Obrovský čínsky koncern BYD, ktorý je jedným z najväčším výrobcov áut do zásuvky na svete, chystá expanziu do Európy. Na starom kontinente pritom ponúkne aj elektrický sedan BYD Han EV s novými batériami Blade. A na základe nedávno zverejnených záberov máme možnosť vidieť, že tento model je poriadne rýchly.
Na to, že v podstate „rodinné“ elektromobily Tesla porážajú vo svojich špičkových verziách drahé super-športové autá sme si už zvykli. A zvykať by sme si zrejme mali aj na to, že to nebude len doménou vozidiel značky Tesla. Jedným z dôkazov je aj čínsky elektrický sedan vyššej strednej triedy – BYD Han EV.
Podľa výrobcu bol tento model koncipovaný, navrhnutý a vyrobený podľa štandardov, ktoré sú viac prispôsobené európskym luxusným automobilom. Má pritom podobné rozmery, 4 980 x 1 910 x 1 495 x 2 920 mm (dĺžka x šírka x výška x rázvor), ako Tesla Model S (4 979 x x 1 964 x 1 445 x 2 960).
BYD Han EV je prvým vozidlom vybaveným novou batériou „Blade“, ktorá má byť výnimočná predovšetkým svojou extrémnou odolnosťou a bezpečnosťou. Tvoria ju lítium-železo-fosfátové batériové články (LFP / LiFePO4), ktoré sa vkladajú do batériového bloku v 1-článkových radoch. Tým sa podľa BYD zvýšila efektívnosť využitia priestoru o 50 %.
- BYD Han EV. Zdroj: BYD
- Zdroj: BYD
- Zdroj: BYD
Dostupné sú verzie so 65 a 77 kWh batériou, ako aj pohonom prednej a oboch náprav. Základná verzia s predným náhonom ponúka dojazd 506 km (NEDC), „predokolka“ s kapacitne väčšou batériou 605 km (NEDC) a top verzia s pohonom oboch náprav 550 km (NEDC), uvádza Insideevs. Nabitie z 30 na 80 % trvá 25 min.
Top verzia je „šprintér“
Top verzia modelu BYD Han EV ponúka výkon 363 kW, krútiaci moment 680 Nm či zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,9 s. Niet preto divu, že dokáže prešprintovať aj niektoré super-autá. Ako máme možnosť vidieť na nasledujúcom „drag race“ videu od Hajima Channel, napríklad aj Lamborghini Huracan, minimálne na krátku vzdialenosť, najmä vďaka naozaj ostrému začiatku. Aj keď ťažko povedať, či bol štart „Lamba“ úplne ideálny.
Každopádne spomínané zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,9 s hovorí za všetko. Problémom tak nie sú ani slabšie verzie Tesly Model 3. Na základe videa sa pritom zdá, že veľmi záleží aj od toho, ako sa vydarí štart, keďže Audi S4 je v rámci zaznamenaného drag race nad sily modelu Han EV, ako by išlo o jeho slabšiu verziu.
BYD Han EV je nepochybne zaujímavý elektromobil, na ktorý sa môžu tešiť aj Európania. Ako prví sa pritom dočkajú Nóri. Čínska automobilka už oznámila aj odhadovanú štartovaciu cenu pre Európu, a to 45 000 až 55 000 €, čo je naozaj veľký rozsah. Záležať bude zrejme aj od konkrétneho trhu.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínske elektro-SUV BYD Tang EV sa predstavilo prvému európskemu trhu
Elektromobil Drako GTE prešprintoval „najrýchlejšiu“ Teslu. Ale „za akú cenu?“
BYD D1 je „prvý elektromobil navrhnutý na mieru pre ride-hailing“
5 komentárov
Čínska cena štartuje na 29 011 €.
Cena po zahrnití DPH a dotácii. DPH majú kvôli corone zníženu odhadom z 21% na 11%.
Parametre BYD Han EV v tomto článku vyvolávajú ilúziu, že s akceleráciami z 0 na 100 km/h za 3,9 sek. budeme jazdiť až 550 km na jedno nabitie. Plný výkon motorov 363 kW však minie 77 kWh za 13 minút. To bude sklamaní z dojazdu po „pár skvelých akceleráciách“, ak to situácia na cestách vôbec dovolí !!! Oveľa užitočnejšie by bolo zvýšenie dojazdu a zníženie ceny EV použitím menších motorov a dimenzovania na nižšie výkony, veď ekológia je jedno z dôležitých kritérií pre elektrifikáciu!
Sorry, ale tvoja úvaha je nesprávna. Na plný výkon môžeš jazdiť iba niekoľko sekúnd počas prudkého zrýchlenia.
Keby si chcel jazdiť 13 minút na plný výkon, to by si musel mať plynový pedál na podlahe a ľavou nohou intenzívne brzdiť, aby si ten plný výkon odvádzal do bŕzd.
A za takýto štýl jazdy by sa ti to auto pekne poďakovalo.
Obrazne povedané – keby to auto malo nohy, nakopalo by ťa do r…!
Ešte máš jednu možnosť – 3 sek. prudko akcelerovať a 3 sek. prudko brzdiť. Ale to by si potom jazdil nie 13 minút, ale 26 minút.
Vlastne viac, lebo časť energie by sa ti počas brzdenia regenerovala.
Ale nesmela by ťa pri tom vidieť dopravná polícia, lebo by si mohol skončiť v tom hoteli u Dr. Chocholouška, kde je personál v bielom a zamrežované okná…
Myslim ze vacsi vykon motorov potrebuju pre dosiahnutie maximalnych rychlosti tazsich bateriovych aut. Ta sportiakova acceleracia 0-100 je len prijemnym vedlajsim efektom.
Napr. Peugeot 208 benzin ma maximalku vyse 200km/h kdezto e208 len 150 a pritom ma o 6 koni viac (130 vs 136). Zrychlenie maju podobne 8+s. Keby chceli pri tej vahe maximalku ako benzin 200+ musela by mat elektricka mozno 250+ ak nie 300 koni a potom by na 100vku mala sialene zrychlenie oproti benzinu. Takze nieje to o tom zeby chceli ohurovat zrychlenim a robit zo sedanov, SUV a hatchbakov ci minimestskych auticok sportiaky, len je to vedlajsi bonus charakteristiky elektromotora.
Cize nemozu znizovat cenu mensimi motormi, lebo potom by nevytiahli dialnicne ruchlosti. Mozno casom az baterie nebudu vazit stovky kil, budu mensie lektromotory stacit. Ale nemyslim si zeby bol velky markatny cenovy rozdiel silneho a slabsieho eletromotora. Cena BEV je zatial vysoka kvoli drahym bateriam.