Vodíkové BMW iX5 Hydrogen sa chystá na cesty. Čo ponúkne?

5

Po 4-ročnom vývoji smeruje vodíkový model BMW iX5 Hydrogen do ďalšej fázy. Tento rok sa totiž dostane do skúšobnej prevádzky. A to takmer 100 vozidiel. Čo všetko ponúka toto SUV s palivovými článkami?

Veľká väčšina automobiliek sa v rámci transformácie smerom elektromobilite zameriava predovšetkým na batériové elektromobily. A BMW patrí k jedným z mála, ktorí popri tomto druhu osobných vozidiel vyvíjajú automobily na vodík. Šéf vývoja BMW Frank Weber pritom pred rokom a pol uviedol, že v BMW sa zameriavajú hlavne na vývoj áut s batériovým pohonom, pričom vodíkové automobily majú byť určené len pre špecifický trh.

Každopádne vývoj modelu s palivovými článkami na vodík pokračuje a napreduje. Aktuálne totiž smeruje do ďalšej fázy. V rámci nej sa takmer 100 kusov modelu BMW iX5 Hydrogen dostane do prevádzky. Tieto vozidlá sa následne budú používať na predvádzacie a testovacie účely pre rôzne cieľové skupiny.

Známe špecifikácie

BMW iX5 Hydrogen vychádza zo súčasnej generácie modelu X5. Prvá štúdia vozidla bola predstavená v roku 2019 a prvé prototypy nám BMW ukázalo v roku 2021. Systém palivových článkov na vodík si BMW vyrába vo svojom špecializovanom centre pre vodík v Mníchove, avšak samotné palivové články im dodáva Toyota.

Systém palivových článkov v modeli BMW iX5 Hydrogen dokáže zabezpečiť trvalý výkon 125 kW. Tomu pomáha li-ion batéria nešpecifikovanej kapacity, ktorá je schopná poskytnúť výkon 170 kW. Maximálny výkon pohonného systému je pritom 295 kW.

„Integrovaná pohonná jednotka“ vychádza z technológie eDrive 5. generácie, ktorá zgrupuje elektromotor, prevodovku a výkonovú elektroniku do jedného bloku. A aj vďaka nej dokáže vozidlo zrýchliť z 0 na 100 km/h za menej ako 6 sekúnd. Maximálna rýchlosť je 180 km/h.

bmw ix5 hydrogen

Zdroj: BMW Group

Vodík potrebný k pohonu vozidla je uložený v dvoch 700-barových nádržiach vyrobených z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami. Spolu pojmú 6 kg vodíka, ktorý zabezpečí dojazd 504 km (WLTP). Natankovanie vodíka do nádrží má pritom trvať 3 až 4 min.

Zdroj: BMW Group

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nové elektromobily od BMW budú mať výkon až 1 000 kW a rýchlo-nabíjateľné batérie
Nové „vstupné“ elektrické BMW, model iX1, má slovenský „cenník“ aj oficiálne špecifikácie
Na Toyotu a BMW zaútočili aktivisti „falošnými“ billboardmi. Obviňujú ich z lobingu proti ochrane klímy

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. „Šéf vývoja BMW Frank Weber pritom pred rokom a pol uviedol, že v BMW sa zameriavajú hlavne na vývoj áut s batériovým pohonom, pričom vodíkové automobily majú byť určené len pre špecifický trh.“
    Uviedol to preto, aby sa investori BMW po správe, že BMW vyvíja vodíkové osobné auto nezľakli, že BMW stratilo rozum a nepredali všetky akcie BMW.
    A to tankovanie za 3-4 minúty je hoax, čerpačka vodíka skladuje vodík pri oveľa vyššom tlaku ako je v nádržiach vozidiel a pred čerpaním musí naplniť pomocnú nádrž s nižším tlakom pre priame tankovanie do nádrže auta, čo trvá tiež pekných pár minút. Okrem toho sa stáva, ako bolo aj v dokumente nemeckej televízie, keď prišli s kamerou a vodíkovým autom čerpať, stojan im nič nevydal a keď volali do čerpačkovej firmy, oznámili im, že vodík sa tam minul a že sa majú presunúť k najbližšej čerpačke. Jedno naplnenie čerpačky totiž stačí tuším na dvadsať natankovaní vozidiel a potom je šlus. Ak ste prišli na čerpačku s prázdnou nádržou a batériou, máte smolu a musíte čakať na nový rozvoz.

  2. Vodíkové auto má batériu, tak ako majú BEV, len zrejme nemá na palube AC nabíjačku a DC konektor. Vodíkové auto má nádrže na plyn, ako majú plynové autá s ICE, ale s oveľa vyšším tlakom, a určite aj povinnými inšpekciami tlakových nádob. No a na záver si vozí malú vodíkovú elektráreň! Oproti BEV príliš veľa zložitostí na palube vozidla !!! Ak sa zvýši hustota akumulovanej energie na 500 a 1.000 Wh/kg batérie, prevalcujú BEV za pár rokov všetky ostatné druhy mobilného pohonu …….

  3. toto je mokry sen slovenskych odporcov BEV, ktorym vadi dojazd BEV okolo 500km….dostanu vodikove poloBEV s rovnakym dojazdom a ovela ovela ovela drahsim tankovanim a servisovanim…

Pridajte komentár