Zaujímavé porovnanie pohonu BMW i3 a Formuly E – BMW iFE.18

0

Práce BMW na pohonnej jednotke Racing eDrive01 pre Formulu E začali už začiatkom roka 2017, pričom vychádzali z vtedajšieho vývoja sériových pohonných systémov novej generácie modelov BMW i. Vďaka efektívnemu transferu technológií tak boli naplno využité poznatky výrobných inžinierov z oblasti produkcie elektrických motorov a ich komponentov.

Viac ako štvrtina pôvodného vývojového tímu pritom teraz pracuje zároveň na projekte Formula E. Kým prišlo k predstaveniu samotného monopostu BMW iFE.18 v apríli 2018, jeho pohonná jednotka prešla mnohými optimalizačnými krokmi v testovacom centre určenom práve pre sériovo vyrábané vozidlá.

Obojsmerný transfer technológií

Zatiaľ čo jednotka Racing eDrive01 ťažila počas svojho vývoja z poznatkov produkčných inžinierov, skúsenosti tímu BMW i Motorsport z prostredia tvrdej súťažnej konkurencie šampionátu Formula E smerovali priamo do vývoja budúcich e-pohonov pre sériovo vyrábané modely BMW. Motoristické športy umožňujú testovanie nových materiálov a technológií v extrémnych podmienkach prakticky bez obmedzenia. Týmto sa kompletne uzatvára kruh transferu technológií, ktorý je momentálne vôbec najintenzívnejší v histórii celej skupiny BMW Group.

Skutočnosť, že spoločnosť BMW Group vyvinula piatu generáciu svojich elektrických pohonov opäť interne vo svojich produkčných závodoch, dáva výborný základ pre vytvorenie solídnej infraštruktúry pre ďalšie smerovanie projektu Formula E. Práve takéto vývojové centrá poskytujú riešenia na mieru vo veľmi krátkom čase, určené špeciálne pre potreby motoršportu.

Komponenty vylepšeného elektrického pohonu

Spomínaná pohonná jednotka Racing eDrive01 pozostáva z elektrického motora, chladiaceho systému a meniča, pričom cieľom bolo navrhnúť komponenty s čo možno najvyššou účinnosťou, hustotou energie a s dôrazom na čo najkompaktnejšie rozmery. Tieto atribúty bolo možné dosiahnuť len za pomoci špičkových materiálov, technológií a procesov.

Elektrický motor sa primárne skladá z troch častí: rotor, stator a plášť. Kvôli zníženiu hmotnosti a spevnenia statora sú okrem iného jeho kotviace prvky vyrobené z kompozitných vlákien. Navyše boli pri jeho výrobe použité inovatívne materiály ako vysoko tepelne vodivé živice, titán a keramika. Kombináciou všetkých špičkových technológií sa podarilo docieliť vysokú gravimetrickú hustotu energie.

Chladenie elektromotora zabezpečuje prakticky 360° chladiaci systém v hliníkovom bloku, vyrobenom aditívnou technológiou. Rovnako tu boli použité materiály s vysokou tepelnou vodivosťou ako keramika a živica. Vďaka CFD optimalizácii pomocou počítačovej dynamiky tekutín sú tlakové straty minimálne, čím sa zabezpečila maximálna účinnosť.

Úlohou meniča je konvertovať jednosmerný prúd zo štandardnej batérie na striedavý prúd, ktorý napája elektrický motor. Časti jeho plášťa sú taktiež vyrobené z kompozitných vlákien a vo vnútri je použitých niekoľko MOSFETS (metal-oxide-semiconductor field-effect transistors) tranzistorov so špičkovou technológiou silikónových karbidov. Týmto je zabezpečená vysoká dielektrická sila a zároveň minimálne straty energie pri malom objeme a hmotnosti zariadenia. Efektívny chladiaci systém s nízkostratovou cirkuláciou navyše pomáha udržiavať maximálnu možnú účinnosť meniča.

Percentuálne porovnanie parametrov Racing eDrive01 z Formuly E – BMW iFE.18 a pohonu z BMW i3:

Celková váha pohonu:– 50%
Výkon:+100%
Veľkosť:-66%
Energetická hustota:+300%
Krútiaci moment:+100%
Maximálna rýchlosť:+100%

 

Zdroj (vrátane titulnej fotografie): BMW

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Predseda predstavenstva BMW ocenil prácu Tesly a Elona Muska
BMW chystá hybridné superauto s 2-krát vyšším výkonom ako má i8
Revolučný posun: Súboj novej a pôvodnej generácie Formuly E | VIDEO

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Pridajte komentár