Švajčiari sľubujú batériu, ktorá sa nabije za 72 až 150 sekúnd vďaka ultrakondenzátorom

8

Tak a máme tu ďalšiu spoločnosť, ktorá tvrdí, že vyvinula revolučnú technológiu, ktorá sa týka batérií. Švajčiarska spoločnosť Morand eTechnology podľa vlastných slov otestovala prototyp svojej hybridnej batérie, ktorá kombinuje chemickú technológiu s ultrakondenzátormi, pričom mala zaznamenať časy nabitia 72 až 150 sekúnd (podľa úrovne SoC).

Batérie do elektromobilov sa vyvíjajú veľmi pekným tempom na „evolučnej“ úrovni. Mnohí však čakajú na revolučnú technológiu, ktorá prinesie skokové zlepšenie kľúčových vlastností batérií. A mnohí sú zas voči revolučným skokom skeptickí.

Napriek tomu sa množstvo vývojárov snaží priniesť produkt, ktorý dokáže eliminovať najväčšie obmedzenia súvisiace s elektromobilitou. Medzi nich patrí aj švajčiarsky startup Morand eTechnology. Ten totiž pracuje na hybridnej batérii s ultrarýchlym nabíjaním, ktorá kombinuje chemickú technológiu s ultrakondenzátormi, informoval web New Atlas.

„Super a ultra“ kondenzátory nie sú novinkou

Nie je to prvýkrát, čo sa ultrakondenzátory či superkondenzátory spomínajú v súvislosti s batériami vozidiel či samotnými vozidlami. A napr. hybridné Lamborghini Sián už dokonca používa superkondenzátor, a to namiesto batérie.

O superkondenzátoroch sa v súvislosti s elektromobilitou začalo viac hovoriť aj potom, čo Tesla „kúpila“ spoločnosť Maxwell. Tá totiž okrem iného pracovala aj na tejto technológii (pozn.: Tesla však kúpila Maxwell zrejme hlavne kvôli technológii suchej elektródy). Automobilový expert zo známej spoločnosti Munro and Associates, Mark Ellis, v tom čase uviedol, že technológia superkondenzátora by mohla v rámci elektromobilov výrazne pomôcť pri manažmente batérií. 

„Jedným z problémov batérií je, že po prudkom stlačení akcelerátora prúdi z batérie veľké množstvo energie. A potom, po prudkom zabrzdení, rekuperačný systém vygeneruje množstvo energie, ktorú ale nedokáže batéria prijať dostatočne rýchlo,“ dodal Ellis.

Čo mali ukázať testy prototypu?

Vráťme sa ale k technológii od spoločnosti Morand eTechnology. Tá uviedla, že ich prototyp „chemicko-ultrakondenzátorovej batérie“ s kapacitou 7,2 kWh podstúpil nezávislé testovanie spoločnosťou Geo Technology, ktoré prinieslo veľmi zaujímavé výsledky. Táto batéria sa totiž mala nabiť na 80 % za 72 s, na 98 % za 120 s a na 100 % za 150 s. A to pri výkone až 360 kW (900 A).

morand etechnology bateria

Prototyp 7,2-kWh batérie od Morand eTechnology. Zdroj: Morand eTechnology via New Atlas

Spoločnosť Morand eTechnology sa minimálne spočiatku zameriava na kapacitne menšie batérie, napr. s využitím v rámci elektrobicyklov či dronov. 7,2-kWh by si však zrejme mohla nájsť svoje miesto aj v elektrických autách (ak má dostatočný výkon), veď napr. maličký Citroën Ami má len 5,5-kWh batériu. Extrémne rýchle nabíjanie by pritom významne rozšírilo jeho akčný rádius, z čoho by mohli profitovať napr. aj poskytovatelia carsharingu.

Ďalšou zaujímavou informáciou v súvislosti s hybridnou chemicko-ultrakondenzátorovou batériou od Morand eTechnology je počet nabíjacích/vybíjacích cyklov. Švajčiarsky startup totiž tvrdí, že batéria v rámci testov zvládla viac ako 50 000 cyklov.

morand etechnology bateria

Zdroj: Morand eTechnology via New Atlas

Má sa chystať nízkosériová výroba

Podľa New Atlas spoločnosť Morand eTechnology uvádza, že v spolupráci s partnerom pracuje na zavedení výroby svojich batérií v malom objeme. A neskôr má v pláne zvýšiť produkciu k takým číslam, ktoré zabezpečia cenovú konkurencieschopnosť voči li-ion batériám.

Ako už býva v prípade takýchto správ a tvrdení zvykom, na záver uvádzame, že vyjadrenia spoločnosti Morand eTechnology by sme zatiaľ brali s rezervou. Musí totiž presvedčiť najmä reálnym, komerčne udržateľným produktom.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesly by mohli mať „chemický predlžovač dojazdu“. Vďaka hybridnej batérii
Na Slovensku by sa mohli vyrábať batériové „superčlánky“ s technológiou solid-state
NASA pracuje na solid-state batérii aj ultra-rýchlom „5-min“ nabíjaní

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Ale dalo by sa to tak, že po 360000 km sa vymení za novú a tak 10x dokola a keď to sčítame dokopy tak nám vyjde 72 kWh a 3,6 mil km… To je vtip, prepáčte.

  2. Ja budem počítať takto: Ak by sa takáto 7,2 kWh batéria x 10 vošla ako 72 kWh pack do BEV, tak by pri 50.000 cykloch nabíjania medzi 20 a 80%, a dojazde na jeden nabíjací cyklus cca 300 km (72 kWh x 0,6 = 43,2 kWh : 15 kW/100 km = 2,88 => cca 300 km) mala životnosť 15.000.000 km !!!

    Čo na tento môj výpočet hovoria Peter a „súdruhovia z NDR“ ?!

Pridajte komentár