Na európsky trh preniká čoraz viac čínskych elektromobilov, preto môžu byť výsledky štúdie ohľadom kvality elektromobilov čínskych značiek, ktorý uskutočnila spoločnosť J.D. Power, zaujímavé aj pre Európanov.
Spoločnosť J.D. Power pritom skúmala tzv. NEV (New Energy Vehicles), pod ktoré patria elektromobily a plug-in hybridy. Zameriavala sa na nové vozidlá a problémy, s ktorými sa stretli majitelia (vzorka: 3 976) počas prvých 2 až 6 mesiacov vlastníctva. Dospela pritom k nasledujúcim zisteniam.
Kvalita NEV sa v rámci výskumu pre rok 2021 zlepšila. Priemerný počet problémov s kvalitou dosiahol 128 PP100 (128 problémov na 100 vozidiel). To je v porovnaní s prieskumom za rok 2020 o 10 PP100 menej. Zásluhu na tom majú batériové elektromobily, pri ktorých počet problémov medziročne poklesol zo 143 na 129 PP100.
Naopak, v prípade plug-in hybridov vzrástol zo 121 na 125 PP100. To tiež znamená, že plug-in hybridu sú na tom stále o niečo lepšie, rozdiel sa však medziročne znížil z 22 na 4 PP100. Elektromobily majú pritom menší problém s kvalitou „inteligentných funkcií“ (ako napr. jazdní asistenti a infotainment), zatiaľ čo plug-in hybridy sú na tom lepšie z hľadiska „základnej kvality“ (ako napr. exteriér a sedadlá). Čo sa týka pohonného ústrojenstva, rozdiely medzi elektromobilmi a plug-in hybridmi sa takmer vyrovnali.
J.D. Power tiež uvádza, že najnovšie čínske NEV, ktoré prichádzajú na domáci trh, dosahujú takmer 40 % podiel z celkového predaja NEV v krajine. Tieto nové modely sú pritom podľa štúdie J.D. Power o niečo menej problematické z hľadiska celkovej kvality v porovnaní s ostatnými NEV. A to v priemere o 2 PP100 (127 PP100 vs. 129 PP100)
Najvýraznejšie rozdiely v prospech nových modelov nájdeme v oblastiach infotainmentu (mínus 4,5 PP100), asistenčných systémov (mínus 3,2 PP100) a batérie/nabíjania (mínus 3 PP100).
Najlepšie hodnotené modely
Spoločnosť J.D. Power taktiež zverejnila mená najlepšie hodnotených čínskych batériových elektromobilov (BEV) v rámci vybraných segmentov:
- Malé BEV: ORA R1
- Kompaktné BEV: Xpeng G3
- Stredne veľké BEV: BYD Han EV
- Luxusné BEV: NIO ES6
- Zdroj: Great Wall Motors
- Zdroj fotografie: Xpeng
- Zdroj fotografie: BYD
- Zdroj: NIO
Xpeng G3 sa pritom predáva napr. aj v Nórsku. A aj zvyšných modelov by sme sa mali na základe doterajších informácií dočkať na európskom trhu.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínske elektromobily nakopú niektorým tradičným automobilkám zadky, myslí si expert
Čínsky e-mobility startup NIO má väčšiu trhovú hodnotu ako BMW, Ford či GM
Na slovenský trh mieri ďalší čínsky elektromobil – „superšportové SUV-kupé“ od DFSK
Tesla vraj zatiaľ nemá žiadnu konkurenciu a keď príde, tak z Číny, tvrdí odborník
3 komentáre
Kvalita je vyššia ako nejaká Tesla pretože každá čínska automobilka ktorá ide na európsky trh tak začínali tak že pozvali Nemcov a tí im zabezpečili asi 99% know how…
Uvedená kvalita a skvelá cena čínskych BEV je vygenerovaná vysoko konkurenčným prostredím. To v EU a ani USA už neexistuje. Dôvodom je 400 automobiliek v Číne, ktoré si idú po krku a v prípade neúspechu krachujú. Výsledkom je vyše 400 modelov BEV a dosiahnutá parita s ICE. Jednoducho na globálnom trhu západ v BEV nedokáže konkurovať Číne. Dôvodom sú hlúpe politické rozhodnutia v minulosti, ktoré zabudli na základne pravidlo kapitalizmu, zákaz oligopolov. Spomeňme si na krízu 2007 a vyhlásenia o too big to fail. Dnes to tu máme znova, pri transformácii na EV…
Zjavne som to nepochopil spravne, pretoze ak sa na 100 novych autach vyskytne do pol roka priemerne 128 problemov, to museli soudruzi v PRC niekde urobit kolosalnu chybu. Clanok mi sice evokuje, ze to ma byt u cinanov terno, ale v skutocnosti je to totalne fiasko.