Ďalšia rana pre odporcov elektromobility: Uhlíkovo neutrálna výroba batérií

37

Mercedes-Benz je najnovším príkladom toho, že automobilkám záleží na znižovaní uhlíkovej stopy v rámci výroby elektrických vozidiel. Aj napriek tomu, že elektromobily sú v rámci celého životného cyklu „ekologickejšie“ ako spaľováky, a to za každých podmienok. Uhlíkovo neutrálna výroba batérií bude pritom ďalšou ranou pre odporcov elektromobility.

Mnohí odporcovia elekromobility sa snažia „argumentovať“ tým, že elektromobily sú pre životné prostredie väčšou záťažou ako spaľovacie vozidlá. A to aj napriek nezávislým odborným štúdiám, ktoré dokazujú, že to tak rozhodne nie je, a to ani pri najnegatívnejšom scenári.

Toto ich tvrdenie pritom bude čoraz menej dôveryhodnejšie aj pre ľudí, ktorí nie sú odborníkmi na danú problematiku. A to vďaka snahe výrobcov o uhlíkovo neutrálnu výrobu elektromobilov, vrátane batérií. A navyše pripomíname, že ropa nerastie na strome v lokálnom sade. Pri jej ťažbe, prevoze, spracovaní, distribúcii a poskytovaní vo forme nafty a benzínu sa pritom emituje obrovské množstvo emisií CO2, na čo „ochotne“ zabúdajú mnohé pseudo-štúdie.

Okrem toho vo všeobecnosti neustále stúpa podiel obnoviteľnej energie, čo znižuje ekologickú stopu nielen v rámci energie spotrebovanej na pohon elektromobilov, ale aj výrobu ich špecifických komponentov. A to je dobré aj z hľadiska výroby tisícok súčiastok pre spaľovacie motory od obrovského množstva dodávateľských firiem, ktoré sa podieľajú na celom hodnotovom reťazci výroby spaľovacích vozidiel…

Najnovšie snahy Mercedes-Benz

Automobilka Mercedes-Benz aktuálne oznámila ambíciu stať sa uhlíkovo neutrálnou. Nepozerá sa pritom len do vlastných radov, ale myslí aj na emisie, ktoré vyprodukuje jej dodávateľský reťazec. A keďže aktuálne nevyrába vlastné batériové články pre batérie svojich elektrifikovaných modelov, snaží sa zabezpečiť dodávateľa s uhlíkovo neutrálnou výrobou tohto kriticky dôležitého prvku.

V rámci jedného z krokov na ceste k svoje uhlíkovej neutralite si Mercedes-Benz zabezpečil dodávky batériových článkov od spoločnosti Farasis Energy, ktorá na ich výrobu používa len energiu z obnoviteľných, pričom batérie vie aj recyklovať. Táto čínska spoločnosť navyše ubezpečuje, že v rámci jej dodávateľského reťazca nedochádza k porušovaniu ľudských práv. V tejto súvislosti dodávame, že vedci vyvíjajú batériové technológie aj so zreteľom na ich nezávislosť od vzácnych kovov, ktorých ťažba môže byť v niektorých prípadoch v rozpore s ľudskými právami.

Nemecká automobilka pritom hovorí, že spolupráca s Farasis im na začiatok zabezpečí zníženie uhlíkovej stopy v rámci výroby kompletných batérií pre ich budúce elektromobily a plug-in hybridy o 30 %.

Farasis však zabezpečí Mercedesu len časť batériových článkov. Automobilka tak má pred sebou ešte dlhú cestu k naplneniu plánu o svojej celkovej uhlíkovej neutralite do 2039. Jej snahu každopádne oceňujeme. Mercedesu, ako aj ďalším automobilkám s rovnakými ambíciami, pritom samozrejme držíme palce.

Zdroj titulnej fotografie: Duesenfeld

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mnohokrát zborený mýtus: „Elektromobily sú menej ekologické ako spaľováky“
Ďalší mýtus zborený: Recyklácia batérií e-áut funguje už dnes
Požiare Tesiel a iných elektromobilov vs. bežné autá. Ako to je?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

37 komentárov

  1. Ok
    Vyrobte a zreciklujte uhlikovo neutrálne batérie ALE nie za cenu tvorby iného jedovatého bordelu.
    Potom uznám že sú e-autá ekologické. Zatiaľ to tak ale stále nieje

      • Ty jsi ještě neslyšel o obnovitelných zdrojích energie – solary, vítr, biomasa? Ne vždy se musí pálit uhlí, plyn nebo ropa. Každopádně v ICE autech se ropa spaluje vždy stoprocentně. Dnes už můžeš mít na domě solary s baterií a „tankovat“ si do el. auta večer vlastní 100% čistou elektriku. Tímto způsobem můžeš obstarat hodně přes 50% jízd.

