Ako zabezpečiť dlhú živostnosť batérií e-áut? Odporúčania vedcov a výrobcov

2

V rámci vedeckého projektu boli porovnávané zistenia vedcov s odporúčaniami výrobcov elektromobilov, ktoré sa týkali maximalizovania životnosti batérií.

Vhodná „starostlivosť“ o batérie elektromobilov je veľmi dôležitá, pretože zabraňuje predčasnej degradácii, resp. maximalizuje ich životnosť. A to je prospešné nielen pre majiteľov elektrických vozidiel, pretože ich predčasné vyradenie predstavuje environmentálnu záťaž „navyše“. A to napr. v rámci výroby a spracovania nových materiálov či predčasnej recyklácie.

Najdôležitejším zistením spomínaného projektu je, že batériám elektromobilov vo všeobecnosti najviac škodí to, keď dôjde k ich úplnému vybitiu (kapacita 0 %). Dôvodom je najmä dodatočná záťaž na materiály obsiahnuté v katóde, uvádza Steve Christensen, šéf asociácie Responsible Battery Coalition, ktorá spolupracovala na projekte spolu s vedcami z University of Michigan.

Zhrnutie odporúčaní

V nasledujúcich odstavcov nájdete odporúčania vedcov a výrobcov elektromobilov (dostupné v oficiálnych manuáloch) ohľadom zabezpečenia čo najdlhšej životnosti batérií, ktoré „odhalil“ výskumný projekt.

Panuje všeobecná zhoda, že vysoké teploty majú negatívny vplyv na kondíciu batérie. Niektorí výrobcovia e-áut pritom uvádzajú aj konkrétne hraničné hodnoty: 50 °C (Fiat Chrysler), 60 °C (Tesla). V prípade vysokej teploty batérie sa odporúča pripojiť vozidlo k nabíjačke, aby mal chladiaci systém dostatok energie pre vychladenie batérie (Tesla, GM).

V horúcich dňoch je dobre sa vyhnúť parkovaniu na slnku, uvádza Kia. Systém batériového manažmentu (BMS) v prípade nabíjania najskôr skontroluje teplotu batérie a podľa potreby môže batériu ochladiť či vyhriať, a to pred spustením nabíjania (Tesla, Ford, GM, Nissan, Honda). Môže tiež dezaktivovať funkciu rýchlonabíjania (Kia).

Väčšina výrobcov odporúča v prípade teplôt do 0 °C pripojiť vozidlo k nabíjačke, aby vyhrievanie batérie nespotrebovalo veľké množstvo energie z batérie. Mercedes-Benz v súvislosti s mimoriadne nízkymi teplotami uvádza, že pri dlhšej expozícii môže dôjsť k nezvratnému poškodeniu batérie. Ako teplotný limit pritom výrobcovia uvádzajú hodnoty -25 °C (Nissan, Mercedes-Benz) alebo -30 °C (Tesla, Honda).

Ako sa spomína vo vedeckej časti projektu, veľkým problémom je vybitie batérie na nulu. Z tohto dôvodu BMS ukončí prevádzku vozidla skôr, ako dôjde k úplnému vybitiu. Výrobcovia však upozorňujú, že vozidlo s nízkou kapacitou batérie nie je dobré nechávať dlho v nečinnosti, resp. „nenabité“, pretože aj keď „stojí“, dochádza k pomalej samovoľnej strate energie, čo môže viesť až k nebezpečnej nulovej kapacite. Tesla a Mercedes-Benz v tejto súvislosti uvádzajú, že pri 20 % kapacite by nemalo byť vozidlo „odparkované“ viac ako 2 týždne.

Väčšina výrobcov e-áut vo svojich manuáloch neuvádza informáciu, že časté rýchlonabíjanie môže viesť k urýchleniu degradácie batérie. Minimalizáciu takéhoto nabíjania odporúčajú „len“ automobilky Ford, Nissan, Kia, Honda.

Zdroj: Electrek

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ropný gigant chystá nenabíjateľné hliníkovo-vzduchové batérie pre elektromobily
Fakty o životnosti batérií elektromobilov na základe údajov zo 6 300 vozidiel
Softvér má byť kľúčom k rýchlemu nabíjaniu a dlhej životnosti batérií elektromobilov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

Pridajte komentár