Šéf BMW: „Zdvojnásobíme dojazd našich elektromobilov“

13

Koncern BMW predstavil nové špecializované centrum, v rámci ktorého bude pracovať na vylepšovaní batérií pre svoje elektrifikované vozidlá. A to na každej úrovni. Cieľom je pritom zdvojnásobenie ich energetickej hustoty, zabezpečenie vysokej miery recyklovateľnosti a dvojnásobný dojazd elektromobilov.

BMW Group uvádza, že sústreďuje svoje mnohoročné skúsenosti s batériovými článkami pre batérie elektromobilov, ako aj výrazné vedomosti v tejto oblasti do nového „Špecializovaného centra pre batériové články BMW Group“ (BMW Group Battery Cell Competence Centre).

Zámerom interdisciplinárneho špecializovaného centra v Mníchove je napredovať s vývojom technológie článkov batérií a s ich zavádzaním do výroby. „Pokiaľ by sme si ako technologický základ zobrali aktuálny model BMW i3, tak do roku 2030 dokážeme zdvojnásobiť energetickú hustotu našich batérií a tým aj dojazd našich vozidiel ponúkaných zákazníkom,“ uviedol Oliver Zipse, šéf koncernu BMW.

Nové Špecializované centrum pokrýva celý výrobný proces technológie článkov batérií – od výskumu a vývoja po tvar a zloženie článkov a ich vhodnosť pre veľkosériovú výrobu. Pracovisko spojí všetky skúsenosti spoločnosti a položí základ pre ich ďalší rozvoj. Krátke vzdialenosti a intenzívna spolupráca naprieč viacerými oddeleniami umožní komplexný, prehľadný a trvalo udržateľný vývoj článkov batérií. Dôležitým prvkom je aj to, že veľký dôraz sa kladie aj na možnosti komplexnej recyklácie.

BMW Group investuje do centra v priebehu najbližších štyroch rokov 200 miliónov eur a vytvorí 200 pracovných miest. Touto investíciou sa spoločnosť posunie na vyššiu technologickú úroveň a zároveň si udrží pracovné miesta a kľúčové schopnosti.

Vývoj materiálov ako základ vývoja článkov

BMW Group bude v Špecializovanom centre vyvíjať nové generácie batériových článkov, pričom sa zameria na všetky aspekty dôležité pre zákazníkov – špičkový výkon, energetická hustota, bezpečnosť, výkon pri rôznych teplotách, nabíjacie možnosti, životnosť a znižovanie cien batérií pre elektromobily.

Výber správnych materiálov už od samého začiatku predstavuje najdôležitejšiu prioritu pre splnenie vysokých nárokov. Experti v Špecializovanom centre preto neustále preverujú a skúmajú inovatívne materiály a systematicky ich navzájom porovnávajú. To vedie k vytváraniu nového materiálového zloženia jednotlivých prvkov článkov batérií: anódy, katódy, elektrolytu a separátoru. Spôsob, akým jednotlivé prvky navzájom reagujú, inými slovami celkové chemické zloženie článku, predstavuje ďalší významný faktor pri vývoji konštrukcie batériových článkov.

Pre zaručenie neustáleho prístupu k najnovším poznatkom a výdobytkom vývoja, spolupracuje spoločnosť BMW Group s významnými partnermi z celého sveta. Patria sem vedecké inštitúcie, univerzity, renomované spoločnosti ako aj start-upy. Spoločnosť tak získava vedomosti, na ktoré netreba samostatný vývoj. Vznikajú tak synergie a výrazne sa skracuje čas potrebný na vývoj. Spolupráca v rámci siete partnerov umožňuje spoločnosti BMW Group obohatiť svoje vlastné výsledky výskumu tejto špičkovej technológie a naplno využiť potenciál a možnosti na ďalšie inovácie.

bmw baterie elektromobily vyvoj centrum

Zdroj: BMW Group

Etická výroba a ťažba surovín

Pri budúcej expanzii elektrickej mobility bude predstavovať kľúčový faktor trvalá udržateľnosť a spoľahlivosť dodávateľskej siete. Pre špecialistov spoločnosti BMW Group zodpovedných za nákup má etická výroba a ťažba základných materiálov a surovín veľmi vysokú hodnotu. Na tomto základe preto vzniká aj celý dodávateľský reťazec až po ťažobné priestory, z ktorých pochádzajú jednotlivé materiály. Medzi najvyššie priority tak patrí dodržiavanie ľudských práv a ochrany prírody.

