Súčasťou Európskej batériovej aliancie je aj nový medzinárodný projekt SeNSE, do ktorého sú zapojení vedci z 5 výskumných ústavov a 6 priemyselných spoločností. Jeho cieľom je vyvinutie li-ion batérií novej generácie.
Projekt SeNSE bol oficiálne spustený 10. februára, pričom je do neho zapojených 11 vedeckých inštitúcií a spoločností zo 7 krajín. Rozhodujúcu úlohu v rámci projektu zohráva švédska spoločnosť Northvolt, ktorá okrem iného buduje najväčšiu továreň na batérie v rámci Európy.
Medzinárodný výskumný tím sa venuje vývoju li-ion batérií novej generácie, ktoré nazýva „generation 3b“. A to aj vďaka podpore EÚ, ktorá „naliala“ do projektu 10 mil. €. Nová generácia batérií má mať v porovnaní so súčasnými li-ion batériami vyššiu energetickú hustotu, lepšiu chémiu článkov a lepší batériový manažment.
Čisto grafitové anódy majú byť nahradené kremíkovo-grafitovými kompozitmi. V rámci katód sa má zas znižovať obsah „problematického“ kobaltu. Nové prísady v elektrolytoch a nový medzifázový dizajn majú prispieť k dlhšej životnosti a zlepšiť schopnosti batérií pre rýchle nabíjanie, a to aj vďaka batériovému manažmentu, ktorý vyhodnocuje dáta z vnútra batériových článkov.
Dôraz aj na udržateľnosť
Projekt SeNSE má tiež priniesť batérie, ktoré budú lepšie aj z hľadiska udržateľnosti. Katóda sa má vyrábať bez použitia horľavých a toxických rozpúšťadiel, čo tiež výrazne zjednoduší sériovú produkciu a zníži výrobné náklady.
Berie sa pritom do úvahy aj znovupoužitie vyslúžilých batérií z elektromobilov, a to v rámci stacionárnych energetických úložísk a konečná recyklácia na úrovni materiálov.
Na konci projektu sa vyvinie séria prototypov batériových článkov. Možnosti batérií novej generácie „3b“ sa budú demonštrovať prostredníctvom „zväzku“ s kapacitou 1 kWh. Vyvinutá produkčná technológia dostane na ceste k priemyselnému využitiu formu patentov. Výskumný projekt SeNSE bude ukončený po 4 rokoch, a to na jar 2024.
Zdroj: Empa
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vedci vyriešili desaťročia trvajúcu záhadu okolo Li-ion batérií
Li-ion batérie budú v e-autách dominovať ešte dlhý čas, tvrdí expert
EÚ chce 20 „Gigatovární“ na batérie. Pomôže aj Slovenská batériová aliancia
4 komentáre
Super, konečně i Evropa se probouzí. I když je mi celkem jedno, kdo baterii splňující „všechny“ požadavky vyvine. Jakmile někdo ukáže tu správnou cestu, už se inspirují i ostatní…
Súhlasím. Batérie sa zrejme čoskoro stanú slabým miestom, úzkym profilom elektromobility. Takže každá iniciatíva daným smerom je určite vítaná. Zvlášť, keď zoberieme do úvahy smelé plány jednotlivých štátov na úplný zákaz predaja spaľovacích áut (viď napr. nedávno napísaný článok https://www.teslamagazin.sk/zakaz-predaja-spalovacie-auta-hybridy-velka-britania/ ).
Nedostatok „bateriek“ môže ešte pekne zamiešať karty. Napríklad smerom k indukčnému nabíjaniu za jazdy, trolejové vedenie pre kamióny a autobusy, iné typy batérií ako Li-ion alebo trebárs smerom k vodíku. Alebo nejaké iné technológie.
Dnes sa predávajú rádovo percentíčka EV (nákladná doprava prakticky nula). Ale keď to má byť (a bude to) 100 %, problém to môže byť mimoriadne vypuklý.
Tieto „štátne“ akcie sú obvykle pomalé, neefektívne, ale bude super, ak príjemne prekvapia. Čakal by som skôr výskum v oblasti batérií s pevným elektrolytom.
Nech sa páči 🙂
https://www.teslamagazin.sk/solid-state-baterie-solidify/