o ktorej informoval web CnEVpost, dosiahli elektrické autá v Nórsku za prvý polrok 2022 podiel 79 % (v rámci predaja nových áut). Táto banka sa pritom pozrela na to, ako sa v spomínanom období darilo v „raji“ elektromobility čínskym značkám.
Podľa CITIC Securities bolo v H1 2022 v Nórsku zaregistrovaných 54 000 elektromobilov, z toho 5 726 od čínskych značiek. To znamená podiel cez 10 %, čiže cca každé desiate nové elektrické auto bolo čínske. To zároveň predstavuje medziročný rast o 204 %.
Treba pritom povedať, že čínska investičná banka do štatistík zarátala aj pôvodne britskú značku MG, ktorá už patrí pod čínsky koncern SAIC. To sa však dá pochopiť, keďže elektromobily značky MG sú minimálne po technickej stránke čínske. No a tejto značke sa podľa CITIC Securities darilo v Nórsku najviac. Dôvodom má byť, že tam pôsobí najdlhšie. My dodávame, že za tým teoreticky môžu byť cenovo dostupnejšie modely či vnímanie značky ako európskej a navyše s pomerne dlhou tradíciou na rozdiel od čínskych značiek, za ktorými stoja väčšinou startupy.
Vysoký podiel predaja podľa CITIC Securities dosiahla aj značka BYD. NIO zas rastie najrýchlejším tempom – za prvých 7 mesiacov tohto roka o 175 % v porovnaní s celým minulým rokom. No a Xpeng je tesne za NIO. Čínska banka neuvádza konkrétne čísla ohľadom predaných elektromobilov jednotlivých značiek, tie však ponúka CnEVpost na základe údajov nórskeho portálu Elbilstatistikk. Vďaka tomu vieme, že v tomto roku boli predaje týchto „čistokrvných“ čínskych značiek v Nórsku nasledovné: BYD – 1 323 ks, NIO – 561 ks a Xpeng – 494 ks. MG pritom predalo niečo cez 2 000 elektromobilov.
Nuž, sme veľmi zvedaví, ako sa bude postupom času a expanzie dariť čínskym elektromobilom nielen na európskom trhu. Napríklad čínsky tím Deutsche Bank uvádza, že najväčšou prekážkou má byť „značka“, pretože stále existujú predsudky ohľadom kvality čínskych áut. Prieskum v Nemecku však ukázal, že vyše 50 % respondentov je otvorených kúpe elektromobilu od čínskych výrobcov.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čo stojí za záplavou čínskych elektromobilov a aké ponaučenie si treba zobrať od Číny?
Podľa Elona Muska je Čína svetovým lídrom v oblasti elektromobilov
Čo si myslí „Deutsche Bank“ o čínskych elektromobiloch po testovacom podujatí?
Jeden komentár
Z hľadiska toho, ako sa chystá „Čína“ s BEV do Európy, nám predaje v „nórskom skleníku“ moc nepovedia ….