Spoločnosť taktiež zmenila zloženie dodávateľskej siete pre nadchádzajúcu piatu generáciu vysokonapäťových batérií a v roku 2020 si začne kobalt a lítium pre výrobu článkov batérií zaobstarávať priamo. To zaručuje úplnú transparentnosť a prehľadnosť pôvodu týchto dvoch životne dôležitých materiálov batérií. Navyše, všetky súvisiace zmluvy zaručujú spoľahlivú dodávku týchto materiálov minimálne do roku 2025. V budúcnosti sa bude kobalt ťažiť priamo v baniach v Austrálii a v Maroku a lítium vo viacerých krajinách vrátane Austrálie.

bmw baterie elektromobily vyvoj centrum

Zdroj: BMW Group

Konštrukcia pripravená na recykláciu

Batérie, ktoré už nebudú vyhovovať použitiu v automobiloch, sa dajú nasledovne využiť ako stacionárne úložiská energie, ktoré pomôžu uchovať energiu z obnoviteľných zdrojov vo verejnej elektrickej sieti. Vďaka tomu sa zvýši stabilita siete a zákazníkom sa znížia náklady na elektrickú energiu. V tejto súvislosti už spoločnosť BMW Group spustila viacero veľkých inovácií. Spoločnosť taktiež využíva batériové systémy na uskladnenie energie pre neustále zlepšovanie dodávky energie do svojich závodov po celom svete.

Spoločnosť BMW Group sa už viacero rokov zameriava na dôsledné dodržiavanie predpisov na recykláciu batérií, ktoré sa nedajú používať už ani ako stacionárne úložiská elektrickej energie. Počas vývoja modelu BMW i3 vzniklo v spolupráci s partnermi viacero techník na oživovanie batérií. Tieto a ďalšie recyklačné metódy sa teraz upravia tak, aby sa dali použiť aj vo veľkom priemyselnom rozsahu. Z tohto dôvodu sa spoločnosť BMW Group opäť spojila s partnermi. Zámerom je dosiahnuť mieru recyklácie, ktorá by prekročila 90 percent. Už pri konštrukcii článkov batérií si spoločnosť BMW Group kladie podmienku, aby sa v neskoršom štádiu životného cyklu dali účinne recyklovať.

Špecializované centrum pre články batérií umožní spoločnosti BMW Group nadobudnúť ešte viac skúseností s recyklovaním batérií a s používaním techník, ktoré umožnia ich využitie v širokom priemyselnom rozsahu.

V úsilí pri zvyšovaní miery recyklácie spoločnosť pri vývoji nových komponentov automobilov neustále spolupracuje so svojim recyklačným a demontážnym oddelením. Okrem toho spoločnosť BMW Group spolupracuje s výskumnými inštitúciami a s dodávateľmi, aby iniciovala intenzívne zapracovávanie nových technológií opätovného využitia materiálov, ktoré sa budú používať v budúcnosti.

Zdroj: tlačová správa

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Chystané BMW i4 má mať vyšší výkon a dojazd ako Tesla Model 3
Kedy sa podľa automobiliek dostanú do elektromobilov revolučné solid-state batérie?
BMW chystá množstvo elektromobilov. Aké modely a kedy?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

13 komentárov

  1. Pokiaľ by sme si ako technologický základ zobrali aktuálny model BMW i3, tak do roku 2030 dokážeme zdvojnásobiť energetickú hustotu našich batérií…. 🙂
    kedze tento trapny pokus o auto zacali vyrabat v roku 2013, tak do roku 2030 to bude 17 rokov, pocas ktorych by chceli zdvojnasobit… nastastie su tu aj pani z TESLY, tam ide vyvoj trochu inym tempom… nooo, niekde robia sudruhovia z NDR chybu…

    • Doufám, že myslí alespoň současnou i3, ale předpokládám, že baterie jim stejně dodává celé roky LG nebo Samsung, takže by mě zajímalo z čeho vlastně vývoj rozjíždí? Z absolutní nuly? Docela drsné, proto asi udávají rok 2030. No lepší než nic, ale zaostávají přinejmenším o 10 let…

  2. Čas sa kráti, klíma padá, podobne ako pri výskume vesmíru by sa pri vývoji technológií na záchranu klímy mali spojiť všetky krajiny, ktoré sú schopné niečím prispieť.

