Globálna batériová aliancia aktuálne oznámila, že spustila prvý batériový pas na svete. Ten sleduje všetky dôležité atribúty batérií, pričom jeho cieľom je vytvoriť udržateľný hodnotový reťazec batérií do roku 2030. Participujú na ňom rôzne spoločnosti, vládne a mimovládne organizácie či ministerstvá. A napr. v EÚ bude povinnosťou.
Globálna batériová aliancia (GBA) uvádza, že “batériový pas“ je kľúčom k zjednodušeniu rýchleho rozšírenia udržateľných, obehových a zodpovedných hodnotových reťazcov batérií na splnenie cieľov Parížskej dohody prostredníctvom elektrifikácie dopravy a energetiky.”
Batériový pas sa snaží pokryť hodnotový reťazec od baní až po recykláciu. Zahrnutí sú pritom napr. výrobcovia áut (Audi, Tesla, VW…) či batérií (CATL, LG ES…), ťažiarenské spoločnosti a spracovatelia surovín (Glencore…), recyklátori (Umicore…) či popredné medzinárodné a mimovládne organizácie (UNICEF, T&E…). Tento projekt má tiež podporu vládnych inštitúcií, vrátane nemeckého ministerstva hospodárstva či ”Natural Resources Canada”.
V rámci hodnotového reťazca sa batériový pas zameriava na emisie skleníkových plynov počas získavania materiálov a ich spracovania, ako aj výroby batérií a zaoberá sa otázkami detskej práce či porušovania ľudských práv.
Aktuálne vo fáze overovania koncepcie
GBA aktuálne po prvýkrát predstavila výsledky svojej práce v rámci tzv. “overenia konceptu”. K dispozícii sú pritom vzorové údaje od spoločností Tesla a Audi. Nemôže byť prekvapením, že tie sú v tejto fáze do značnej miery limitované. Každopádne v rámci týchto prvých “koncepčných” batériových pasov nájdeme už dnes pomerne dosť zaujímavých informácií.
Informácie sa týkajú technických špecifikácií batérií, pôvodu materiálov, vykazovania kľúčových ukazovateľov udržateľnosti, čiastočne vykazovania uhlíkovej stopy batérie a metrík z oblasti detskej práce a ľudských práv.
GBA uvádza, že koncepcia batériového pasu bola schválená v rámci stretnutia lídrov G7 v roku 2021, nariadenia EÚ o batériách, ako aj kanadskej a americkej administratívy. A v EÚ sa batériový pas stane povinnou požiadavkou do roku 2026.
GBA dodáva, že bude pokračovať vo vylepšovaní architektúry batériového pasu, vrátane vývoja komplexného a zjednodušeného rámca ukazovateľov.
Vyjadrenie spoločnosti Tesla
„Spoločnosť Tesla pilotne zaviedla batériový pas a zhromaždila príslušné environmentálne a sociálne údaje o našom dodávateľskom reťazci kobaltu. Hoci je potrebné vykonať ešte veľa práce, aby sa pokryli všetky relevantné oblasti v dodávateľských reťazcoch surovín pre batérie, štandardné podávanie správ v rámci rovnakých podmienok určite zohráva úlohu pri prechode na udržateľnú energiu,“ uviedol pri príležitosti spustenia batériového pasu na úrovni overenia koncepcie Ferdinand Maubrey, vedúci oddelenia zodpovedného zásobovania, dodávateľského reťazca batérií a batériových surovín spoločnosti Tesla.
Zdroj: GBA
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla porovnala emisnú stopu Modelu 3 a ekvivalentného spaľovacieho auta
Elektromobily vs. spaľováky z hľadiska emisií počas celého životného cyklu | Štúdia ICCT
Scania porovnala emisie elektrického a naftového nákladiaka v rámci celého životného cyklu
11 komentárov
A je to tu !!! Batérie s rodokmeňom !!! 🙂
Mna v tom rodokmeni uputalo: expcted lifetime 1200 cyklov. To nieje nejak malo vzhladom na tie medializovane Tesly s najazdmi 800tis-1,5mil. km?
Nabíjacím cyklom rozumieme nabitie batérie na 100% a jej vybitie na 0%. Čiže aj v prípade úplne najhoršieho možného scenára, kedy by majiteľ zakaždým nabil a vybil batériu svojho auta takýmto spôsobom, z takejto batérie minimálne 500 000. A takýmto spôsobom nikto pri zmysloch so svojou batériou nezaobchádza…
len dodam ze tych 1200 cyklov je pre chemiu NCM, ale tesla pouziva aj LIFEPO4 a tam tych cyklov moze kludne byt aj 3-4000
a nejka dokaz k tomu zavratnemu cislu nabijacich cyklov?
Sledujte motív…. Je to ďalšia bariéra ako zakázať lacné batériove auta , aby Európa mala iba pár drahých elektromobilov.
To je slovo do „pranice“! Keď sme čítali články o životnostiach rôznych batérií, ktoré aj násobne prekračovali predpokladanú životnosti áut, nahlas som premýšľal, že čo by som dal za to, keby sa dala tá dlhá životnosť zameniť za násobne vyššiu kapacitu – hustotu energie na kg! „Môj sen“ je 1 kWh/kg! To by urobilo z BEV ľahšie a praktickejšie autá so slušnou spotrebou, možnosťou dlhých dojazdov na nabitie, a možno i cenou! Kto chce, snívajte so mnou! 🙂
tvoj sen je 1 kWh/kg, moj sen je aby sa nerodili takito primitivi ako ty…
Pekny sen.. A verim, ze skor ci neskor sa naplni. No momentalne nam uplne staci tych 0.16 kwh na kg.
Obzvlast nam slovakom, cechom, madarom, holandanom, luxemburcanom, atd.. Proste vsetkym, ktorych krajiny su pomerne male a v ktorych priemerny ale i medianovy denny najazd neprevysuje 40km. Ak uz dnesne ev maju dojazd 10x taky, nevidim dovod pre paniku z nabijania ( v mnohych pripadoch 1x tyzdenne).
Jedine, co by rozhodne akcelerovalo a hlavne zekonomizovalo prechod na ev je cena tychto bateriek. Ale aj ta pada pomerne rychlo, a to aj napriek globalnej ekon.krize a recesii.
Aky je to hodnotový retazec?
LPGCNGQ++ teplé baterie??
Ty máš starosti! …