Čínsky automobilový zväz vyzýva k ukončeniu „cenovej vojny“

12

Z Číny, ktorá je najväčším automobilovým trhom na svete, prichádza zaujímavá a v niektorých ohľadoch až zvláštne vyznievajúca správa. Čínsky zväz výrobcov automobilov totiž vyzval k ukončeniu „cenovej vojny“. Tá by totiž podľa zväzu mohla mať negatívny dopad na tamojší automobilový priemysel.

Tesla začiatkom roka významne znížila ceny elektromobilov, pričom vtedy napríklad agentúra Reuters uviedla, že tým rozpútala „cenovú vojnu“. Tento termín sa ujal a médiá ho zvyknú používať v súvislosti so znižovaním cien automobilov od ďalších výrobcov, predovšetkým elektrických.

Na zníženie cien zo strany spoločnosti Tesla, ktorá si to na základe svojich vysokých marží mohla dovoliť, reaguje čoraz viac jej konkurentov. A najvýraznejšie sa tak deje v rámci vysoko konkurenčného čínskeho trhu. Agresívna cenová politika Tesly však zrejme nie je jediným dôvodom.

V dôsledku toho, čo sa aktuálne deje, Čínsky zväz výrobcov automobilov (CAAM) vyzýva na upokojenie situácie na trhu a ukončenie „cenovej vojny“, informoval web CnEVpost na základe oficiálneho textu od CAAM.

„Cenová vojna“ môže totiž dostať mnohé automobilky, ktoré nemajú priestor na znižovanie cien, do finančných problémov. A to nielen nádejné čínske „elektromobilky“ či startupy, ale aj tradičných výrobcov, ktorí musia zabezpečiť stabilnú prevádzku a zároveň sa transformovať smerom k elektromobilite.

CAAM pritom uvádza, že znižovanie cien, ktorého cieľom je manažovanie nahromadených skladových vozidiel a primerané pokrytie nákladov je normálne, ale táto stratégia by sa nemala zmeniť na cenové vojny.

Čínsky zväz tiež píše, že „humbuk“ okolo znižovania cien v rámci čínskeho automobilového priemyslu by sa mal čo najskôr upokojiť, aby sa bolo možné čo najskôr vrátiť k normálnej prevádzke, ktorá zabezpečí „zdravý a stabilný rozvoj počas celého roka“. A dodáva, že cenové vojny nie sú dlhodobým riešením.

Prvotnou príčinou covidová vlna

Zdá sa, že CAAM považuje za hlavnú príčinu súčasného vývoja 4. kvartál minulého roka, kedy prišla ďalšia covidová vlna, ktorá veľmi negatívne ovplyvnila tempo výroby a predaja áut. A to sa prejavilo aj na slabom výkone tamojšieho automobilového priemyslu v prvých 2 mesiacoch tohto roka.

Automobilky tak boli pod tlakom a mnohé z nich sa rozhodli reagovať značným znížením cien. Zdá sa pritom, že prvou bola Tesla, ktorá naštartovala tento trend v sektore elektromobilov.

Nuž, uvidíme. Aktuálne údaje naznačujú, že sa situácia upokojuje a predaje elektrických áut v Číne začínajú rásť, pričom zároveň klesá napr. cena lítia, ktoré je nevyhnutnou a v ostatnom období pomerne nákladnou súčasťou batérií. Budeme tiež dúfať, že sa upokojí aj celková ekonomická situácia, najmä inflácia a zastabilizuje sa finančný/bankový sektor. Lepšie ekonomické prostredie by totiž mohlo znížiť výrobné náklady, a teda zvýšiť marže výrobcov áut pri zachovaní súčasných cien, ako aj zvýšiť „prirodzený“ dopyt. Súčasná situácia tiež zrejme ukáže reálnu životaschopnosť mnohých automobiliek, pričom už „pochovala“ niektoré startupy.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla výrazne znížila ceny elektromobilov už aj pre Slovensko
Tesla zarábala na autách násobne viac ako tradičné či čínske automobilky, ukazuje analýza
Ceny elektromobilov Toyota bZ4X, Nissan Ariya či Dacia Spring sú v Číne neporovnateľne nižšie ako v EÚ

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

12 komentárov

  1. Tesla predsa nepotrebuje „potápať“ žiadnu konkurenciu. Nemá na to zrejme žiaden dôvod.
    Tesla si iba chráni vlastný chrbát. Mala plné sklady – tak šup s cenou dole! Normálny trhový mechanizmus, nie?
    Aká „cenová vojna“?