        • Nijak sme ozonovu dieru neovplyvnili. Vyuzivanie freonov sa dakelo zvysilo odkedy sa narody dohodli o vyuzivani nahrad a aj tak sa zmensila, napr v cine sa na polyuretanove zmesy ako hnaci plyn nevyuziva snad nic ine ako freon, nakolko je extremne lacny a perfektne ucinny. Podobne india pakistan,…. A tak zistili, ze uroven ozonu sa zvysuje so zvysovanim teploty v najvyssich vrstvach atmosfery. Ozonova diera bola teda len pozostatkom malej doby ladovej. Ked pride dalsia doba ladova tak sa zacne zvacsovat. Hotovo. Tak je to aj s klimou, nemame na nu taky dosah ako sa prezentuje, ale boj proti neexistujucemu nepriatelovi sakra dobre zaraba. Radsej sa zamerajme na nas realny dopad na zivotne prostredie. Nie daky boj proti plynu ktory je pre prirodu viac prospesny ako likvidacny. Len pre porovnanie, este sme sakra daleko od priemernych teplot ktore tu boli pred tisic rokmi, vtedy boli vyssie ako tie katastroficke scenare ktore hovoria, ze ak sa zvysi teplota zeme o 2 stupne tak nas zatopi atd atd. Mali by ich zavriet za alarmizmus.

  3. Zmenou rozmerov clankov doslo k zvyseniu energetickej hustoty bateriovych blokov z 126.7 Wh/kg na 159.5 Wh/kg. …cleantechnica.com/2019/02/03/all-your-cell-are-belong-to-us-any-high-energy-density-2170-will-do-for-tesla…
    Okrem toho Tesla kupila tento rok Maxwell Technologies, ktory vyrabaju baterie s 20-40% vyssou energetickou hustotou ako pouzivaju v sucasnosti v Tesle. …nextbigfuture.com/2019/03/teslas-maxwell-dry-battery-and-a-five-year-lead-on-the-world…

      • Ziadny zasadny objav sa do beznej praxe/pouzivania nedostal z roka na rok. Od objavu po bezne pouzivanie sirokymi masami to trvalo roky, ale velmi casto aj desatrocia. Teda objavy v oblasti baterii za posledne roky, sa do beznej praxe dostanu najskor o 5-10 rokov.
        Zvysenie energetickej hustoty o niekolko desiatok percent za poslednych 10 rokov je pozitivne, ale pokles ceny baterii z cca 1160 USD na 176 USD za 8 rokov (teda na cca 15% povodnej ceny) mozno povazovat za prielomovy a umoznuje pouzitie v autach za prijatelnu cenu.
        https://about.bnef.com/blog/behind-scenes-take-lithium-ion-battery-prices/

      • Este k tomu vyjadreniu „Pani z tesly.“, Tesla sa nesustredila na vyvoj baterii, ale vyvoj elektrickych vozidiel a automoneho riadenia vozidiel a v tychto oblastiach urcite za poslednych 10 rokov prielom urobili. Zaroven ich dodavatelia baterii, vyrabaju velmi kvalitne baterie a pravdepodobne za najnizsiu cenu na trhu alebo jenu z najnizsich cien na trhu.

  4. Takých „svalnatých“ vyjadrení (akože budeme mať dvojnásobný dojazd, budeme mať trojnásobnú hustotu energie a pod.) už bolo. Neúrekom.
    Oveľa krajšie by znelo: Úspešne sme otestovali 1,5 násobný dojazd.
    Alebo trebárs iba: o 30 % vyšší dojazd – čo v praxi znamená, že s rovnako veľkou baterkou sa povozíme 650 km namiesto pôvodných 500 … Nech sa páči – testujte a hlavne o tom veľa informujte!!!
    Tie bezzubé svalnaté reči mi bohužiaľ pripomínajú istého „politika“ – nikto vám nedokáže dať to, ča vám ja viem sľúbiť…

Pridajte komentár