BMW avizuje malú sériu vodíkového modelu i Hydrogen NEXT na budúci rok

8

Automobilov s palivovými článkami na vodík je na trhu ako šafranu. Jednou z automobiliek, ktorá sa snaží rozšíriť tento trh, je BMW. Nemci pritom avizujú malú sériu vozidiel BMW i Hydrogen NEXT na budúci rok.

Spoločnosť BMW Group predstaví v roku 2022 malú sériu vozidiel BMW i Hydrogen NEXT. Vychádzať budú z aktuálneho modelu BMW X5, poháňať ich bude elektrina vytvorená palivovými článkami a ich pohonný systém bude namiesto emisií skleníkových plynov a pevných mikročastíc vypúšťať vodnú paru. BMW pritom pri vývoji tohto automobilu čerpalo zo skúseností s piatou generáciou svojho elektrického pohonu.

BMW však priznáva, že podmienky, ktoré by zákazníkom spoločnosti BMW Group umožnili využívať vodíkové automobily, ešte nie sú splnené. A dodáva, že treba vynaložiť ďalšie úsilie – zvlášť s ohľadom na infraštruktúru na plnenie vodíka ako aj na celkový energetický systém, aby bol v dostatočnom množstve dostupný ekologicky vyrobený vodík, a to v cenách prijateľných aj pre individuálnu mobilitu.

Systém palivových článkov

V rámci pohonu sa systém palivových článkov modelu BMW i Hydrogen NEXT neustále napája vodíkom z karbónových nádrží a vytvára 125 kW elektrickej energie pre elektrický motor umiestnený na zadnej náprave. Základom je chemická reakcia medzi vodíkom a kyslíkom a jej produktom je iba voda. Dve 700-barové nádrže, ktoré spolu uskladňujú šesť kilogramov vodíka, majú zaručiť dlhý dojazd za každých poveternostných podmienok a ich naplnenie trvá tri či štyri minúty.

Elektromotor modelu BMW i Hydrogen NEXT využíva rovnakú mimoriadne integrovanú technológiu piatej generácie elektrického pohonu, aká sa prvý raz použila v modeli BMW iX3. Vysokonapäťová batéria, ktorá sa nachádza nad elektrickým pohonom, slúži ako zásobník a poskytuje dodatočnú dynamiku pri zrýchľovaní. Celý pohonný systém dodáva výkon 275 kW (374 k).

Nuž uvidíme, či sa napokon automobilke BMW podarí priniesť na trh sériový vodíkový model. Viaceré automobilky to totiž v nedávnej minulosti vzdali. Niektoré však stále pokračujú vo vývoji vodíkového pohonu pre osobné automobily.

Zdroj: tlačová správa (BMW)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Jednoduché porovnanie efektivity batériových a vodíkových áut. Víťaz je jasný
Toyota vyvíja spaľovací motor, ktorý namiesto benzínu spaľuje vodík
Šéf koncernu VW považuje vodíkové autá za nezmysel. Čo na to Elon Musk, Daimler a minister dopravy?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

8 komentárov

  1. Natankovanie určite netrvá vždy tri či štyri minúty:
    Doba tankovania nie je pevná, vodík sa na čerpačke totiž neskladuje pod tlakom 700 barov, pod ktorým je v nádržiach vozidiel, ale pri nižšom. Pred natankovaním do vozidla sa natlakuje do medzizásobníka a až z tohto medzizásobníka sa tlakuje do auta. Záleží na dimenzovaní medzizásobníka, koľko nádrží vozidiel dokáže naplniť. Niektoré dnešné stanice zvládnu napríklad len dve vozidlá, u ďalších vozidiel sa doba plnenia bude predlžovať o dobu natlakovania medzizásobníka.

    A ešte zaujímavá správa:
    V Nórsku zatvárajú 5 zo 7 vodíkových čerpacích staníc. Spoločnosť Hyop, prevádzkujúca výhradne vodíkové čerpacie stanice, zatvára všetkých 5 svojich lokalít. Dôvodom sú financie (po slovensky stratovosť).

    • Na doplnenie:
      Jazdiť na vodík je cca 8 x drahšie ako na elektrinu.
      Podľa Real Engineering stojí v USA plné nabitie 75 kWh batérie elektromobilu Tesla Model 3, zaručujúce dojazd 500 km, zhruba 10 – 12 USD. V prepočte sú to náklady 2-2,4 centov/km. Naproti tomu natankovanie 5 kg vodíka do nádrže Toyota Mirai pre dojazd 480 km vychádza na 85 USD, čo predstavuje náklady 17,7 centov/km. To je zhruba 8x viac. Okrem toho – kto si cez noc natankuje vodík vo vlastnej garáži?

  2. primitivi z bmw nie su schopni vyrobit ani auto, ktore by podvodneho softveru preslo emisnou kontrolou, o aute na baterky nehovoriac… ale mame si mysliet, ze auto na vodik schopni vyrobit su… 🙂 -:) 🙂

  3. BMW a Toyota to, zdá sa, „ťahajú za jeden koniec“.
    BMW dlho vyvíjalo a skúšalo klasický spaľovací motor na vodík.
    A ajhľa – Toyota to skúša tiež.
    Toyota dlho vyvíja palivové články na vodík.
    A ajhľa – BMW i Hydrogen NEXT je tu!

Pridajte komentár