„Očakávam cenovú vojnu elektromobilov v Európe,“ hovorí expert. A cenové prímerie v Číne padlo

10

Nemecký automobilový expert uviedol, že „cenovej vojny“ elektromobilov sa máme dočkať aj v Európe. Toto tvrdenie prichádza potom, čo bol v Číne podpísaný „cenový mier“. A ten bol aktuálne po pár dňoch zrušený.

Ecomento na základe rozhovoru Ferdinanda Dudenhöffera z Centra automobilového výskumu v Düsseldorfe (CAR) pre N-tv informuje, že tento automobilový expert predikuje ďalšie znižovanie cien elektromobilov v Európe. Dudenhöffer totiž doslova uviedol: „Očakávam ostrú cenovú vojnu elektromobilov v Európe.“

Expert tiež uviedol, že spoločnosť Tesla za ostatných 15 mesiacov vyrobila podstatne viac vozidiel, ako predala a že v Číne už nemôže chrliť ďalšie zľavy na svoje elektromobily. Tieto tvrdenia však môžu byť diskutabilné. Ak by Tesla dlhodobo vyrábala podstatne viac áut ako predávala, tak by mala zrejme extrémne skladové zásoby.

To sa však nezdá napr. na základe analýz „Troy Teslike“ či parkovísk pre vyrobené vozidlá. Aj keď tento rok počet skladových áut vo všeobecnosti značne rástol, Tesla to dokázala zrejme pomerne úspešne regulovať práve zľavami, ktoré mali rozpútať tzv. „cenovú vojnu“. Tesla pritom aj naďalej prekonáva svoje kvartálne predajné rekordy. A ani 2. štvrťrok 2023 nebol výnimkou.

Koniec čínskeho „cenového prímeria“

Ak Dudenhöffer ohľadom nemožnosti ďalšieho znižovania cien zo strany Tesly v Číne narážal na nedávnu dohodu o tamojšom „nenarušovaní konkurenčného boja abnormálnymi cenami“, tak tá podľa aktuálnej správy od Reuters padla. Spravodajská agentúra v tejto veci uviedla, že Čínske združenie výrobcov automobilov (CAAM), ktoré túto dohodu iniciovalo, ju po pár dňoch zrušilo. A to s odôvodnením, že dohoda porušovala čínske protimonopolné právo.

Náznaky poklesu dopytu

Každopádne Ferdinand Dudenhöffer očakáva presunutie cenovej vojny elektromobilov do Európy. Predikuje pritom ďalší pokles cien o 5 až 10 %. Podľa Centra automobilového výskumu v Düsseldorfe už existujú náznaky, že mnohým výrobcom elektromobilov sa nedarí tak ako doteraz. A dôsledkom toho znížili ceny svojich vozidiel.

Napr. VW mal zlacňovať aj o viac ako 20 % v porovnaní s cenníkovými cenami, značka MINI dokonca o vyše 30 % a Škoda, ktorá mala ešte nedávno problém so sýtením dopytu, mala aktuálne zaviesť 14-% zľavu. Tieto čísla by mali platiť pre Nemecko, ktoré je najväčším automobilovým trhom v Európe, čo by malo aktuálne platiť aj v rámci elektromobilov.

Dudenhöffer dodáva, že aj keď predaje elektromobilov podľa štatistík naďalej rastú, trh s elektromobilmi má byť slabší, ako sa zdá. Čísla majú podľa neho odrážať včerajšiu realitu, keďže za nimi majú stáť najmä nevybavené objednávky. A aktuálne objednávky majú byť výrazne nižšie ako v roku 2022. To by sa však malo vzťahovať k nemeckému trhu a nemusí to odrážať všeobecný vývoj či vývoj na iných kľúčových trhoch.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla a ďalšie automobilky sa zaviazali, že nebudú bojovať „abnormálnymi cenami“ v rámci Číny
Čínski výrobcovia áut rastú aj na globálnom trhu a stávajú sa hrozbou pre tradičné automobilky
Tesla dosiahla predajný rekord a prekonala očakávania, zrejme na úkor zisku
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Konecne to niekto povedal tak ako to je, nadsenci a priaznivci si pokupovali, obycajny lud na to nema aj keby chceli, tak ako to stupalo vid 1 auto min rok, 3 auta tento a uz je 300% narast, tak pri sucastnych cenach ee

  2. I ked mozno Tesla nema vela aut na skladovych parkoviskach (mozno ich ma na lodiach), tak urcite ma pokles odbytu vzhladom na to ze som cital na inom fore o nakonfigurovanej Y ktora sa dostala do vyroby do tyzdna. Predtym sa cakalo mesiace ba aj vyse pol roka … co si pamatam.

    • Pozor. Ono je to otázne či je to zadanie do týždňa do výroby alebo priradenie objednávky už k plánovanej výrobe, Tesla nerobí toľko variácií výbavy aby sa nedalo dopredu predpokladať a vyrobiť žiadanu konfiguráciu.. inak to rýchle dodanie viem potvrdiť..;)

      • Ono je to fuk o co konkretne ide, len vnimam ze predtym sa na pridelenie auta/VIN cakalo aj mesiace a teraz aj do tyzdna. Proste je rozdiel predat za rok 200tis ks a 2mil. 🙂 A ked chcu dalej zvysovat vyrobu tak uz sa to nebude predavat samo. Uz budu musiet presviedcat/pretahovat zakaznikov konkurecii. Uz si nebudu moct dovolovat k zakaznikom to co k fanusikom, lebo ich rychlo kopnu do zadku. 🙂 Doteraz drvivu vacsinu majitelov co poznam Tesla bola len jedno dalsie auto k viacerym v osobnom autoparku, kupili si ju ako pikosku. 🙂 Ale ked Tesla ma byt jedine auto v rodine, alebo bezne fireme/pracovne/referentske auto tak su ine kriteria a poziadavky na sluzby.

        • Ja si myslím, že ľudia jednoducho musia viac šetriť. Inflácia vytlačila všetky ceny hore a platy im nestíhajú. Preto odkladajú nákup nového automobilu o 1-2 roky a potom príde zas vysoký dopyt.

  3. Ale veď to je prirodzený vývoj cien – či? Porovnajme to s plochými televízormi, koľko stáli na začiatku a dnes ich má doma každý niekoľko. Podobne to bolo s mobilmi. Takže bohatí a nadšenci zaplatili počiatočné náklady automobiliek a teraz sme na rade my „obyčajní“ čo si chceme kúpiť BEV za prijateľnejšie ceny. Už sa teším.

  4. Vie som nekritický priaznivec, ale ani nepriaznivec elektroáut! Súčasne BEV sú zvlášť v Európe predražené, a pre mňa nemajú na dostatočnej úrovni základné parametre ako je hmotnosť a skutočný dojazd. Pritom majú prebytočný výkon a robia z nich pojazdné počítače …… Nabíjacie možnosti pre ľudí zo sídliska sú zatiaľ tiež mizerné! Preto si myslím, že „trochu“ tej cenovej vojny nezaškodí !!! 🙂

    • Ty nie si ani ekritický priaznivec, ani nepriaznivec elektroáut, ale iba obyčajný namyslený hlupák, čo si myslí, aký je múdry a pritom o veci nemáš naštudované nič a nemáš ani žiadnu osobnú skúsenosť.

Pridajte komentár