        • Nicneviemlensivymyslam on

          Výroba solar, vrtule alebo priehradyneprodukuje co2 však? Najnovšie dizle majú menšiu stopu ako elektromobil. Už aj merkelova vo Frankfurte povedala ze elektro je slepá ulička… Ale Tesla magazín operuje bombasickymi údermi pre odporcov a ďalšími plnotucnymi výrazmi. Veď počkajte pár týždňov, zopár štúdií bude čoskoro kolovat o tom aká blbosť sú tie elektromobily 🙂

          • Chces tu mutit vodu, ale marne. Elektro auta nie su ziadna slepa ulicka. A daj link kde to Mertkelova povedala.

        • Človeče ty tomu dávaš „obnoviteľné zdroje“????
          „solar“ likviduje ornú pôdu to co postavís na domy a iné plochy nestačí pripadne si precitaj ako dopadla solárna vozovka
          „vietor“ opäť potrebuješ niekde postaviť +likvidácia vtáctva +problémy z vrtulami-opotrebovavanie
          „biomasa“ vyroba=likvidácia plodín pre našu potrebu a výroba energie nieje „bezuhlikova“
          „Voda“ narušenie celého ekosystému danej rieky…… +zamyslel si sa ako sa bude plánovať dodávka energie do siete?!?! Nastuduj si niečo o plánovaní výroby a dodávky el.energie do siete. Apropo tymto neobhajujem spaľovacie motory….

    • Djv, áno aj pri spaľovaní ropy na výrobu elektriky spalime ďaleko menej ropy, ako v neúčinných malých motoroch osobných áut, kamiónov alebo autobusov.

    • Stačí, že spaľovacie motory nám tu denno denne vypúšťajú kadejaký jedovatý bordel, ale to je v pohode. Životný cyklus lítiovej batérie je viac, ako 20 rokov. Njskôr 10 rokov poslúži v aute, potom 10 rokov poslúži v niečom inom a nakoniec sa zrecykluje a znovu sa vyrobí batéria. Ak sa najaký jedovatý bordel vyrobí, potom sa s ním dá zaobchádzať, ako s jedovatým a teda sa môže priemyselne zlikvidovať. Naproti tomu spaľovacie motory vypúšťajú jedovatý bordel do ovzdušia, odiaľ ho dosť ťažko zachytíme a spracujeme.

  2. Stále máte potrebu rozoberať kto je fanúšik a kto odporca elektromobilov, veď je to úplne smiešne Pre niekoho môže byť dobrý elektromobil, pre niekoho diesel, pre iného benzín, či klasický hybrid ( plugin je podľa mňa úplná blbosť ). Ja by som si ako bratislavský taxikár zatiaľ elektro nekúpil kvôli dojazdu a samozrejme aj kvôli tomu, že bývam v paneláku. Keď hovorím o dojazde, myslím tým rôzne režimi jazdy, v lete klíma, v zime kúrenie (v aute musím mať 21 či 22 stupňov ) a využitie celého potenciálu auta, aby som sa ja aj zákazník cítili komfortne.
    Momentálne mám naftové auto, ale rád by som vimenil za benzínovú atmosféru nie malého objemu, prípadne hybrid.
    Viem si predstaviť aj Hondu Accord 2.4 i, síce nechám veľa na pumpe, ale ušetrím na servise. Ono aj s tou 2.4kou sa dá v nocí jazdiť po meste za 7 litrov. Ale mojej žene by na príklad stačil ten elektromobil , ak by sme samozrejme mali dom. Teslu by som zatiaľ v žiadnom prípade nekupoval, lacné modeli sú skrátka nízka trieda a dôkaz 0 bodov. Tie drahšie modeli sú zasa pekelné drahé a už keby som chcel jazdiť na drahm aute, nevidím dôvod kupovať si Teslu, keď môžem za tie prachy mať na príklad hybridný Lexus.

    Čo sa týka článku, MB síce časom určite ponúkne viac elektrických modelov, ale spalovákov sa určite nezdá a trúfal by som si tvrdiť, že minimálne 20 rokov.

