BMW avizuje sériové auto na vodík a prehlbuje spoluprácu s Toyotou

11

Spoločnosť BMW patri k menšine automobiliek, ktoré veria vo vodíkový pohon v rámci osobných vozidiel. A aktuálne oznámila prehĺbenie spolupráce s Toyotou v oblasti palivových článkov, pričom avizuje vlastný sériový automobil na vodík.

BMW ukázalo svoj prototyp vodíkového auta BMW iX5 Hydrogen v roku 2021. V tom istom roku šéf vývoja BMW Frank Weber uviedol, že väčšina áut bude čisto batériových a že „vodík nebude riešením pre masy“. A dodal, že plánujú používať vodík len v rámci väčších áut.

A dnes BMW spolu s Toyotou oznámili prehĺbenie spolupráce ohľadom technológie palivových článkov novej generácie pre osobné vozidlá. Bavori pritom avizujú, že ich prvé vodíkové auto, ktoré vstúpi do sériovej výroby, bude predstavené v roku 2028.

Mimochodom, doteraz najväčší zástanca a propagátor osobných vodíkových áut, spoločnosť Toyota, koncom minulého roka priznala, že ich pokus s osobným vodíkovým modelom Mirai, ktorý v Kalifornii vypredávajú so zľavou 40 000 $ a kreditom na vodík v hodnote 15 000 $, bol neúspešný. A oznámila pritom zmenu zamerania v rámci vývoja palivových článkov z osobných vozidiel na úžitkové.

toyota mirai

Zdroj fotografie: Toyota

Zdá sa však, že to sa aktuálne min. z časti mení. Dnes oznámená spolupráca s BMW sa má totiž sústrediť na vývoj novej generácie vodíkových palivových článkov pre osobné vozidlá, pričom poznatky z vývoja by sa mohli využiť aj v rámci úžitkových áut.

Počíta sa pritom, že technológia novej generácie sa uplatní v budúcich modeloch značiek BMW a Toyota s vlastnou identitou. A od spoločného vývoja a obstarávania si partneri sľubujú zníženie nákladov a zvýšenie dostupnosti vodíkových áut.

Múdrejší budeme v roku 2028

Avizovaný sériový vodíkový model od BMW má byť predstavený v roku 2028 a má zahŕňať spoločnú technológiu novej generácie. BMW tiež uvádza, že sériové vodíkové autá „sa zaradia do existujúcej modelovej ponuky značky BMW, prípadne rozšíria niektorý modelový rad o vodíkovú verziu“. A Nemci dodávajú, že vodíkový pohon vnímajú ako doplnok k batériovým elektromobilom a budú ho ponúkať spolu s plug-in hybridnými a spaľovacími vozidlami.

BMW a Toyota chcú takisto podporovať rozvoj vodíkovej infraštruktúry, bez ktorej sú vodíkové vozidlá samozrejme nepoužiteľné. Varovným prstom pritom môže by aj nedávna žaloba majiteľov vodíkovej Toyoty Mirai voči výrobcovi. V tejto žalobe podanej v Kalifornii sa pritom okrem iného píše, že „Toyota a jej zamestnanci, vrátane predajcov, nezverejňujú a aktívne zatajujú skutočnosť, že:

  • vodíkové palivo môže byť niekedy nedostupné aj niekoľko dní,
  • tankovanie modelu Mirai trvá v priemere mnoho hodín,
  • vodíkové pumpy častokrát zamrznú, pričom nie je možné odpojiť vozidlo od tankovacej pištole vyše 30 min, kým sa pumpa nezahreje na potrebnú teplotu,
  • cena vodíkového paliva sa za ostatné 4 roky drasticky zvýšila, a preto je absolútne nepravdivé tvrdenie Toyoty, že vodíková karta k modelu Mirai v hodnote 15 000 $ vydrží 3 alebo viac rokov.“

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vodíkové BMW iX5 Hydrogen sa chystá na cesty. Čo ponúkne?
Vodíkové autá môžu poškodiť reputáciu olympijských hier, uvádzajú vedci v otvorenom liste
3 najväčšie problémy vodíkových spaľovacích motorov podľa Engineering Explained
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

11 komentárov

  1. Je to špirála smrti! Aj keď sa vyriešia rôzne prevádzkové a tankovacie neduhy, nikde nie je zdroj hotového vodíka, ktorý stačí „vyťažiť“ a použiť! Ak na to treba elektrickú energiu, tak je ju možné použiť priamo a bez problémov na nabitie batérií, ktoré sa rapídne zlepšujú! Hovorím, je to špirála smrti! ….

      • Všimnite si že už skoro nikto neuverejňuje reálne náklady na vodíkové vs elektrické vozidlá? Špeciálne pre MHD, kde vládnu v mestách ideologické úderky a nie ekonómovia a technici? Čísla sú tak katastrofické, že ich porovnávajú s batériami cez 500+ €/kWh a aj tak im nevychádza poraziť EV. V skutočnosti 1kWh batérie dnes stojí menej ako 50€. Dokonca celé batériové packy sú podstatne lacnejšie pre autobusy, ako pre osobné autá (samozrejme v prepočte na €/kWh).

        Daňoví poplatníci by mali nekompromisne požadovať výmenu MHD za elektrickú. Nie z ideologických dôvodov, alebo šetrenia životného prostredia, ale pre lepšiu ekonomickú efektivitu (TCO). Ak chce mať niekto 16 valec v športovom aute, viem to pochopiť. Ak chce mať niekto vodíkové a spaľovacie autobusy v MHD, je to čistý blázon. A takéto bláznovstvá musia uhradiť daňoví poplatníci!

        • Zrejme sú v pozadí politické dotácie na vodík, a tak ich BMW a Toyota čerpajú, aj keď je perspektíva tohoto pohonu už dávno stratená!

          Sulík nebol prvý, a žiaľ asi ani posledný. Viem, že sa pracuje aj na vodíkovom spaľovacom motore. Rovnako dopadnú aj projekty spaľovacích motorov na syntetické palivá, ktoré treba „vyrábať“, a preto energiu do nich najprv vkladať, až potom späť získavať!

  2. Dufam, že sa BMW poučí a odladi aspoň tie body, za ktore žaluju Toyotu v USA.
    Podľa mňa, sú to zásdné body, ktoré sú pre vačšinu uživateľov nepripustné a dokonca znemožnuju využivanie auta.
    Už len že nastali tieto situacie ktore su popisane v posledných bodoch članku hovorí o tom, že to nie je spravna technologia a vyriešenie týchto problémov bude komplikovať a predražovať celu technologiu auta, lajcky povedane zvyši sa počet kazitok.
    Ďakujem neprosím.
    PS: Predajcovia budu asi nútený kúpiť aspoň jedne vodikový model, aby BMW nebolo stratové. A tak sa ceny BMW budu musieť navýšiť o stratu za vodikový auta.

  3. Tieto tanecky okolo vodiku, hybridy, EREV su len slepe ulicky, kde najma europske automobilky zbytocne rozflakaju peniaze, ktore im budu chybat pri EV. A Cina sa rehoce.

Pridajte komentár