Čínska spoločnosť CATL, ktorá je najväčším výrobcom batérií pre elektromobily, predstavila systém na expresnú výmenu batérií EVOGO pozostávajúci z batériových blokov, staníc na výmenu batérií a aplikácie. Systém má byť kompatibilný s platformami väčšiny súčasných elektromobilov a všetkých dedikovaných e-modelov, ktoré sa chystajú na trh.
Môže sa zdať, že systémy výmeny batérií elektromobilov naberajú na popularite. Ide pritom o to, že elektromobilista príde so svojím vozidlom, ktoré má nízku kapacitu batérie či pre ďalšiu cestu nedostatočný dojazd, na špeciálnu „výmennú“ stanicu, kde mu behom krátkeho času vymenia batériu za plne nabitú.
A CATL má v tomto smere veľké ambície, keďže chce, aby sa jeho systém EVOGO stal univerzálnym takmer pre všetky elektromobily. Kompatibilný má byť s 80 percentami aktuálne dostupných batériových elektromobilov na báze dedikovaných e-platforiem a všetkými modelmi založenými na e-platformách, ktoré prídu na trh v nasledujúcich 3 rokoch.
Batériový blok „Choco-SEB“
Batéria sa má podľa CATL stať zdieľaným produktom. Zdieľanie a širokú kompatibilitu má zabezpečiť vymeniteľný batériový blok nazývaný „Choco-SEB“, ktorý má pripomínať tabuľku čokolády. Ten je pritom masovo produkovateľný a je navrhnutý špeciálne pre služby zdieľania batérií.
CATL sa chváli, že Choco-SEB má vysokú energetickú hustotu, malé rozmery, flexibilitu a minimalistický dizajn. Využíva technológiu CTP (Cell-To-Pack), čím sa eliminujú batériové moduly, vďaka čomu batériový blok dosahuje energetickú hustotu 160 Wh/kg, resp. 325 Wh/l. Jeden takýto blok má podľa CATL zabezpečiť dojazd 200 km. Dojazd ale samozrejme záleží od množstva rôznych faktorov, takže tento údaj treba brať s rezervou.
Zákazníci budú mať k dispozícii montáž a výmenu až 3 batériových blokov. Takže napríklad, ak jazdia v rámci mesta, môžu si vybrať jeden batériový blok, a tým zvýšiť efektivitu vozidla, resp. ju neznížiť pridanou hmotnosťou ďalších batériových blokov. No a samozrejme pri cestách na dlhé vzdialenosti sa môžu hodiť všetky 3 bloky.

Zdroj: CATL
Choco-SEB je z hľadiska svojho zovňajšku veľmi jednoduchý aj vďaka bezdrôtovému BMS. Na jeho povrchu sa pritom nachádzajú len 2 vysokonapäťové prípojky. To má prispieť aj k spoľahlivosti. Tento batériový blok bol navyše vyvinutý tak, aby bol kompatibilný s vozidlami od triedy A, B, C, až po vozidlá určené pre logistiku. A výmenné nabíjacie stanice zas môžu byť kompatibilné so všetkými modelmi áut, ktoré budú používať Choco-SEB.
Výmena už za 1 min
Výmenná stanica od CATL si má vystačiť s plochou ekvivalentnou 3 parkovacím miestam, pričom dokáže uskladniť 48 batériových blokov Choco-SEB. A výmenu 1 batériového bloku má zabrať len 1 min.
Spoločnosť CATL oznámila, že prvým členom rodiny EVOGO je elektromobil Bestune NAT navrhnutý predovšetkým pre mobilitné služby. A spočiatku sa chystá poskytovať svoje služby v 10 vybraných čínskych mestách.
Nuž, sme veľmi zvedaví, do akej miery osloví vízia CATL výrobcov elektromobilov, ktorí by museli systému EVOGO prispôsobiť svoje modely, resp. navrhovať svoje modely aj s ohľadom na tento systém expresnej výmeny batérií. Zdá sa, že „elektromobilke“ NIO sa darí s jej výmenným stanicami, avšak celý systém je od začiatku navrhnutý pre jej vozidlá a naopak, jej vozidlá sú od začiatku navrhnuté s ohľadom na podporu výmeny batérií.
Zdroj: CATL
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Renault zvažuje zavedenie technológie rýchlo vymeniteľných batérií
Do Európy mieri aj NIO. Ponúkne tu tiež stanice na výmenu batérií
Ample predstavil stanicu na rýchlu výmenu batérií elektromobilov a ambiciózny plán
5 komentárov
dakujem, neprosim… moja bateria je ostane mojou bateriou
Mne sa to celé zdá byť akési „pritiahnuté za vlasy“. Taký akýsi „reklamný výkrik“, akože – aha, nad čím sa zamýšľame my – najväščí výrobcovia batérií! Tlieskajte, prosím!
No uvidíme. Nič nie je dobre odsudzovať vopred. Ale – má to byť vhodné pre 80 % súčasných EV?
Technicky mi to pripadá veľmi nereálne.
Veď uvidíme…
uvidime, ze nic neuvidime… z tohto mracna nezaprsi…
A dajú sa tieto batérie nabíjať z nabíjačiek? Inak odpadá veľká výhoda e-mobilov, nabíjanie doma v garáži. Ale zase budú môcť bez obáv kupovať e-mobily aj ľudia z bytoviek, najmä keď si postavia výmennú stanicu pred bytovkou.
Preco by sa nemalo dat nabijat doma, co je to poznamku?
Vymena baterie je len riesenim, ako tzv.rychlo natankovat.
No s prichodom novsich baterii to podla mnohych nebude davat zmysel, pretoze „pockat si“ 15min na dobitie dalsich 400km rozhodne nebude pre nikoho problem. Samozrejme okrem tzv.soferov supermanov, ktori si myslia, ze na 1000km ceste nepotrebuju zastavku..cim klamu jedine sami seba, pricom svoje okolie vystavuju zbytocnemu riziku.