    • a to je len zaciatok 😉 kopa firiem uz skrachovala, len to este nevedia 🙂 resp. si to nechcu pripustit… tak im treba, aspon sa to vycisti

  2. Tesla zvýšila ceny o niekolko tisíc 3x za jeden rok. Teraz cenu znižuje a už je problém. Keď má obchodník nastavenú maržu a jeho výrobné náklady klesajú aj vďaka správnym rozhodnutiam, tak prečo cenu neznižovať. Prečo by mal koncový zákazník doplácať na neschopnosť manažmentu niektorých automobiliek. Rivian a Lucid su na trhu dosť dlho aj s kvalitnymi autami no nevedia rozbehnúť masovú výrobu. A štandardné automobilky budú radšej vyrábať 200 rôznych modelov uplne zbytočne a investovať financie do alternatívnych a výrazne neefektívnych palív bez budúcnosti v malých automobiloch.

  3. “tradicne” automobilky nech kludne vsetky skrachuju, aj tak si nic ine nezasluzia za tie desatrocia odrbavania… cim skor, tym lepsie

  4. Ćínski súdruhovia sa opäť raz rozhodli rozkázať vetru-dažďu – keď už raz povolili súkromné podnikanie, nemôžu zakázať konkurenčný boj.

  5. Nechapem ako moze niekto chvalit obchodnika s nadstandardnou marzou.
    Bezni vyrobcovia ju maju v rozpati 1-10%. Preco by som sa mal tesit z toho, ze tesle zaplatim viac ako by som mal?
    A k tomu ako su ostatni za chvilu na kolenach. Tesla bude musiet este vela mlieka vypit aby predbehla v obratoch 18tich vyrobcov co su pred nou. A to uz dokonca bola 11ta, ale predbehlo ju asi 5 cinskych znaciek.

    • Tvoj komentar ma vela chybiciek alebo neuplnych informacii.
      1. Štandardna marža každého obchodníka je do 50% takže je nanom či to bude 10 alebo 40.
      2. V marži su zahrnute naklady firmy a marža nieje zisk.
      3. Čim väčší zisk, tým skôr môže firma napredovať a inovovať a zaplatit aj zamestnancom vyssie mzdy.
      4. 11ta možno celkovo ale predaj spalovacich motorov skonči a čo potom. V číne ju predbehlo len BYD ale to ma v predajoch zahrnute aj plug-in. Inak je celosvetovo č.1 v predaji elektromobilov.
      5. Asi o podnikani nemáš žiadnu predstavu ked ti stačí marža 1%

      • tak ti to tu poopravim
        1. standardna marza neexistuje. pravidlom je ze vyrobcovia drahsich aut maju vacsie marze a vyrobcovia lacnych aut mensie marze. Napriklad u porsche sa „odhaduje marza okolo 20%, ale napriklad taky opel ma na corse marzu do 1%. Over si to sam.
        2. marza JE ZISK na kazdom predanom kuse. je to rozdiel ceny za ktoru nieco predas a ceny ktoru si musel zaplatit na vyrobu. nehovori to nic o ziskovosti firmy o com som ani nehovoril.
        3. to je pravda a presne o tom hovorim. ale preco by som mal financovat ich potrebu superrychleho napredovania? keby to robili vsetci, tak by aj fabia v zaklade stala 25tisic. Ale dobre tesla sa snazi prifilovat ako luxusna znacka takze marze su opravnene vyssie. Ale musia byt vyssie ako ma porsche? Podla mna nemusia a ani nemaju pravo. Porsche je naozajstna luxusna znacka so slavnou historiou. Kdezto teslu si kupi clovek len kvoli tomu, ze je to velmi dobre BEV s dobrymi benefitmi. Pride mi to ako prirovanie nejakych slavnych automatickych hodiniek napriklad rolex , ktore ukazuju len cas a smarthodiniek ktore maju kopec funkcii a su vlastne vo vsetkom lepsie. Este dokonca aj ten cas budu udrziavat presnejsie. Ale to ich neopravnuje, aby stali 6tisic €.
        4. zrovna BYD je asi ta najmensia z cinskych spolocnosti. pred nou su SAIC, BAIC a FAW. a napriklad taky SAIC ktory ma asi 5x vacsi zisk ako BYD ani neviem ci predava nejake BEV. ak nahodou ano, tak ale nie su ich hlavnym tahunom
        5. tu uz by som asi len doplnil, ze vsetci co sa divia, ze sa velky vyrobcovia stale sustredia viac na spalovaky asi nechapu ,ze z toho maju tieto firmy stale velke zisky a nie je dovod sa nikam ponahlat. Vsetci velky hraci uz investovali do BEV vyvoja a mozu si toto nove odvetvie otukavat, zatial co im spalovaky zarabaju.

