Spoločnosť CATL, ktorá je najväčším svetovým výrobcom batérií pre elektromobily a ktorá je aj dodávateľom Tesly, predstavila novú batériu Qilin. Tá je 3. generáciou technológie „Cell-To-Pack“ (CTP 3.0) a sľubuje toho naozaj dosť. Na trh sa má dostať budúci rok.
Pomerne často sa objavujú správy o „zázračných“ batériách od rôznych startupov či univerzitných laboratórií. Tie však majú od možnej komercializácie veľmi ďaleko. To by však nemal byť prípad nových batérií od čínskej spoločnosti CATL, ktorá je najväčším výrobcom batérií do elektromobilov na svete, ako aj dodávateľom asi všetkých relevantných výrobcov elektrických áut. Veď dnes predstavená batéria CATL Qilin s technológiou CTP 3.0 sa má dostať do hromadnej výroby aj na trh už budúci rok.
CATL v prípade svojej novinky hovorí o rekordnom využití objemu, resp. rekordnej objemovej efektivite, a to 72 %. A aj vďaka energetickej hustote 255 Wh/kg (v prípade ternárnych systémov ako napr. NMC) na úrovni celého packu (v prípade chémie LFP je to 160 Wh/kg) má ísť podľa čínskeho výrobcu o batériu s najvyššou úrovňou integrácie na svete. Ktovie, či aj po zahrnutí štrukturálnej batérie od Tesly, ktorá plní zároveň úlohu nosného prvku konštrukcie vozidla, pričom prepája predný a zadný jednoliaty diel karosérie.
Každopádne CATL porovnáva svoju novú batériu s batériami „4680“, ktoré vyvinula Tesla, pričom články formátu 4680 sú súčasťou spomínanej štrukturálnej batérie. Čínsky gigant tvrdí, že s rovnakým chemickým systémom a rovnakou veľkosťou packu dokáže Qilin dodať o 13 % viac energie ako batéria 4680. To má priniesť zlepšenie v rámci dojazdu, rýchleho nabíjania, bezpečnosti, životnosti, účinnosti a výkonu pri nízkych teplotách. A tepelná účinnosť má byť vyššia o 50 %.
Veľký dojazd a rýchle nabíjanie
Batéria Qilin má byť podľa CATL schopná „v pohode“ zabezpečiť dojazd cez 1 000 km. Nevieme však či v reálnej prevádzke, podľa čínskeho optimistického cyklu CLTC alebo realistickejších cyklov ako WLTP či EPA, príp. za akých podmienok.
Zaujímavú hodnotu CATL tiež spomína v prípade nabíjania novej batérie z 10 na 80 %, a to 10 min. Podpora nabíjacieho výkonu má byť pritom na úrovni 4C, tzn. 4-násobok kapacity batérie. A to aj vďaka „revolučnému“ chladiacemu systému na báze kvapaliny, ktorý má priniesť tepelnú stabilitu a tepelnú bezpečnosť pre všetky chemické systémy.
Zdroj: CATL
SÚVISIACE ČLÁNKY:
CATL dosahuje pokroky vo vývoji „lacných“ sodíkových batérií
CATL pracuje na batériových článkoch integrovateľných do rámu auta
Posledné spaľovacie auto sa predá najneskôr v roku 2035, tvrdí šéf výroby CATL
4 komentáre
Po čase zaujímavá správa o technickom pokroku batérií. Významné zlepšenia hmotnosti, kapacity a ceny batérií budú určovať nielen rýchlosť elektrifikácie dopravy, ale aj akumulácie energie z obnoviteľných zdrojov, ktorú od teraz až zúfalo očakávame …
ano,,zaujimave by boli aj systemy V2G, ktore nie su ani poriadne v plienkach,,minimalne nejaka rozumna integracia s domacim FV systemom
Z toho vychádza len jediné a to pri väčšom množstve áut, regulované nabíjanie, pretože žiadna sieť takéto rýchle nabíjanie neznesie a to bez toho, aby nestratila stabilitu. Ani žiadne akumulačky v takomto množstve áut nepomôžu.
Ty samotné baterie v autech mohou stabilizovat síť.