SR a ČR budú spolupracovať na prietokových batériách využiteľných aj v e-mobilite

4

Slovenský akcelerátor InoBat a česká energetická spoločnosť ČEZ sa dohodli na spoločnom vývoji technológie prietokovej batérie na báze slanej vody a železa. Jej aplikáciu chcú pritom prispôsobiť európskym podmienkam. Projekt podporí aj Ministerstvo hospodárstva SR.

Slovensko sa bude realizovať v ďalšom projekte, ktorý súvisí s novými technológiami batérií. A to na úrovni výskumu, vývoja aj výroby. Na nových prietokových batériách na báze slanej vody a železa, bez obsahu lítia, bude pracovať slovenská spoločnosť InoBat spoločne s českým energetickým gigantom ČEZ, informuje portál Teraz.

Prispôsobenie kúpenej technológie

Technológia batérie bola zakúpené od americkej spoločnosti ESS, avšak InoBat a ČEZ budú pracovať na jej prispôsobení pre európske potreby. Batérie prinesú novú metódu skladovania energie, pričom majú prispieť k dekarbonizácii energetického systému a naplneniu Parížskej dohody.

Testovanie technológie začne v 1. štvrťroku 2020. Po potrebných úpravách a prispôsobeniu batérie podmienkam európskeho trhu bude spustená masová výroba. Tú pritom podporí aj Ministerstvo hospodárstva SR.

Podľa portálu Teraz ide o batérie kontajnerového typu s rozmermi 4 x 9 m. Majú byť vhodné ako energetické batériové úložisko najmä pre výrobcov solárnej a veternej energie, ale aj ako záložný zdroj pre priemyselné parky, nástroj stabilizácie el. siete či podporný zdroj energie nabíjacích staníc pre elektromobily.

Na prvý pohľad drahé, ale…

V porovnaní s li-ion batériami, ktoré sa bežne využívajú v elektromobiloch či batériových úložiskách Tesla, sú prietokové batérie na báze slanej vody a železa podstatne drahšie. Aktuálne vyjde takáto 100 kWh batéria na 200 000 $ (2 000 $/kWh). Výrobná cena li-ion batérií na základnej úrovni batériových článkov sa má pritom v prípade najväčších producentov pohybovať zhruba od 111 do 148 $ za 1 kWh. VW dokonca tvrdí, že nakupuje 1 kWh za 100 $. Výroba v SR a ČR by však mala znížiť ceny prietokových batérií.

Prietoková batéria má ale podstatne dlhšiu životnosť, pričom podľa ESS zvládne viac ako 20 000 nabíjacích cyklov bez straty kapacity. Podľa šéfa InoBat, Mariána Bočeka, to má v rámci bežných aplikácií znamenať životnosť do 25 rokov.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla predstavila nový produkt. Je ním Megapack
České energetické závody spustili predaj elektromobilov s výhodami
SR získala investíciu v oblasti vývoja a výroby batérií pre elektromobily

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Presne takto vyzerajú snilkovia. Majú neuskutočniteľné sny. Pre úplnosť informácie by mali ešte zverejniť energetickú hustotu. To by pobavilo čitateľov.
    (Viete, ako poznať, že je v miestnosti ruská ploštica? No predsa je tam o jednu skriňu viac!)

        • no vidis, energeticka hustota nie je dolezita. Cena, garancia poctu cyklov, hodnota Mean Time Between Failure, ucinnost. To su veci ktore ti zmluvne ziadny vyrobca velkych baterii negarantuje. To by mohol rovno zavriet budu.

Pridajte komentár