„Revolučné“ batérie od Tesly zlacnia elektromobily, ale ich výroba je obrovskou výzvou, tvrdia odborníci

10

Nový batériový článok 4680 od spoločnosti Tesla má byť jedným z kľúčov k cenovo dostupnejšej elektromobilite a masovej produkcii. Viacerí experti ho pritom považujú za revolučný. Ako postupuje zavádzanie do sériovej produkcie nielen u Tesly, ale aj výrobného partnera Panasonic a čo hovoria odborníci na výzvy, ktoré má Tesla v prípade týchto batérií pred sebou?

Tesla pri predstavení svojej štrukturálnej batérie s článkami 4680 na jeseň roku 2020 uviedla, že ich nový batériový článok má 5-násobne vyššiu energetickú kapacitu, 6-násobný výkon a vďaka novému dizajnu zvyšuje dojazd o 16 %. Celkové zvýšenie dojazdu, na ktorom sa podieľajú aj nové materiály katódy a anódy (napr. kremík a nikel), ako aj nový „štrukturálny“ spôsob integrácie celého batériového bloku do vozidla, má predstavovať dokonca až 54 %. A čo sa týka výrobných nákladov, tie majú klesnúť o 56 %.

Pri Tesle zrejme neprekvapí, že časové rámce ohľadom nábehu produkcie sa ukazujú byť prehnane optimistické aj v prípade nových batérií. Tento rok by totiž Tesla mala podľa pôvodných plánov dosiahnuť produkciu na úrovni 100 GWh ročne. Doterajšie správy však tomu nenasvedčujú.

Tesla v januári uviedla, že vo svojom pilotnom produkčnom závode vyrobila miliónty batériový článok 4680. To by malo podľa rôznych odhadov stačiť pre 1 200 či 1 666 elektromobilov Tesla Model Y. Každopádne dodanie prvých Modelov Y s novými batériami z Giga Texas sa očakáva čoskoro.

V očakávaní ďalšieho „výrobného pekla“

Viacerí odborníci a analytici tvrdia, že Tesle sa pravdepodobne nepodarí dosiahnuť prezentované produkčné ciele a masovú výrobu článkov 4680 pre tento rok, informuje aktuálne Bloomberg. Tesla mení spôsob, akým sa vyrábajú batérie, je teda naozaj ťažké dosiahnuť rýchlu a masovú produkciu, uviedla profesorka s Chicagskej univerzity Shirley Mengová, ktorá predtým spolupracovala so spoločnosťou Maxwell.

Túto spoločnosť pritom Tesla v roku 2019 akvirovala zrejme najmä kvôli technológii „suchých elektród“. A práve „suché nanášanie elektródy“ má byť jednou najväčších výziev v rámci produkčného procesu batériových článkov Tesla 4680. A navyše, Tesla si musela sama zabezpečiť súvisiace výrobné zariadenia, pretože tie jednoducho neexitovali.

Tieto komplikácie však majú stáť za to, pretože vďaka technológii suchých elektród je možné obísť niektoré bežné komplikované kroky v rámci produkčného procesu batérií. A to má viesť k efektívnejšej a lacnejšej výrobe. Predtým však Tesla môže prejsť ďalším „produkčným peklom“. Mengová v tomto prípade hovorí dokonca o „údolí smrti“. Dodáva však, že Tesla tieto ťažkosti prekoná.

Články 4680 robia „nervy“ aj Panasonicu

O veľmi náročnej a stresujúcej úlohe vyrábať batériové články 4680 hovoril aktuálne aj šéf energetickej divízie spoločnosti Panasonic Kazuo Tadanobu, píše Reuters. Panasonic je pritom dlhoročným partnerom Tesly v oblasti výroby batériových článkov, pričom bude vyrábať aj články 4680. Tesla tak okrem vlastných produkčných kapacít využije aj partnerské kapacity.

Panasonic pracuje na vývoji tejto batérie už rok a pol. Podľa Tadanobu si to v ostatných mesiacoch vyžiadalo „obrovskú mieru vytrvalosti“. Dodal, že tiež prežívali „veľké nervy“, keďže bolo potrebné úplne zmeniť tvar batériového článku. Batérie sú však podľa neho už životaschopné a spĺňajú požadovanú úroveň výkonu. A ich hromadná výroba má byť spustená v apríli budúceho roku.

