Batéria so životnosťou 100 rokov? To je najnovší výskum NSERC/Tesla Canada

13

Tesla pri vývoji batérií do elektromobilov spolupracuje s jedným z najväčších odborníkov na li-ion batérie, Jeffom Dahnom. Financuje pritom tím NSERC / Tesla Canada Industrial Research pod jeho vedením. A práve ten nedávno zverejnil vedeckú prácu ohľadom batérie, ktorej životnosť by sa mohla priblížiť k 100 rokom.

Naposledy sme o NSERC / Tesla Canada Industrial Research informovali v súvislosti so sodík-iónovou batériou, ktorá má v elektromobiloch vydržať nájazd cez 6 miliónov km. No a extrémna životnosť sa spomína aj v novej vedeckej práci tohto tímu pod vedením Jeffa Dahna s názvom “Li[Ni0.5Mn0.3Co0.2]O2 as a Superior Alternative to LiFePO4 for Long-Lived Low Voltage Li-Ion Cells”, uverejnenej vo vedeckom časopise Journal of The Electrochemical Society, o čom informoval Electrek.

Z názvu pritom vyplýva, že práca sa týka ternárnych lítiových batériových článkov s chémiou NMC 532, ktoré majú byť lepšou alternatívou LFP batérií v rámci nízkonapäťových li-ion článkov s dlhou životnosťou.

Nová technológia batérie má zdá sa spájať jedny z najlepších vlastností LFP a NMC batérií. A to vysokú energetickú hustotu NMC článkov, čo umožňuje produkovať elektromobily s dlhým dojazdom a životnosť LFP batérií. Nové batérie majú pritom výrazne prekonať životnosť LFP článkov pri teplotách 40 °C, 55 °C a 70 °C, aj vďaka elektrolytu na báze LiFSI soli.

Za istých okolností až storočie

Výskumníci z NSERC / Tesla Canada Industrial Research vo svojej práci tiež uviedli, že životnosť nových “Li[Ni0.5Mn0.3Co0.2]O2″ batériových článkov sa v rámci prevádzky pri kontrolovanej teplote 25 °C môže blížiť k 100 rokom.

Otázkou pritom môže byť, či by mala prípadná komerčná batéria pre elektromobily s takouto životnosťou šancu na úspech vo svete vysokej spotreby riadenej biznisom a rýchleho pokroku. Batériové články, ktoré prežijú nielen jedno, ale hneď viacero áut naprieč celým storočím, totiž nemusia zapadať do tohto zaužívaného konceptu.

Aj batérie pritom môžu rýchlo morálne zastarať v mnohých oblastiach ako napr. energetická hustota, výkon, bezpečnosť či rýchlosť nabíjania. A problematika surovín, škálovania, nákladov a ceny je samostatnou kapitolou. Každopádne svoje uplatnenie by si „100-ročné“ batérie určite našli. Napríklad v stacionárnych úložiskách energie, kde by bola takáto životnosť obrovským prínosom.

Nuž, bodaj by sa takéto batérie preniesli z laboratórií šikovných vedcov do praxe, a to čo najskôr. Cesta k prípadnej komercializácii však býva extrémne náročná aj po vyriešení R&D problémov, takže krotenie nadšenia a očakávaní je pravdepodobne na mieste aj v tomto prípade.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesly by mohli mať „chemický predlžovač dojazdu“. Vďaka hybridnej batérii
Elon Musk a Tesla vidia potenciál v batériách na báze mangánu
Aj Tesla sa začína čoraz viac spoliehať na lacnejšie batérie LFP. Sú novým fenoménom?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

13 komentárov

  1. Je to až neuveriteľné. Tak túto baterku budem používať ja, potom moje deti, moji vnuci, moji pravnuci a potom …
    V tejto súvislosti mi napadá jeden sprostý vtip, ale ten sa sem fakt nehodí…!

    • Začína byť nad slnko jasné, že v teoretickej a hlavne praktickej rovine sa ICE nebudú môcť vyrovnať elektrickým vozidlám. Batérie sa za 10 rokov zlepšili tak, ako ICE za sto rokov.

      V zaostalej Európe sa o tom čoskoro presvedčia správcovia vozového parku kuriérkych firiem po dodávkach prvých Ford E-Transit. Ich prevádzka bude podstatne lacnejšia a zároveň drvivá väčšina vodičov bude chcieť behať na elektrickom Forde a nie naftovom s manuálnou prevodovkou a otravnou spojkou. Toto je prvá dodávka ktorá je bez kompromisov určená na doručovanie last mile a podstatne lepšia oproti oproti ICE. Vrátane zimnej prevádzky!

        • Jasné všetko sa dobre počúva ale v dnešnej konzumnej dobe len ťažko uveriť že niekto vyrobí baterku a 100 rokov nejde zarobiť ,na výrobe nových batérií..veď pre každého výrobcu by bola taká linka nerentabilna.
          Však to vidíme teraz čím viac vyrobia tým viac toho je po skladoch.a predávať sa musí stále..

  2. Takáto vlastnosť-životnosť je pre BEV v súčasnosti zbytočná! Viac by sme ocenili dvojnásobnú kapacitu a polovičnú hmotnosť a cenu !!! 🙂

    P.S. Možno sa 100 ročná batéria zíde Elonovi pri ceste na Mars !!! 🙂

    • nepovedal by som ze je zbytocna , ekologicky dopad bude mat ovela mensi kedze sa vyrobi raz a moze sa pouzivat dekady. Ked skonci zivotnost auta , prehodi sa do noveho alebo ako stacionarne ulozisko energie. Urcite lepsie ako keby chrlili baterie s 5 nasobnou kapacitou tych dnesnych ale vydrzali by 5 rokov.

      • 100 ročná batéria môže byť už po 10 rokoch tak technicky zastaralá, že ju bude lepšie recyklovať, ako ďalej používať ! …….

  3. Jasné všetko sa dobre počúva ale v dnešnej konzumnej dobe len ťažko uveriť že niekto vyrobí baterku a 100 rokov nejde zarobiť ,na výrobe nových batérií..veď pre každého výrobcu by bola taká linka nerentabilna.
    Však to vidíme teraz čím viac vyrobia tým viac toho je po skladoch.a predávať sa musí stále..

    • Áno, aj toto je fakt, ktorý má vplyv na stratégiu výrobcov! Veď prečo sa objavili tzv. „kazítka“ v spotrebnej technike a elektronike ….

    • Bateria ma 100r v labaku pri stalej teplote, v praxi to bude mozno 30-40r.
      Je to novy trh a najblizsie desiatky rokov nebudu stihat vyrabat aby uspokojili prvonakupcov. Kazitka do baterii budu porebovat az potom taj dlha zivotnost by im zatial nevadila.

Pridajte komentár