Štrukturálna batéria s článkami 4680 je prvou batériou, ktorú si Tesla navrhla a vyrába vo vlastnej réžii. Spoločnosť Elona Muska aj viacerí odborníci ju považujú za revolučnú, aktuálne však Tesla čelí produkčným problémom. Ako je to v prípade novej batérie s výrobnou kapacitou?
Nielen Tesla a odborná verejnosť si veľa sľubujú od štrukturálnej batérie s článkami 4680. Avšak ako už býva zvykom, nové technológie čelia spočiatku viacerým problémom. A tie sa nevyhýbajú ani novej batériovej technológii od Tesly, pričom ako už býva v prípade tejto spoločnosti zvykom, jej nový produkt zaostáva za pôvodnými plánmi z hľadiska časovej osi.
Desiatky menších problémov
Ako upozorňuje Tesmanian, Elon Musk počas nedávneho konferenčného hovoru s investormi uviedol, že aktuálne sa ohľadom svojich nových batérií pre elektromobily sústreďujú na desiatky drobných problémov, ktoré brzdia nábeh výroby. Tie vážnejšie sa týkajú novej technológie suchých elektród, ktorú Tesla získala akvizíciou spoločnosti Maxwell a ktorá je považovaná za revolučnú.
Z neskúsenosti s novou technológiou podľa Muska vyplývajú problémy so zavadzaním anódovo-katódového materiálu. A presne to by mohlo byť dôvodom, prečo starší batériový článok 4680, o ktorého rozbore sme nedávno informovali, využíval technológiu suchej elektródy iba v prípade anódy.
Elon Musk hovorí, že problémy sa pri nových revolučných technológiách dajú očakávať, pretože existuje veľa neznámych. Je ale presvedčený o ich vyriešení, napriek tomu, že je to veľmi ťažké. Aktuálne už majú napredovať rýchlo a dávajú si za cieľ zvládnuť základy, dosiahnuť veľkoobjemovú výrobu a vysokú spoľahlivosť. Až potom sa majú zamerať na inovácie, ktoré prinesú napríklad zvýšenie energetickej hustoty a zníženie výrobných nákladov.
Produkčná kapacita
V rámci konferenčného hovoru bola zodpovedaná aj otázka ohľadom produkčnej kapacity za súčasného nábehu výroby. Viceprezident pre pohonné jednotky a energetické inžinierstvo Drew Baglino uviedol, že do konca tohto roka, ale dúfajú že aj oveľa skôr, zvýšia celkovú produkciu na 1 000+ batérií týždenne.
Od marca má medzimesačne stúpať výroba v pilotnom závode Kato Road o 35 %, pričom sa darí plniť ciele na úrovni výnosnosti vo väčšine oblastí. Baglino tiež povedal, že kópie liniek z Kato Road sa už nachádzajú v nových závodoch Giga Texas a Giga Berlin. V Texase je už pritom nainštalovaná kompletná výbava a spustenie výroby nových batérií sa očakáva v tomto štvrťroku. A do konca tohto roku je cieľom prekonať v Texase týždennú produkciu závodu Kato Road.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Rozbor novej batérie „Tesla 4680“ odhalil aj prekvapenia
Batéria so životnosťou 100 rokov? To je najnovší výskum NSERC/Tesla Canada
Elon Musk a Tesla vidia potenciál v batériách na báze mangánu
6 komentárov
Batérie, ich kvalita, výkonnosť a cena budú ešte dlho tvrdým a ťažkým orieškom na našej ceste elektromobility ! Vyhorí ešte veľa šikovných „predátorov“ na ceste k úspechu tak, ako s to nedávno stalo Andrejovi Karpathymu ….
P.S. Za veľký úspech považujem 1 kWh/ kg batérie! To budú šikovné autíčka! Snívajte so mnou ……
v idealnom pripade potrebujete na 1kwh energie 80gramov lithia,,takze je tam este vyrazny priestor na zlepsenie katod, anod. elektrolytu a dosiahnutie uvedenej hranice…
To by bola iná pesnička, pri 250 kg dojazd cez 1000 km aj v zime
Absolutne nepochybujem o tom, ze Elon to v dohladnej dobe vyriesi 😉
Aj keď máš takú veľkú dôveru v Elona, on to asi osobne riešiť nebude! Má na to ľudí, a tým to trvá už dlhšie, ako Elon a všetci ostatní chceli, ale taký je život! …..