Najväčší výrobca batérií pre elektromobily CATL v júni predstavil novú batériovú technológiu Qilin, ktorá prináša 3. generáciu architektúry CTP (Cell-To-Pack). Výrobca pritom sľubuje vynikajúce hodnoty na úrovni energetickej hustoty, rýchlosti nabíjania či dojazdu. A ako prvé budú týmito batériami vybavené modely značky Zeekr.
Spoločnosti CATL a Zeekr oznámili spoluprácu, vďaka ktorej získajú novú batériovú technológiu CATL Qilin ako prvé elektromobily Zeekr 009 (veľké MPV) a Zeekr 001 (crossover strednej triedy). Druhý menovaný model má vďaka tomu ponúknuť dojazd 1 000 km. Zrejme podľa cyklu CLTC, ktorý by mal byť blízky starému „optimistickému“ cyklu NEDC.
Zeekr 001 by mohol byť Európanom známy ako model Lynk & Co Zero, ktorý bol jeho koncepčnou verziou. Sériové vozidlo napokon dostalo úplne nové meno, nakoľko sa stalo súčasťou novej prémiovej, čisto elektrickej značky Zeekr, ktorá rovnako ako značka Lynk & Co (pôsobí aj v Európe) patrí pod veľký čínsky koncern Geely. Zeekr má pritom takisto globálne ambície (vrátane Európy) a chce konkurovať „elektromobilkám“ ako Tesla či NIO.
Batéria CATL Qilin
Čo sa týka batérie CATL Qilin, výrobca je v prípade svojej novinky veľmi sebavedomý. Hovorí totiž napr. o rekordnom využití objemu, resp. rekordnej objemovej efektivite, a to 72 %. A aj vďaka energetickej hustote 255 Wh/kg (v prípade ternárnych systémov ako napr. NMC) na úrovni celého packu (v prípade chémie LFP je to 160 Wh/kg) má ísť podľa spoločnosti CATL o batériu s najvyššou úrovňou integrácie na svete. Ktovie, či aj po zahrnutí štrukturálnej batérie od Tesly, ktorá plní zároveň úlohu nosného prvku konštrukcie vozidla, pričom prepája predný a zadný jednoliaty diel karosérie.
- Zdroj obrázku: CATL
- Zdroj: CATL
Každopádne CATL porovnáva svoju novú batériu s batériami „4680“, ktoré vyvinula Tesla, pričom články formátu 4680 sú súčasťou spomínanej štrukturálnej batérie. Čínsky gigant tvrdí, že s rovnakým chemickým systémom a rovnakou veľkosťou packu dokáže Qilin dodať o 13 % viac energie ako batéria 4680. To má priniesť zlepšenie v rámci dojazdu, rýchleho nabíjania, bezpečnosti, životnosti, účinnosti a výkonu pri nízkych teplotách.
Zaujímavú hodnotu CATL tiež spomína v prípade nabíjania novej batérie z 10 na 80 %, a to 10 min. Podpora nabíjacieho výkonu má byť pritom na úrovni 4C, tzn. 4-násobok kapacity batérie.
Prvé elektromobily budúci rok
Výhody batérie CATL Qilin majú ako prví pocítiť budúci majitelia elektromobilu Zeekr 009, ktorý sa začne dodávať v 1. kvartáli budúceho roku. Druhého modelu s novými batériami, Zeekr 001, sa zákazníci dočkajú v 2. štvrťroku 2023. Ten má pritom ponúknuť dojazd 1 000 km (zrejme podľa cyklu CLTC).
- Zdroj: Zeekr
- Zdroj: Zeekr
- Zdroj: Geely
- Zdroj: Zeekr
SÚVISIACE ČLÁNKY:
CATL predstavil „prelomové“ sodík-iónové batérie ako možnú alternatívu k li-ion
Čínske Geely chystá e-mobility ofenzívu vďaka novej platforme a „2-miliónovej“ batérii
Svolt sľubuje elektromobily s dojazdom 1 000 km vďaka svojej solid-state batérii
5 komentárov
Skutočný dojazd 1.000 km prinesú až batérie s kapacitou 150 až 250 kWh. Inou otázkou je kedy to bude, aká veľká a ťažká tá batéria bude, a za akú cenu či príplatok ju v aute budeme mať. Dovtedy budú mať vývojári bezsenné dni a noci! Vysokokapacitné a výkonné batérie raz neskutočne zmenia všetku techniku a život okolo nás …..
Nebude to, lebo 98% ludi realne nepotrebuje 1000km dojazd. Ale mozno ho znova budu potrebovat spalovaky, ked postupne siet cerpaciek bude rednut s ubudajucimi spalovakmi. :)))
Dojazd dnešných spaľovákov tiež nie je u všetkých rovnaký a už vonkoncom nie tých 1.000 km. „Tankovanie“ BEV je už dnes iné ako u spaľovákov, a počítam, že iné „navždy“ aj zostane! Dnes asi ani netušíme, aké hry s nabíjaním s nami dodávatelia „rozpútajú !!! 🙂 Aj samotní výrobcovia BEV majú pred sebou vytýčený cieľ dojazdu 1.000 km a viac. Takýto dojazd bude riešený väčšou batériou za príplatok, a basta !!!
Pevne verím, že za 10 rokov budú mať batérie kapacity, o ktorý sa nám dnes ani nesníva!
P.S. S tými spaľovákmi a „rednutím“ čerpačiek máš pravdu !!! 🙂 Veď uvidíme!
Nuz výhodnejšie ako batérie Li-Ion, sú superkapacitory Li -ait, (miesto kvapaliny je v superkapacitor vzduch), preto sú články Li – air ľahšie u zrovnayelnej sekcie o 10 kg, pričom nabíjanie a vyvíjania články Li – ion ničí a majú ohraničený počet cyklov nabitia a vybití a, Proč u Li – air je to prirodzený proces vyvíjania a nabíjania bez obmedzenia, lebo je to vlastnosť superkapacitory. Je potrebné do obvodu umiestniť aj odpor, ktorý pri zapojení do série uryckli nabíjanie a pri zapojení paralelnom, spomalí vybijanie. Navirm dokedy budem čakať na to, kým to konečne nejaký Mohol namontuje do elektromobilov takejto konfigurácií ???
Zatiaľ nikto !!! Ak sa v tom vyznáš a môžeš, skús byť prvý! Ak nemôžeš, napíš, čo ti v tom bráni !