    • tvoja gramatika potvrdzuje, ze si bratislavsky taxikar 🙂
      sorry, ale nemohol som si to odpustit. No a co sa tyka toho komfortu, ten si popravde v taxiku neviem predstavit. Este som totiz nevidel taxikara, ktory by nedusil motor pomaly pod hranicou volnobehu lebo si mysli, ze takto bude mat nizsiu spotrebu … svietiaca pristrojovka ako vianocny stromcek je len bonus.

      • Ak by si chcel vedieť, posadnutosť gramatikou za účelom zosmiešnovania iných ľudí, je diagnóza. Kľudne sa môžeš informovať u odborného lekára. A keď ide o použitie áut na baterky, robia ľudia zase jednu z tragických chýb. Vážne je ľudstvo tak hlúpe, že im nedochádza… keď sa živý organizmus nachádza dlhodobo a opakovane v blízkosti tak silného elektromagnetu akým je elektromobil a jeho súčasti, je len otázkou času kedy sa začnú prejavovať negatívne zdravotné následky, resp. aj tie fatálne.

    • U nas v bb jazdi leaf II ako taxik a to sme sice mensie ale za to hornate mesto. Ak mu to vystaci ba cely den sluzby tak vau, ale z vecera do rana nabija… Elektroauto ma zmysel riesit, ale len ako druhe auto. To prve bude diesel…

  3. dnes má elektromobil dojazd nejakých 300 km, ale za pár rokov výkon batérie klesá. Možno za pár rokov bude mať dojazd už len 100 km, čiže tieto obrovské batérie v autách budú musieť meniť a staré nejako likvidovať. Teraz je elektromobilov len „pár“ ale ako to zaťaží ekosystém keď ich bude niekoľko miliárd? A už teraz nevedia zlikvidovať batériu ekologicky tak čo bude potom? Budú sa niekam odvážať a skladovať? Do nejakej krajiny tretieho sveta? Potom sa ešte len ukáže ako je elektromobil ekologický.

    • Ako ktory elektromobil ma dojazd 300km… Napr Leaf II (40kW) v realnej prevadzke sotva spravi 150km… Staci obchadzka ci kolona s kamionom co je uplne bezna vec na cestach a razom sa sluzobka cez pol krajiny zmeni na strategicku hru. Riadne ubohe…

      • kolona s kamionom je najlepsie znizenie spotreby a zvysenie dojazdu pre akykolvek elektromobil. Tak netarajte, vidno, ze ste elektromobil videli len na obrazku v casopise. Leaf II spravi 200 v zime a cez 250 v lete.

    • Odpoved: proste vyvoj. Ked teraz ma auto dojazd 300 km, tak za par rokov bude mat 500 a viac.
      Ked teraz nevedia zlikvidovat bateriu ekologicky, tak za par rokov to budu vediet.
      Aj spalovacie motory sa za tie roky vyvijali. Vyvoj nezastavis.

      • Elektromotor a batérie poznáme viac ako sto rokov. Pokrok mizerný. Energetická hustota batérii – dokazd sa rovná sotva 10% nafty/benzínu a o dobe nabíjania ani nemôžeme uvažovať ako o porovnateľnej. O koĺko dlhšie trvá nabíhanie oproti tankovaniu so sohľadnením tretinového dojazdu bu bolo treba kvôli „porovnateľnému komfortu“ treba najmenej asi 10x viac nabíjačiek ako púmp. A čo tí v panelákoch? Chémia batérií nepustí páni. Elektronegativitu prvkov nezmeníte.

      • A za pár rokov vývoja budú nafťáky a benziňáky vyrábať ropu a elektroautá budú vyrábať rovno uhlie, plyn alebo jadrové palivo. Darmo, výboj nazastavíš.

  4. Este ked tie baterie budu vyrabat v ramci kontinentu/ trhu a nebudu dopravovane cez polku zemegule tymi „ekologickymi“ lodkami z Ciny a pod., tak fajn. A co plasty v interiery a plastove kryty motora a sucasti. Budu este existovat makkcene plasty alebo budu palubky potahovane nejakou umelou latkou ako napr v EQC, nieco ako nylon… Kazdopadne drzim palce, v prvom rade ale by som rad videl proces vyroby baterie do elektroauta, od tazby suroviny, cez spracovanie suroviny az po tvorbu clankov samotneho akumulatora a samozrejme jeho sucasti a nasledny proces recyklacie tohto akumulatora, resp. jeho opatovne vyuzitie.

