Spoločnosť BMW patri k menšine automobiliek, ktoré veria vo vodíkový pohon v rámci osobných vozidiel. A aktuálne oznámila prehĺbenie spolupráce s Toyotou v oblasti palivových článkov, pričom avizuje vlastný sériový automobil na vodík.
BMW ukázalo svoj prototyp vodíkového auta BMW iX5 Hydrogen v roku 2021. V tom istom roku šéf vývoja BMW Frank Weber uviedol, že väčšina áut bude čisto batériových a že „vodík nebude riešením pre masy“. A dodal, že plánujú používať vodík len v rámci väčších áut.
A dnes BMW spolu s Toyotou oznámili prehĺbenie spolupráce ohľadom technológie palivových článkov novej generácie pre osobné vozidlá. Bavori pritom avizujú, že ich prvé vodíkové auto, ktoré vstúpi do sériovej výroby, bude predstavené v roku 2028.
Mimochodom, doteraz najväčší zástanca a propagátor osobných vodíkových áut, spoločnosť Toyota, koncom minulého roka priznala, že ich pokus s osobným vodíkovým modelom Mirai, ktorý v Kalifornii vypredávajú so zľavou 40 000 $ a kreditom na vodík v hodnote 15 000 $, bol neúspešný. A oznámila pritom zmenu zamerania v rámci vývoja palivových článkov z osobných vozidiel na úžitkové.
Zdá sa však, že to sa aktuálne min. z časti mení. Dnes oznámená spolupráca s BMW sa má totiž sústrediť na vývoj novej generácie vodíkových palivových článkov pre osobné vozidlá, pričom poznatky z vývoja by sa mohli využiť aj v rámci úžitkových áut.
Počíta sa pritom, že technológia novej generácie sa uplatní v budúcich modeloch značiek BMW a Toyota s vlastnou identitou. A od spoločného vývoja a obstarávania si partneri sľubujú zníženie nákladov a zvýšenie dostupnosti vodíkových áut.
Múdrejší budeme v roku 2028
Avizovaný sériový vodíkový model od BMW má byť predstavený v roku 2028 a má zahŕňať spoločnú technológiu novej generácie. BMW tiež uvádza, že sériové vodíkové autá „sa zaradia do existujúcej modelovej ponuky značky BMW, prípadne rozšíria niektorý modelový rad o vodíkovú verziu“. A Nemci dodávajú, že vodíkový pohon vnímajú ako doplnok k batériovým elektromobilom a budú ho ponúkať spolu s plug-in hybridnými a spaľovacími vozidlami.
BMW a Toyota chcú takisto podporovať rozvoj vodíkovej infraštruktúry, bez ktorej sú vodíkové vozidlá samozrejme nepoužiteľné. Varovným prstom pritom môže by aj nedávna žaloba majiteľov vodíkovej Toyoty Mirai voči výrobcovi. V tejto žalobe podanej v Kalifornii sa pritom okrem iného píše, že „Toyota a jej zamestnanci, vrátane predajcov, nezverejňujú a aktívne zatajujú skutočnosť, že:
- vodíkové palivo môže byť niekedy nedostupné aj niekoľko dní,
- tankovanie modelu Mirai trvá v priemere mnoho hodín,
- vodíkové pumpy častokrát zamrznú, pričom nie je možné odpojiť vozidlo od tankovacej pištole vyše 30 min, kým sa pumpa nezahreje na potrebnú teplotu,
- cena vodíkového paliva sa za ostatné 4 roky drasticky zvýšila, a preto je absolútne nepravdivé tvrdenie Toyoty, že vodíková karta k modelu Mirai v hodnote 15 000 $ vydrží 3 alebo viac rokov.“
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vodíkové BMW iX5 Hydrogen sa chystá na cesty. Čo ponúkne?
Vodíkové autá môžu poškodiť reputáciu olympijských hier, uvádzajú vedci v otvorenom liste
3 najväčšie problémy vodíkových spaľovacích motorov podľa Engineering Explained
ODBER NOVINIEK
11 komentárov
Je to špirála smrti! Aj keď sa vyriešia rôzne prevádzkové a tankovacie neduhy, nikde nie je zdroj hotového vodíka, ktorý stačí „vyťažiť“ a použiť! Ak na to treba elektrickú energiu, tak je ju možné použiť priamo a bez problémov na nabitie batérií, ktoré sa rapídne zlepšujú! Hovorím, je to špirála smrti! ….
presne …je to skor novodobe „tunelovanie“
Všimnite si že už skoro nikto neuverejňuje reálne náklady na vodíkové vs elektrické vozidlá? Špeciálne pre MHD, kde vládnu v mestách ideologické úderky a nie ekonómovia a technici? Čísla sú tak katastrofické, že ich porovnávajú s batériami cez 500+ €/kWh a aj tak im nevychádza poraziť EV. V skutočnosti 1kWh batérie dnes stojí menej ako 50€. Dokonca celé batériové packy sú podstatne lacnejšie pre autobusy, ako pre osobné autá (samozrejme v prepočte na €/kWh).
Daňoví poplatníci by mali nekompromisne požadovať výmenu MHD za elektrickú. Nie z ideologických dôvodov, alebo šetrenia životného prostredia, ale pre lepšiu ekonomickú efektivitu (TCO). Ak chce mať niekto 16 valec v športovom aute, viem to pochopiť. Ak chce mať niekto vodíkové a spaľovacie autobusy v MHD, je to čistý blázon. A takéto bláznovstvá musia uhradiť daňoví poplatníci!
Zrejme sú v pozadí politické dotácie na vodík, a tak ich BMW a Toyota čerpajú, aj keď je perspektíva tohoto pohonu už dávno stratená!
Sulík nebol prvý, a žiaľ asi ani posledný. Viem, že sa pracuje aj na vodíkovom spaľovacom motore. Rovnako dopadnú aj projekty spaľovacích motorov na syntetické palivá, ktoré treba „vyrábať“, a preto energiu do nich najprv vkladať, až potom späť získavať!
fetak Sulik sa tusim zamestnal u bmw a presadil svoju vodikovu agendu 🙂
BMW nepotrebuje Sulíka, BMW potrebuje peniaze, a tie už Sulík nerozdáva! 🙂
Dufam, že sa BMW poučí a odladi aspoň tie body, za ktore žaluju Toyotu v USA.
Podľa mňa, sú to zásdné body, ktoré sú pre vačšinu uživateľov nepripustné a dokonca znemožnuju využivanie auta.
Už len že nastali tieto situacie ktore su popisane v posledných bodoch članku hovorí o tom, že to nie je spravna technologia a vyriešenie týchto problémov bude komplikovať a predražovať celu technologiu auta, lajcky povedane zvyši sa počet kazitok.
Ďakujem neprosím.
PS: Predajcovia budu asi nútený kúpiť aspoň jedne vodikový model, aby BMW nebolo stratové. A tak sa ceny BMW budu musieť navýšiť o stratu za vodikový auta.
V nič nedúfaj! Je to drahá slepá ulička ….
Všetko bude, vy tu riešite veci v čase early adopters – sa preberte.
Tieto tanecky okolo vodiku, hybridy, EREV su len slepe ulicky, kde najma europske automobilky zbytocne rozflakaju peniaze, ktore im budu chybat pri EV. A Cina sa rehoce.
Tak si kúp slepeckú paličku; ísť iba jedným smerom je nezmysel, a hlavne keď Čína tento smer už jasne definovala!!!