Čínske elektromobily si podmaňujú Európu. V nominácii „Auto roka“ majú značné zastúpenie

10

Mnohí, vrátane predstaviteľov EÚ, sa obávajú elektromobilov z Číny. A to najmä z dôvodu, že im domáce automobilky nebudú vedieť konkurovať z hľadiska ceny. Priazeň, minimálne od motoristických novinárov, si pritom zdá sa začínajú získavať už teraz. Naznačujú to nominácie na Európske auto roka 2023, v rámci ktorých nájdeme 5 až 7 čínskych elektromobilov, v závislosti od uhlu pohľadu.

CarNewsChina upozorňuje na zaujímavé pomery v rámci nominácií na Európske auto roka – Car of the Year 2023 (COTY 2023), do ktorej, ako uvádzajú organizátori tejto ankety, bolo nominovaných 28 vozidiel, pričom porotu tvorí 59 motoristických novinárov z 22 krajín. 5 až 7 modelov, v závislosti od uhla pohľadu, je totiž čínskych. A ak by sme počítali so 7 modelmi, tak Číňania by mali najväčšie zastúpenie v nominovanej dvadsaťosmičke.

Až 4 modely pochádzajú od 2. najväčšieho výrobcu elektromobilov na svete, a to automobilky BYD. Ide pritom o kompaktný hatchback BYD Dolphin, kompaktné SUV BYD Atto 3, sedan strednej triedy BYD Seal a sedan strednej až vyššej strednej triedy BYD Han EV. Všetko sú to pritom plne elektrické vozidlá.

V nominácii na Európske auto roka – COTY 2023 nájdeme aj prémiový elektrický sedan vyššej strednej triedy Nio ET7 od ambiciózneho čínskeho startupu NIO.

Otázne modely

Ďalšie 2 nominované elektromobily, Smart #1 a Volvo EX30, môžeme a nemusíme považovať za čínske. Kompaktný crossover Smart #1 je produktom spoločného čínsko-nemeckého podniku automobiliek Geely a Mercedes-Benz. Dôvodom, prečo by sme tento model mohli považovať za čínsky, je to, že po technologickej stránke je to čínsky výrobok.

Smart #1 totiž vyrástol na platforme SEA, ktorú vyvinul čínsky koncern Geely. Elektromotor vozidla vyrába dcérska spoločnosť koncernu Geely a batérie dodávajú čínske spoločnosti CALB a Rept Battero, uvádza CarNewsChina. A výroba modelu prebieha v jednom z čínskych závodov Geely. Mercedes-Benz sa pritom postaral len o dizajn vozidla.

A s Geely má veľa spoločného aj druhý otázny model – Volvo EX30. Automobilka Volvo totiž patrí pod tento čínsky koncern. Navyše rovnako ako Smart #1, aj model EX30 vznikol na koncernovej platforme SEA, používa elektromotory od dcérskej spoločnosti Geely a vyrába sa v tom istom čínskom závode koncernu Geely. A batérie dodáva spoločný podnik Geely a ďalšej čínskej spoločnosti Sunwoda.

Kompletná nominácia

Na záver pridávame kompletný zoznam 28 nominovaných modelov, z ktorých je 16 elektromobilov, plus ďalšie 3 modely majú aj čisto elektrické verzie. Už o pár dní by mala byť známa finálová sedmička. A víťaza ankety „Európske auto roka 2023“, resp. Car of the Year 2023 / COTY 2023 spoznáme 26. februára 2024.

europske auto roka 2023

Zdroj: COTY

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dôvera Nemcov voči čínskym elektromobilom rastie | Prieskum
BYD vyzval čínske automobilky, aby sa spojili a „zbúrali staré legendy“
T&E: „Kým nemecké automobilky podvádzali a lobovali, čínske inovovali“. A teraz má EÚ problém
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

    • Je smutne že z nejakého dôvodu všetci broja proti Tesla a pritom si neuvedomujú, že nepriateľ Europského automobilového priemyslu sú čínske automobilky, ktoré nemajú žiadnu fabriku v EU a všetko dovážajú. V neposlednom rade za dotované ceny.

      Podla mňa to je preto tak, lebo Tesla nemala a ani teraz nemá štandardné marketingové oddelenie, ktoré by vytváralo reklamu do médii, a tiež neposkytovalo auta na požičanie pre novinárov.
      A tu v Europe to chodí ruka v ruke automobilový novinári a automobilky. Nahrávanjú si jeden druhému. No Tesla do toho nezapadla a tak sa začalo hejtit.
      Ľudia sa boja toho čo nepoznajú a Teslu žiadny novinár nerecenzoval, tak sa ľudia začali báť novej neznámej automobilky a preto si vymýšľanjú rozprávky, aká je Tesla zla a ako nepekný interiér má, horí, a cela sa rozpadá, a ma chvost, kopyta a rohy ako čert :D.
      A nemalo tomu dopomohli samotný novinári, či už vedome za ústupky od europských automobiliek, alebo nevedome keď bez vlastnej skúsenosti stále dookola niekoľko rokov obmieľaly kvalitu spracovania prvých vyrobených kusov.

      • Bohužiaľ, toto čo popisujete ukazuje na obludné rozmery novinárskej korupcie v oblasti elektromobility. Ešte by som pridal drzé klamanie a korupciu vo vodíkovej téme. Pritom sú výrazne definované technickou logikou a číslami, takže človek by povedal, že politika a klamstvo ma výrazne obmedzený priestor.

      • „…Teslu žiadny novinár nerecenzoval“? Ále no – stačí pozrieť youtube…
        „…všetci broja proti Tesla“. Toto tiež nie je pravda – minimálne ja nebrojím (len si ju nekúpim, lebo mi nesadol ten prázdny interiér a problémom môže byť aj jej servis).

    • Zeby preto ze Tesla nema nic nove len niekolko rokov stare modely a anketa sa tyka noviniek? Jasne bude sa tvrdit ze highland je uplne ine auto, ale zrejme odbornici to beru len ako vyrazny facelift stareho modelu TM3. Mozno v dalsom rocniku sa zucastni CBT ak ho zvladnu predavat v EU.

      • A od kedy je auto nový model a kedy je to facelift?
        Kto to definuje? Nie sú to znova novináry? Auto roka je novinárska anketa, a teda do zoznamu sa pridá len to čo tam pridajú novinári.
        Pekny príklad je priamo v zozname nominovaných, Peugeot e-3008, je to nový model? Ale veď Peugeot 3008 už dosť dlho existuje, nie je to novinka. No zrazu s elektromotorom, sa do rebríčku dostal.
        Tak ako to je? Niekto áno a niekto nie? Tesla asi nemasti, priamo alebo nepriamo vrecká novinárov, preto sa tam nedostala.

        PS: auto roka nie je založená na technickej a odbornej stránke ale na novinárskom bodovaní. Tam nie sú žiadny odborníci, len novinári. Bohužiaľ.

  1. Európa už nevyrába autá.
    Začnite už konečne znova vyrábať autá a nie plastové pljstajšny na kolesách v rovnakých sumách iba inej výšky (ani sa nedivím, keď nás viedli takíto myslitelia).

Pridajte komentár