Šéf z Panasonicu taktiež uviedol, že nové batériové články 4680 budú mať „významný dopad“, pretože pomôžu znížiť náklady na elektromobily, čo povedie k ich značnému rozšíreniu.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nová batéria Tesly: Pre investorov sklamanie, pre expertov „kvantový skok“. Prečo?
Prinesie nová batéria Tesly „4680“ aj vyššiu rýchlosť nabíjania?
Tesla: Výroba „miliónových“ batérií inšpirovaná „potravinárstvom“ (?) a kľúčový batériový vedec

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Príjemná a optimistická správa. Fajn. Negatívnych až katastrofálnych správ sa na nás v týchto chvíľach valí viac ako dosť…

      • 4680 = priemer 46mm a vyska 80mm
        2170 = priemer 21mm a vyska 70mm
        1860 = priemer 18mm a vyska 60mm

        nepovedal by som ze su mensie. ten dojazd je nizsi lebo ich v aute bude menej aby sa usetrilo na vahe. je to proste o kompromise vaha vs. kapacita. nemozes to sucho porovnat 1:1 ze nova ma o x% vyssi vykon teda o rovnake % sa zvysi dojazd. skor je to tak ze pri zachovani rovnakej celkovej kapacity trakcnej baterie zlozenej z novych clankov ich bude potrebnych menej a pri tej rovnakej kapacite bude mat auto o 16% dlhsi dojazd.

        • pre ilustraciu si predstav porovnanie tuzkovej baterie typuAA s kapacitou 2000ma a typu D s kapacitou 8000mah.
          ak potrebujes dosiahnut povedzme kapacitu 30000 mah tak potrebujes 15 ks AAciek ( 2000x 15=30000) alebo 4ks Dciek ( 8000×4=32000) a mas o 10,66% vyssiu celkovu kapacitu a tym padom o tolko dlhsi dojazd. ked ich das 5 tak potom budes mas celk kapacitu 40000 co je o 13,33%viac. a usetris na celk vahe lebo 5ks D je lahsich ako 15 ks AA a tak isto usetris priestor lebo 5 ks D zaberie menej miesta ako 15 ks AA. tym padom setris naklady lebo vyrobis 5 Deciek miesto 15 AAciek

    • V podstate sa nejedná o nič revolučné, iba sa optimalizuje dizajn a výroba.
      Ak je článok väčší, dá sa ušetriť na jeho hmotnosti – pomer hmotnosti kladnej a zápornej elektródy (obal článku) ku zvyšku článku (aktívny materiál ktorého množstvo priamo určuje kapacitu) je väčší, resp. obal článku tvorí menšie percento z celkovej hmotnosti článku. Teda tam vzniká úspora na hmotnosti. Navyše vďaka „tabless“ konštrukcii je výrazne znížený vnútorný odpor článku, čiže sú možné väčšie nabíjacie/vybíjacie prúdy a úspora 1-2% na tepelných stratách pri bežnej jazde. S tým určite súvisí aj cenová/priestorová úspora na chladení článkov, keďže sa menej hrejú.

  2. Čítal som, že si 4680-ky Tesla vyrába aj sama, a že ich už vyrobila milión. A tu zasa čítam aká výzva je to pre Panasonic. Tak ti nevím Karle. Kto okrem Tesly používa valcové články? To obyčajne v popisoch ani v recenziách nepovedia. V recenziách je množstvo „hovadín“ – , že má peknú lištu vpredu, 3D svetlá vzadu, že dobre vyzerá,… VW používa placaté.

    • valcove clanky 18650 a 2170 pouziva drviva vecsina vyrobcov. ano uz su aj bladeove ale povecsine sa vsetky akumulatory vratane elektroaut elektro icyklov aku naradia notebook baterii elektroskutrov vyskladavaju z tych valcekov 3,7v. zapojenim do packov po x ks v zapojeni seriovo a paralelne a naslednym seriovo paralelnym zapojenim tych packov vznika velky akumulator so 400V (370V) a urcitej kapacity .

Pridajte komentár