BMW predstavilo svoj najvýkonnejší elektromobil. Model iX tiež dokáže meniť farbu

0

BMW predstavilo 3. verziu svojho elektrického SUV BMW iX, ktoré považuje za svoju technologickú vlajkovú loď. Tá nesie označenie BMW iX M60, čo napovedá, že bola vyladená divíziou M. A to sa samozrejme prejavilo aj na výkone vozidla. Tento model sa stal zároveň demonštračným vozidlom („BMW iX Flow“) pre technológiu E Ink, vďaka ktorej je možné meniť farbu vozidla, čo môže mať čiastočný vplyv aj na jeho dojazd.

BMW iX M60 podľa výrobcu „stelesňuje to najlepšie z troch svetov: značky BMW i, modelov s označením BMW X a divízie BMW M“. Okrem vysokého výkonu sa pritom chváli aj špecifickým nastavením podvozka.

Novinka, ktorá sa dostane na trh v lete, ponúkne výkon okolo 455 kW, krútiaci moment 1 100 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,9 s, el. obmedzenú maximálnu rýchlosť 250 km/h, koeficient odporu vzduchu 0,27 či dojazd 575 km WLTP (zrejme vďaka batérii s využiteľnou kapacitou 105,2 kWh, podporou max. nabíjacieho výkonu 200 kW a nabíjaním z 10 na 80 % za 35 min). Spomínané hodnoty sú zatiaľ predbežné.

Elektromobil BMW iX M60 pritom podľa Bavorov prináša aj: „Extrémny výkon a presné ovládanie elektrického pohonu všetkých kolies spolu s vysoko citlivým obmedzovačom preklzu kolies na báze aktuátora a technológiou odpruženia, ktorá okrem iného zahŕňa aj špeciálne vyladené vzduchové odpruženie oboch náprav M s automatickou reguláciou svetlej výšky.“

Zmena farby exteriéru

Na výstave CES 2022 BMW tiež prezentovalo model BMW iX Flow, ktorý vďaka technológii od spoločnosti E Ink dokáže meniť farbu/odtieň exteriéru. Nejde pritom len o estetiku, ale aj funkčné riešenie.

Zmenou farby je totiž možné zvýšiť účinnosť vozidla, keďže tmavé a svetlé farby majú rôzne vlastnosti z hľadiska pohlcovania/odrážania slnečného svetla. Napr. počas leta dokáže biela farba odrážať intenzívne slnečné žiarenia a obmedziť ohrievanie kabíny. Naopak čierna farba môže v zime pohltiť viac slnečnej energie, a tým z časti zohriať kabínu. To môže znížiť energetické nároky na klimatizovanie/vykurovanie, čím sa šetrí energia, a tým pádom jej viac zostane pre zabezpečenie pohybu vozidla.

Žiadne zázraky v tom smere zrejme nemožno očakávať, pár km dojadu navyše sa však môže zísť. Technológia zmeny farby má byť pritom veľmi efektívna, keďže energia je potrebná len krátkodobo, a to na samotnú zmenu farby. Technológiu E Ink pritom BMW popisuje nasledovne:

„Povrchová vrstva modelu BMW iX Flow s technológiou E Ink obsahuje mnoho miliónov mikrokapsúl s priemerom ekvivalentným hrúbke ľudského vlasu. Každá z týchto mikrokapsúl obsahuje záporne nabité biele pigmenty a kladne nabité čierne pigmenty. V závislosti od zvoleného nastavenia stimulácia pomocou elektrického poľa spôsobí, že sa biele alebo čierne pigmenty zhromažďujú na povrchu mikrokapsuly, čo dáva karosérii požadovaný odtieň.“

Nemecká automobilka dodáva, že „vozidlo BMW iX Flow je pokročilý výskumný a dizajnový projekt“, takže  komerčná dostupnosť technológie E Ink v rámci bežných vozidiel je zatiaľ zrejme otázna.

Zdroj: BMW

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektro-sedan BMW i4 vstúpil do sériovej výroby. Koľko stojí na Slovensku?
BMW, ktoré vyvíja aj vodíkové autá, hovorí, že tento druh vozidiel nebude masový
BMW predstavilo futuristický elektro-skúter, ktorý sa nestratí ani na diaľnici

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár