Automobilka BMW nedávno informovala o nových batériách, ktoré použije vo svojich elektromobiloch novej generácie. Tie majú priniesť vyššiu energetickú hustotu a rýchlosť nabíjania, ako aj vyšší dojazd a podstatne nižšie náklady. A šéf divízie BMW Efficient Dynamics pred pár dňami v rozhovore pre Autocar doplnil informácie ohľadom nových batérií a elektrických modelov.
Ako už na základe tlačovej správy od BMW vieme, Bavori v rámci svojej novej platformy pre elektromobily NEUE KLASSE použijú novo vyvinuté li-ion cylindrické batériové články, ktoré majú rovnakú hrúbku ako batérie „Tesla 4680“ (46 mm). Články od BMW však budú mať na výšku 95 a 120 mm.
Nemecká automobilka tiež uviedla, že v prípade nových batérií máme v porovnaní s ich súčasnou generáciou batérií očakávať o 20 % vyššiu energetickú hustotu, o 30 % rýchlejšie nabíjanie a až o 30 % vyšší dojazd. Náklady na ich výrobu pritom majú klesnúť na polovicu, čo má umožniť dosiahnutie cenovej parity elektromobilov a spaľovacích áut.
Životnosť batérií a dojazd elektromobilov
Aktuálne šéf divízie BMW Efficient Dynamics Thomas Albrecht v rámci rozhovoru pre Autocar doplnil, že batérie novej generácie dosahujú lepšie výsledky z hľadiska životnosti, ako bude v tomto smere vyžadovať napr. chystaná legislatíva v USA, podľa ktorej sa bude vyžadovať, aby si batérie elektromobilov po 10 rokoch zachovali minimálne 80 % z pôvodnej kapacity.
Albrecht tiež uviedol, že ich nové batérie zabezpečia min. o 30 % vyšší dojazd ako ich súčasná generácia batérií. Dodal pritom, že dojazd nových elektromobilov od BMW neprekročí 1 000 km, pretože si v koncerne nemyslia, že je to potrebné.
Čo sa týka ďalších batériových technológií, šéfka vývoja batériových článkov spoločnosti BMW Marie-Therese von Srbik pre Autocar uviedla, že skúmali aj „li-ion-fosfátové“ batérie (zrejme LFP), ktoré by kvôli svojej nižšej energetickej hustote mohli byť použité v rámci modelov s nižším dojazdom.
Nuž uvidíme, aké špecifikácie ponúknu nové elektromobily od BMW s batériami novej generácie. Na tie si však budeme musieť ešte počkať, keďže na trh začnú prichádzať od roku 2025.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nová batéria má modelu BMW iX priniesť dojazd takmer 1 000 km
Batérie elektromobilov Nissan majú prežiť vozidlo. Takmer všetky stále slúžia
Batérie CATL Qilin prinesú dojazd „1 000 km“. Ako prvé ich dostanú elektromobily Zeekr
2 komentáre
Dnes, keď batérie „bojujú“ s veľkosťou, hmotnosťou, hustotou energie a cenou, je 1.000 km magickou hranicou. Raz, až bude mať 250 kWh batéria veľkosť 100 litrovej nádrže a „dobrú“ cenu, môžu sa hranice posunúť! Pritom na základe dnešných skúseností vôbec nevieme aké „tóčo“ s cenami a dodávkami elektrickej energie môžu priniesť jej dodávatelia, keď raz budú v prevádzke prevažovať BEV! …
P.S. TUKE Košice vo VAT relácii STV 17.09.2022 oznámila, že medzinárodne spolupracuje na vývoji batérie s 2 až 3 násobnou hustotou! Tak uvidíme, komu sa to skôr podarí!