    • Stačí si pozrieť YouTube napr. kanál cold fusion a uvidíš celý cyklus ťažby, výroby a recyklácie Li-ión batérie. Ja by som ale najradšej videl celý cyklus ťažby ropy, dopravy a výroby v rafinerii, až po dodávanie na čerpačky.. Lebo o tom sa už hovorí menej a hlavne to nie je takto pekne ucelené ako to robí Go-go na svojom cold fusion kanáli pre baterky. A to si ešte asi všetci dobre pamätáme jednu veľkú haváriu v oceáne pri podmorskej ťažbe ropy.. Či už sme zabudli? A to je len jedna o ktorej sa hovorilo aj to nie dlho.

  5. Maťo

    Som dislektik a na tvoju gramatiku ti z vysoka seriem. Pevne verím, že všetko, čo dom napísal, si pochopil a to , je zmyslom komunikácie, okrem toho píšem cez telefón a nemienim si každé jedno slovo skontrolovať po T9.

    A k tomu komfortu, ja držím môj diesel na krútiacom momente, čiže 1800 až 2300 otáčok, chvíľkami 1500, aby som toľko neradil kvôli komfortu. Niektorý ľudia hovoria, že čo to je za motor, aký svižným, keď poviem že 1.6, ty ak nechápu, pretože oni sami to podtáčajú, resp. tie ich eko automaty… Neviem, z akými taxikármi jazdiš ty, ale máš pravdu, je plno takým, väčšinou tý lacný, ku ktorým ja nepatrím. Mne v podstate na tom až tak nezáleží, či urobím spotrebu 5l nafty alebo 8.5 litrov benzínu, pretože mám aj vyššie položky v mesačných nákladoch, ako je palivo a na benzínovej atmosfére sa mi zas nemôže pokaziť turbo, DPF, ČR, dvojhmota. Taxikári sú často hlúpi, nechápe že je jednou, či urobím spotrebu 5 alebo 6 litrov. Vlastne to jedno nieje. Pri tých piatich dáva hlavne tej dcojhmote a DPF zabrať

      • To malo byť mne? A čítal do vôbec, čo som písal, alebo čítaš ty vôbec po sebe? Úplne od vecí. Prečo mám liečiť? Som vulgárny? Že som použil jedno polovulgárne slovo v dlhom príspevku? Sa spamätaj a ak nemáš nejaké reálne argumenty k tomu, čo som písal tak radšej nepíš.

  6. Ale prd.
    Ak bude MB elektricky, nekupujem. A to som ich zakaznik uz dlho a mam od nich 3 E-cka.
    Elektrina patri do televizora, nafta do kachiel, do auta patri benzin.

  7. Elektromotor a batérie poznáme viac ako sto rokov. Pokrok mizerný. Energetická hustota batérii – dokazd sa rovná sotva 10% nafty/benzínu a o dobe nabíjania ani nemôžeme uvažovať ako o porovnateľnej. O koĺko dlhšie trvá nabíhanie oproti tankovaniu so sohľadnením tretinového dojazdu bu bolo treba kvôli „porovnateľnému komfortu“ treba najmenej asi 10x viac nabíjačiek ako púmp. A čo tí v panelákoch? Chémia batérií nepustí páni. Elektronegativitu prvkov nezmeníte.

  8. Chcem vidiet tazbu surovin obsiahnutych v baterii len jednej. Ide TaoMing do bane s kopacom, nadychne sa a na jeden nadych prejde 20km zobere furik naplni a ide von, potom to v rukach rozdrvi a co je lithium povybera… Jasne

  9. Som rad za tento reklamný článok, neskutočne ma pobavil a po dlhom čase aj vyludil úsmev na mojej tvári…… Redakcii naozaj dakukujem za tak dobrý vtip.

  10. Je dosť možné, že jedného dňa budu vlády celej eú tlačiť obyvateľov aby kupovali len e-autá, vytvoria strach ako je to dnes s vírusom,
    Stále sa odvolávajú na produkciu CO
    Ale prečo sa stale vo veľkom vyrubuju lesy, ved to je prirodzená likvidácia CO, či?
    Aj mne sa páčia e-auta, či hybridné,alebo vodíkové, ale najprv by sa malo vyriešiť niekoľko dnešných problémov, ako je aj likvidácii batérií, vyroba elektriny (bez CO, a bez jadroveho odpadu) nabíjacie stanice ci vodíkové čerpacie stanice, a potom nech si to trh zariadi, konkurencia, cena, a ludia sa určite budú vedieť rozhodnúť aj sami.
    A ku solaru…
    Ako sa budu likvidovať panely keďže aj ony obsahujú ťažké kovy, takze ani to nie je uplne ekologické riešenie…

Pridajte komentár