Ukazuje sa, že batérie elektromobilov môžu bez problémov plniť svoju funkciu počas celej životnosti vozidla. A ani potom nie sú zrelé na recykláciu materiálov. Jednou z možností ich „druhého života“ je využitie v rámci kontajnerových batérií, ktoré pomáhajú vykrývať špičky na nabíjacích staniciach, zvýšiť výkon nabíjačiek či vytvoriť mobilné nabíjacie stanice.
Takúto aplikáciu sme mali možnosť vidieť napríklad na tohtoročnom Svetovom ekonomickom fóre, kde sa o dopravu postarala flotila päťdesiatich elektromobilov Audi e-tron. Svetoví lídri, ktorí sa fóra zúčastnili, tak mali zabezpečený čisto elektrický odvoz z Zürichu priamo do Davosu.
Zaujímavé riešenie nabíjania
Automobilka Audi neponechala nabíjanie na „náhodu“ a spolu so svojimi elektromobilmi priviezla do Davosu aj tri akumulačné kontajnery. Každý z týchto kontajnerov je schopný zužitkovať až štyri použité batérie modelu e-tron. Celá sústava pritom dokáže odovzdať cca 1 000 kWh energie.
O technológiu nabíjania sa postarala švajčiarska spoločnosť ABB v spolupráci s Ionity. Nabíjací výkon 700 kW pritom obsiahli v rámci troch kontajnerov. Ten bol rozdelený medzi 3 nabíjacie stojany s výkonom 150 kW a 12 AC boxov s výkonom 11 kW.
Inovatívne riešenie malo za úlohu minimalizovať zaťaženie lokálnej elektrickej siete v čase špičky. Zaujímavosťou taktiež je, že nabitie batériových kontajnerov prebehlo prostredníctvom elektriny vyrobenej vodnou elektrárňou v Davose.
Využitie aj v rámci Formuly E
ABB sa postaralo aj o unikátny dovoz Formuly E druhej generácie pomocou vlaku vybaveného ich trakčnými systémami. Audi zas prezradilo, že behom roku 2020 plánujú viac než 20 ďalších udalostí, kde nájdu uplatnenie mobilné nabíjacie kontejnery. Pôjde napríklad o závod Formuly E v Ríme alebo podujatia v zjazdovom lyžovaní.
Na znovupoužitie myslia aj ostatní
Ďalšiu aplikáciu vyslúžilých batérií elektromobilov sme videli v novembri na e-Salone, konajúcom sa v pražských Letňanoch. Prenosné batériové úložisko tam využívalo desať batérií z BWM i3. Celková kapacita tohto kontajneru dosahovala 400 kWh, čo stačilo na udržanie potrebného výkonu pre nabíjanie elektromobilov. Ďalšou výhodou takéhoto riešenia je to, že kontejner nepotrebuje získať certifikáciu na prepravu elektrochemických článkov, pretože batérie z áut už potrebné štandardy spĺňajú.
Svoje riešenie ukázala aj Tesla, keď počas vianočných sviatkov pristavila v rámci nabíjacej stanice Supercharger v kalifornskom meste San Luis Obispo svoju priemyselnú batériu Megapack. Kapacita tohto batériového úložiska energie je 3 580 kWh, pričom je ním možné naraz nabíjať 8 áut výkonom 125 kW. Tesla tým demonštrovala riešenie pre obdobia dopravných špičiek, kedy pomocou „batériového kontajneru“ dokáže rozšíriť nabíjaciu kapacitu svojich staníc.
Megapack charger is open for charging! pic.twitter.com/QAVEOqvVH1
— Brian Swenson (@t3knerd) November 27, 2019
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Najväčšia batéria sveta, za ktorou stojí Tesla, bude ešte väčšia
Z vyslúžilých batérií elektromobilov si môžete urobiť domáce úložisko. Oplatí sa to?
Škoda sprevádzkovala svoju prvú špeciálnu nabíjačku s kinetickou batériou