6-kolesové plug-in hybridné kupé zo 70. rokov ponúklo e-dojazd 100 km

7

História nám odhaľuje ďalší veľmi zaujímavý elektrifikovaný automobil Briggs & Stratton Hybrid. Ide o naozaj netradičné vozidlo so 6 kolesami a plug-in hybridným pohonom od netradičného výrobcu, ktoré bolo predstavené v roku 1979, čiže v období americkej ropnej krízy.

Známy automobilový fanatik a fanúšik Tesly, Jay Leno, prebral k životu múzejný exponát z Powerhouse Museum v Milwaukee. Podarilo sa mu ho totiž dostať na cestu po dlhých 32 rokoch.

Aj koncom 70. rokov otriasala USA ropná kríza, dôsledkom čoho sa púšťali do produkcie automobilov s alternatívnym druhom pohonu aj netradiční výrobcovia. Dôkazom je spoločnosť Briggs & Stratton, ktorá je známa najmä vďaka svojmu 1-valcovému spaľovaciemu motoru pre kosačky či generátory, ako aj 2-valcových motorov pre traktory.

Plug-in hybridné kupé Briggs & Stratton Hybrid sa môže pochváliť paralelným pohonným systémom, ktorý umožňuje jazdiť na elektromotor, spaľovací motor alebo oba naraz v rámci hybridného režimu. A neskôr sa dočkalo aktualizácie, ktorá priniesla regeneratívne brzdenie.

Batéria si vyžiadala ďalšiu nápravu

Olovo-kyselinová batéria pozostáva z dvanástich 6-voltových „jednotiek“, pričom jej celková kapacita dosahuje 250 Ah. Váži okolo 450 kg (celé vozidlo cca 1 450 kg), čo si vyžiadalo použitie „2 zadných náprav“. Pri plnom zdraví dokázala zabezpečiť čisto elektrický dojazd takmer 100 km. Jej nabitie trvalo z bežnej americkej zásuvky 8 hodín.

Batéria „dopuje“ skromný elektromotor s menovitým výkonom 8 koní. Spaľovací 2-valcový motor s objemom 694 cm3 nie je na tom o moc lepšie, kedže ponúka výkon 18 konských síl. Napriek tomu dokázalo vozidlo Briggs & Stratton Hybrid dosiahnuť maximálnu rýchlosť 109 km/h, a to aj vďaka 4-st. manuálnej prevodovke, pričom vtedajší cestný rýchlostný limit bol 88 km/h.

Uvádzané hodnoty spotreby tohto plug-in hybridu sa dosť výrazne odlišujú v závislosti od zdroja. Jeden spomína ťažko uveriteľné vysoké hodnoty 9,4 či 7 l/100 km, iný zas 3,3 l/100 km v hybridnom a 5,7 v čisto „spaľovacom“ režime.

Zaujímavosťou je, že Briggs & Stratton Hybrid si „vypožičal“ spojku, predné odpruženie a riadenie od modelu Ford Pinto a dvere, palubnú dosku a čelné sklo od modelu Volkswagen Scirocco.

Zdroje: Green Car Reports, Consumer Guide, titulná fotografia: Jay Leno´s Garage

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Pred 50 rokmi vznikol česko-slovenský elektromobil EMA 1
Nájdený bol vzácny elektromobil. Jeho súrodencov mala „zabiť“ ropná lobby
Prvým ruským sériovým elektromobilom bola Lada Ellada (2012)

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Peter DEUTZ alias Chuck Norris! on

    Tak toto auto asi zobralo dych a reč všetkým obdivovateľom TESLY !!! Zatiaľ žiadny komentár, a ani len slovíčko o tom, že už vtedy bola TESLA 6 rokov napred ! 🙂 🙂 🙂 ………

  2. No presne, nezobralo to nikomu dych, lebo údaje o spotrebe v tom roku tronfla aj moja mbcka 105 so spotrebou 5.2 L/100km. Takže aj škoda už bola niekoľko rokov napred 😉
    Btw tie údaje o spotrebe som fakt nepochopil.. Koľko to teda spotrebuje a pri akej rýchlosti?
    Či to bola len taka novinárska kachna, respektíve článok do počtu?

    • Škoda 105/120 spotreba podľa výrobcu 6,3 / ? / 9,5 litra! Tých 5,2 l beriem ako latinu, a spotreby Briggs & Stratton by som dnes už ani neriešil ……

  3. Hm, áno podľa výrobcu. Ale stačilo prirobit tyristorove zapaľovanie (v jednoduchosti zväčšiť napätie na iskru) sviečok a zázrak 5.2 bol na svete. Ale OK, ja tu píšem o spotrebe na okreskach +mesto, a max 80km/h, a zároveň umeniu jazdiť a počítať so zotrvačnosťou, ale i tak to bol rozdiel oproti Ladam, ktoré zrali kľudne aj 10L.
    Takže od toho hybridu v tej dobe by som čakal max tých 3.3L podľa „nemenovaného zdroja“. Btw, už v tej dobe bolo zopár ev(bud domáca výroba, ale aj sériová) , len stáli majlant, ale i tak som po nich vždy túžil, jednoducho kvôli absencii revu motora a možnosti nabíjať kdekoľvek (kde je zásuvka).

    • Bolo by to na vedeckú debatu! Sólo malý motor B&S štvaný vo vysokom zaťažení = vysoká spotreba, vtedajšie vyššie pasívne odpory pneu a transmisií atď. Nič nevieme o metodike merania, preto píšem, že by som spotrebu dnes už neriešil …… Tých 3,3 l asi bolo v nejakom optimistickom režime tak, ako je dnes „latina“ 1,5 -1,8 l pre 100% nabité plug in hybridy na prvých 100 km. Ja o smart elektromobile uvažujem až po roku 2025, teda ak nám to pán koronavírus dovolí !!!

Pridajte komentár