BMW predstavilo demonštračné SUV s vodíkovým pohonom vyvinutým spolu s Toyotou

9

Koncern BMW ponúka prvý virtuálny náhľad na systém pohonu modelu BMW i Hydrogen NEXT. Predstavil pritom jeho základné parametre, ako aj svoje vyhliadky v oblasti vodíkových automobilov. V rámci vývoja technológie palivových článkov bude aj naďalej pokračovať spoločne s automobilkou Toyota.

„Systém na palivové články používaný na pohon modelu BMW i Hydrogen NEXT vytvára 125 kW (170 k) elektrickej energie, ktorá pochádza z chemickej reakcie vodíka s kyslíkom z okolitého vzduchu,” vysvetľuje Jürgen Guldner, viceprezident BMW Group pre technológiu vodíkových palivových článkov a projekty vozidiel.

To znamená, že vozidlo následne vypúšťa do ovzdušia iba vodnú paru. Elektrický konventor umiestnený pod palivovým článkom upravuje napätie tak, aby bolo zhodné s elektrickým pohonom a s batériou na vyrovnávanie špičky, ktorú napája rekuperovaná energia pri brzdení ako aj energia z palivového článku.

Vo vozidle sa nachádzajú aj dve nádrže s tlakom 700 barov, do ktorých sa dovedna zmestí šesť kilogramov vodíka. „To zaručuje dlhý dojazd bez ohľadu na poveternostné podmienky,” poznamenáva Guldner. „A dopĺňanie trvá iba tri či štyri minúty.” Vo vozidle BMW i Hydrogen pracuje piata generácia pohonnej jednotky eDrive, ktorá sa prvý raz predstaví v modeli BMW iX3.

Batéria na vyrovnávanie špičky umiestnená nad elektrickým motorom dodáva extra dávku dynamiky pri predbiehaní a zrýchľovaní. Celkový výkon systému 275 kW (374 k) zaručuje typickú dynamiku jazdy.

Spolupráca s Toyotou pokračuje

Aby bolo vodíkom poháňané vozidlo s palivovými článkami ideálne pripravené splniť technologické požiadavky , nadviazali spoločnosti BMW Group a Toyota Motor Corporation partnerstvo, ktoré trvá už od roku 2013. Obaja výrobcovia spojili sily pri práci na systémoch pohonu na palivové články a na škálovateľných modulárnych komponentoch pre vodíkom poháňané vozidlá s palivovými článkami a uzavreli dohodu o spolupráci na vývoji produktu.

Palivové články pochádzajúce zo spolupráce s Toyotou sa dostanú do vozidla BMW i Hydrogen NEXT spolu so zväzkom palivových článkov a celým systémom, ktorý vyvinula spoločnosť BMW Group.

Vyhliadky technológie palivových článkov

Napriek tomu, že spoločnosť BMW Group nepochybuje o dlhodobom potenciáli pohonov palivovými článkami, prejde ešte nejaký čas, kým sa do ponuky pre zákazníkov dostane sériové vozidlo poháňané technológiou vodíkových palivových článkov. V prvom rade ide o to, že ešte nenastali tie správne rámcové podmienky.

„Z nášho pohľadu sa najprv musí vodík ako nosič energie vyrábať v dostatočných množstvách, za konkurencieschopné ceny a s použitím zelenej elektriny. Vodík následne nájde primárne využitie vo vozidlách, ktoré nemôžu byť priamo elektrifikované ako napríklad diaľková nákladná doprava,” povedal Klaus Fröhlich.

Momentálne chýba aj požadovaná infraštruktúra, ako aj rozsiahla celoeurópska sieť plniacich staníc na vodík. Avšak BMW Group pokračuje s vývojom v oblasti technológie vodíkových palivových článkov. Spoločnosť využíva čas, pokým sa dostatočne rozvinie infraštruktúra a trvalo udržateľná výroba vodíka, aby znížila náklady na výrobu pohonného systému.

Elektrický pohon na vodíkové palivové články sa v pilotnej fáze predstaví BMW v malej sérii vozidiel vychádzajúcich z aktuálneho modelu BMW X5 a BMW Group ich plánuje predstaviť v roku 2022. Podľa odhadov BMW Group sa v závislosti od požiadaviek globálneho trhu a záujmu dostanú vozidlá pre zákazníkov poháňané technológiou s vodíkovými palivovými článkami na trh najskôr v druhej polovici tohto desaťročia.

Zdroj: tlačová správa (BMW Group)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Williams vyvíja 1 000 kWh batériu pre najväčšie vodíkové vozidlo na svete
Lacné palivové články by vraj mohli nahradiť spaľovacie motory. Najskôr v hybridoch
Toyota vyvíja ťažké nákladné vozidlo na vodík s dojazdom 600 km

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

9 komentárov

  1. Nevím, podle mě je to příliš komplikované. Je to vlastně komplet elektroauto včetně baterie a navíc to má celý složitý vodíkový systém včetně odporně velkých tlakových nádrží. Dobře možná by se to mohlo uchytit v nákladní dopravě, ale pokrok baterií to do osobáků nepustí. Navíc proč bych měl být závislý na několika vodíkových stanicích, když si můžu elektřinu do baterie „tankovat“ doma.

    • ale koľko km prejdeš na bateriové vozidlo, ešte aj v zime a koľko na vodíkové? keď sa ti vybije bateriové autíčko tak si rovno zoberieš taxík na hotel kým sa nabije. toto máš nabité full nádrž behom chvíle. a rovnaký dojazd pri mínus 20 či plus 35 stupňov, čo sa pri bateriovom auticku nedá povedať. a že je to pre teba komplikované? tak jazdí na kolebezke.

    • Pre mňa osobne, ten vodík by mohol mať najlepšiu budúcnosť, no otázka je v skladovaní, kedze sa jedna o najľahší prvok a unikne asi zo všetkého ked na to bude mať čas

  2. Odoberať kyslík z okolitého vzduchu znie pre ľudí v mestách, ničených smogom, ako zlý vtip. A vypúšťať im pod nos z toho kyslíka paru, ktorá v pľúcach robí šarapatu. A na cestách v zime námrazu. Vynález skazy!

    • naftové benzínové vozidla čo? tiež potrebujú kyslík. para robí v pľúcach šarapatu? ty si isto lekár odborník parná sauna je načo vlastne? námraza sa ti vytvorí tak či tak.. čo máš v hlave?

  3. Moc složité,nebezpečné,drahé a má to malou šanci pro běžné využití,je to pro pár uživatelů kteří mají denní potřebu ujet opravdu velkou vzdálenost.Pro ten účel bych ale spíš volil CNG nebo LPG,je mnohem levnější i bezpečnější.
    Baterie se do pěti let dostanou na takovou úroveň,že tahle snaha o vodíkový pohon bude jen ztrátou času i financí.

    • žiadna strata času ale budúcnosť. ani za 5 rokov nenabijes elektromobil za taký čas. okrem toho kde sa budú tie tony batérií jedovatých batérií likvidovať? bežný elektromobil má cca pol tony batérií. čo urobíme jamku a zelené betónom? na nič sa to už nepoužije, odpad, jedovatý.

Pridajte komentár