CATL spustil výrobu batérie, ktorá má zabezpečiť dojazd cez 1 000 km. V prvom aute sa objaví už čoskoro

1

Čínsky gigant CATL, ktorý je najväčším výrobcom batérií pre elektromobily na svete, spustil výrobu svojej novej batérie Qilin s technológiou CTP 3.0. Sľubuje pritom zaujímavé vlastnosti a parametre. Vrátane zabezpečenia vysokého dojazdu a veľmi rýchleho nabíjania. A v prvom elektromobile sa táto novinka objaví už onedlho.

Batériový pack Qilin má mať podľa výrobcu rekordnú objemovú efektivitu – 72 %. Hlavná inovácia pritom spočíva v štruktúre batérie, ktorú definuje technológia Cell-To-Pack 3. generácie. Qilin teda nie je o novej chémii. Pack umožňuje použitie batériových článkov s najpoužívanejšou chémiou, t.j. NMC a LFP.

catl qilin

Zdroj: CATL

V prípade NMC má batériových pack Qilin energetickú hustotu 255 Wh/kg, čo je veľmi podobné číslo ako v prípade samotných článkov 2170 od Tesly. Pri použití lacnejších LFP článkov má byť energetická hustota 160 Wh/kg. A to je takisto zaujímavé, keďže donedávna to bola bežná hodnota samotných batériových článkov typu LFP.

CATL tiež tvrdí, že s rovnakým chemickým systémom a rovnakou veľkosťou packu dokáže Qilin dodať o 13 % viac energie ako batéria formátu 4680. Články 4680 pritom už vyrába spoločnosť Tesla, ktorá ich však chce používať predovšetkým vo svojej štrukturálnej batérii, čo v rámci vyššej úrovne integrácie posunie celkovú energetickú hustotu.

Čínsky gigant si od batérie Qilin sľubuje zlepšenie v rámci dojazdu, rýchleho nabíjania, bezpečnosti, životnosti, účinnosti a výkonu pri nízkych teplotách (tepelná účinnosť má byť vyššia o 50 %). Čo sa týka dojazdu, podľa CATL ich nové batérie zabezpečia elektromobilom dojazd „v pohode“ cez 1 000 km. Neuvádza síce podľa akého cyklu, toto číslo je však zaujímavé aj v prípade toho „najbenevolentnejšieho“ – čínskeho cyklu CLTC.

catl qilin vs 4680

Zdroj: CATL

V prvých elektromobiloch už čoskoro

A práve dojazd 1 000 km (zrejme podľa cyklu CLTC) má ponúknuť chystaný elektrický crossover strednej triedy Zeekr 001, ktorý by mal byť neskôr dostupný aj v Európe. Prvým elektromobilom, ktorý dostane batériu Qilin, však bude súrodenecké MPV Zeekr 009. Ako uvádza web CnEVpost, ktorý informoval o aktuálnom spustení výroby batérií Qilin na základe správy od The Paper, tento model sa má začať dodávať v 2. štvrťroku 2023, pričom vďaka 140-kWh má ponúknuť dojazd 822 km (zrejme podľa cyklu CLTC).

Aj extra rýchle nabíjanie

Ďalšou zaujímavou informáciou, ktorú už skôr uviedla spoločnosť CATL, je podpora nabíjacieho výkonu na úrovni 4C, teda 4-násobku kapacity batérie. To by v prípade modelu Zeekr 009 znamenalo, že by dokázal využiť nabíjací výkon 560 kW. Takže potenciálny maximálny výkon nabíjacích staníc Tesla Supercharger V4 (615 kW) či novinky od Huaweiu (600 kW) sa už nejaví tak predimenzovane.

catl qilin

Zdroj: CATL

Každopádne najdôležitejšie bude to, ako rýchlo sa dokáže batéria nabiť v praxi. V tomto smere však zatiaľ máme k dispozícii len „papierové“ údaje od výrobcu. Ten uvádza, že batéria Qilin sa nabije z 10 na 80 % len za 10 min.

catl qilin

Zdroj obrázku: CATL

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dojazd „1 000 km“ nebude lacný. 150-kWh batéria od NIO stojí toľko, čo prémiové auto
Veľký moment? Sodíkové batérie sa testujú v „prvom“ elektromobile
Prvé funkčné 3D-tlačené batérie na svete od Sakuu majú byť na ceste ku komerčnej výrobe

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Tak som si sám spočítal, že 140 kWh baterka Qilin by mala vážiť cca 550 kg, a normovaná spotreba Zeeker 9 17,03 kWh/100 km. „Šááák uvidíme“!!!

Pridajte komentár