BMW avizuje podstatne lacnejšie a vo viacerých ohľadoch lepšie batérie

6

Koncern BMW Group chystá v rámci svojej úplne novej platformy pre elektromobily aj úplne nové batériové články. Tie majú priniesť vyššiu energetickú hustotu a rýchlosť nabíjania, ako aj vyšší dojazd a podstatne nižšiu cenu. A to s cieľom znížiť výrobné náklady elektromobilov na úroveň spaľovacích áut.

Spoločnosť BMW Group je presvedčená, že výkonné, inovatívne a trvalo udržateľne vyrábané batériové články sa v budúcnosti stanú kľúčom k úspechu v oblasti individuálnej elektromobility. Automobilka je pripravená spustiť od roku 2025 novú éru e-mobility s modelmi označovanými ako NEUE KLASSE – prvýkrát s použitím novo vyvinutých cylindrických batériových článkov optimalizovaných pre potreby novej konštrukcie.

„Novo vyvinutá šiesta generácia našich lítium-iónových článkov prinesie obrovský skok v technológii, ktorá zvýši hustotu energie o viac ako 20 percent, zvýši rýchlosť nabíjania až o 30 percent a zvýši dojazd až o 30 percent,“ tvrdí Frank Weber, člen predstavenstva spoločnosti BMW AG zodpovednému za vývoj. „Zároveň znižujeme emisie CO2 z výroby článkov až o 60 percent. Toto sú veľké kroky pre trvalú udržateľnosť a popri tom aj výhody pre zákazníkov.“

„Aby sme naplnili naše dlhodobé potreby, budeme s našimi partnermi budovať továrne na batérie, každú s ročnou kapacitou až 20 GWh, a to na šiestich miestach v rámci trhov, ktoré sú pre nás kľúčové: na dvoch v Číne, dvoch v Európe a na dvoch v regióne USMCA,“ dodal Joachim Post, člen predstavenstva spoločnosti BMW AG zodpovedný za nákup a sieť dodávateľov. „S našimi partnermi sme dosiahli dohodu, že pri surovinách lítium, kobalt a nikel budú používať určité percento druhotného materiálu, ako aj na výrobu využívať zelenú energiu, čo zníži množstvo vypusteného CO2.“

Výrazne zníženie nákladov

Využitím vlastných komplexných odborných znalostí získaných vo vlastnom špecializovanom centre pre batérie sa tímom z vývoja, výroby a nákupu podarilo výrazne znížiť náklady na vysokonapäťovú batériu, a to vďaka novému batériovému článku a novému konceptu zabudovania technológie batérií vyvinutej automobilkou BMW. Na základe súčasných trhových predpokladov možno v porovnaní so súčasnou piatou generáciou znížiť náklady až o 50 percent. Spoločnosť BMW Group si dala za cieľ znížiť výrobné náklady plne elektrických modelov na rovnakú úroveň, ako dosahujú vozidlá s najmodernejšou technológiou spaľovacích motorov.

Nové cylindrické články BMW majú priemer 46 milimetrov (pozn.: rovnako ako v prípade batériových článkov „Tesla 4680„) a dve rôzne výšky. V porovnaní s prizmatickými článkami piatej generácie článkov batérií BMW je obsah niklu v cylindrických článkoch BMW šiestej generácie vyšší na katódovej strane, zatiaľ čo obsah kobaltu je znížený. Na strane anódy sa zvýši obsah kremíka. V dôsledku toho sa objemová hustota energie článku zlepší o viac ako 20 percent.

Systém batérií hrá v štruktúre karosérie NEUE KLASSE kľúčovú úlohu. V závislosti od modelu sa dá flexibilne integrovať do inštalačného priestoru, aby sa ušetrilo miesto (zbaliť do otvorenej karosérie). Výška modulu s článkami sa tak zníži.

Batéria, pohon a technológia nabíjania v NEUE KLASSE budú mať napätie 800 voltov. Okrem iného sa tým optimalizuje spôsob dodávania energie z jednosmerných vysokovýkonných nabíjacích staníc, ktoré dokážu dosiahnuť oveľa vyššiu nabíjaciu kapacitu s prúdom až 500 ampérov – čím sa skráti čas potrebný na nabitie vozidla z 10 na 80 percent až o 30 percent.

Výrobní partneri

Spoločnosť BMW Group podpísala so spoločnosťami CATL a EVE Energy kontrakty na výstavbu tovární na výrobu batériových článkov, aby si zabezpečila dodávky batériových článkov potrebných pre NEUE KLASSE. Obaja partneri postavia dve „gigatovárne“ v Číne a Európe. Každá z tovární na batérie bude mať celkovú ročnú kapacitu až 20 GWh. Plány si však vyžadujú vybudovanie ďalších dvoch tovární na batérie v Severoamerickej zóne voľného obchodu USMCA, kde partneri ešte neboli vybratí.

Zdroj: tlačová správa (BMW Group)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nová batéria má modelu BMW iX priniesť dojazd takmer 1 000 km
Na Slovensku by sa mohli vyrábať batériové „superčlánky“ s technológiou solid-state
Batérie elektromobilov Nissan majú prežiť vozidlo. Takmer všetky stále slúžia

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

6 komentárov

  1. „Spoločnosť BMW Group si dala za cieľ znížiť výrobné náklady plne elektrických modelov na rovnakú úroveň, ako dosahujú vozidlá s najmodernejšou technológiou spaľovacích motorov.“
    Tak toto je fakt šľachetný cieľ…

  2. Batérie, batérie, batérie! … Fandím všetkým. ktorí prinášajú výkonnejšie a lacnejšie batérie! Tie BMW percentá je však ťažko porovnať s ostatnými batériami, teda aj TESLA 4680, ktoré sú istým vzorom, a tak nevieme či pôjde BMW na špicu peletónu, alebo len stiahne stratu!

  3. BMW na jednej strane hovorí o „našich“ nových batériách, a potom o spolupráci s CATL a EVE Energy pri ich výrobe! Koľko budú nové batérie v skutočnosti BMW, a koľko CATL? Bude CATL vyrábať ostatné batérie „horšie a drahšie“ ako tie pre BMW? 🙂

Pridajte komentár