        • Chápem tvoj pohlad na vec ale:
          Tesla je tu 12 rokov a prvých 10 bola v mínuse a cena auta bola rovnaká ako dnes. Vtedy nikomu nevadilo že automobilka prerába.
          Cenu majú nastavenú od začiatku a teraz sa im to začalo oplácať a príde niekto že sa mu zdá že zarábajú vela. Tie peniaze ktoré stratili za predošlé roky museli niekde zobrať a zarobiť na ne. Pre info Ford za posledné dva roky (2021 a 2022) pri výrobe modelu Mach-E prišiel o 3 mld. dolárov. Pričom je to výborné auto ale keby chceli byť ziskový tak musí stáť o 20 000 viac a to už by nikto nekúpil.

          1: máš pravdu neexistuje, ale ak máš produkt ktorý je inovatívny a žiadaný, môžeš mať maržu aj 200%. Koncept spalovacieho pohonu sa za posledných 100 rokov výrazne nezmenil, preto automobilky prevažne inovujú dizajn a interier. Preto boli automobilky dotlačené do nískej marže a zarábajú na následnom servise aut. Áno aj vďaka emisným normám musia robiť úpravy na motoroch ale na účinnosti a efektivite to nič nezmenilo. Stále je to cca 30%.
          2: opakujem marža nieje Zisk. Daj si to do googlu a sám uvidíš že nemáš pravdu. Marža je len rozdiel medzi výrobnými nákladmi a predajnou cenou. To neznamená že to je pre automobilku zisk.
          3: napredovanie je dôležité z viacerých hladísk
          a) znižovanie výrobných nákladov a následný pokles ceny produktu
          b) znižovanie enviromenálnej záťaže
          c) zvyšovanie kvality produktov
          3-1: Ano Tesla má maržu vyššiu ako Porsche (spalovák), ale ako som už písal, Porsche si to dobehne na servise, kdežto na Tesle meníš len vzduchový filter, stierače a gumy.
          3-2:Rolex alebo Breitling su ako Rols-Roys, Bently alebo hypersporty. Autá na rýchlosť alebo výkon tak ako hodinky na čas.
          4: BYD som uviedol preto, že je to najväčší čínsky predajca BEV a plug-in. Ostatné automobilky ma netrápia nakolko predávajú spalováky a ich predaje v najbližších rokoch drasticky klesnú.
          5: Všetci velký hráči si BEV skúsili a zistili že to nieje len auto do ktorého dajú baterku a elektromotor.
          6: Ked ti vadia marže Tesly, tak si kúp VW ID4 alebo ID3 alebo Toyotu BZ4X ktoré sú v mínuse pri predaji tohoto auta.

          Zhrnem: takže buď rád že tu nejaká Tesla je a tlačí ceny nadol, lebo keby nebola tak za 10 15 rokov stále jazdíme na naftu a benzín a nikam by sme v tejto oblasti nenapredovali. Rovnako ako Apple, len vdaka nim máme dotykové telefóny inak by sme stále ťukali do tlačítiek.

Pridajte komentár