Slovenská vláda hovorí o výrobe batérií do elektromobilov či energetických úložísk v SR už pomerne dlhú dobu. Investíciu z tejto oblasti nám však aktuálne zabezpečil súkromný startup. Jej hodnota má dosiahnuť 100 mil. €.
Slovenská spoločnosť InoBat, o ktorej sme informovali pomerne nedávno, začala napĺňať svoje ciele v expresne rýchlom čase. Ide pritom o mladý „ekcelerátor“, ktorého cieľom je prinášať na európsky trh inovatívne riešenia v oblasti elektromobility, skladovania energie a vodíka.
A je potešujúce, sa jej podarilo získať investíciu z tejto oblasti práve pre Slovensko. Nepôjde pritom len o výstavbu ďalšej „výrobnej haly“. Batérie pre automobilový priemysel sa majú totiž u nás aj vyvíjať, informuje portál Teraz.
Už budúci rok sa má pravdepodobne na západnom Slovensku začať budovať závod aliancie spoločností Inobat a WildCat Discovery Technologies (USA). Medzi zákazníkov americkej firmy pritom patria napr. spoločnosti BMW, Daimler, Toyota, Samsung či Apple. Celkové investície do vývoja a výroby by mali zhltnúť 100 mil. €. Financovanie má z časti zabezpečiť InoBat, pričom partneri projektu rokujú aj s Európskou investičnou bankou.
Až 150 000 batérií ročne
Prvé batérie by mali začať schádzať z výrobných liniek koncom roka 2021. Spočiatku by sa malo vyrábať 1 500 batérií ročne (s celkovou kapacitou 100 MWh), pričom cieľom má byť 150 000 batérií ročne (s celkovou kapacitou 10 GWh).
Aktuálne však s určitosťou nevieme, na akej úrovni bude prebiehať spomínaný vývoj a výroba batérií. Dúfame, že to bude aj na úrovní batériových článkov, z ktorých sa budú vyrábať kompletné batérie pre elektromobily. Tomuto scenáru nasvedčuje aj zameranie spoločnosti WildCat Discovery Technologies, ktorá okrem iného vyvíja materiály pre nabíjacie batérie.
Ďalšie batériové projekty v SR
Minulý mesiac agentúra Reuters informovala, že koncern PSA sa rozhodol na Slovensku vyrábať batérie pre svoje automobily. Avšak „len“ na úrovni celých batérií, pričom batériové články sa budú dovážať, pravdepodobne z Ázie.
A práve takémuto scenáru sa snaží vyhnúť Európska batériová aliancia, ktorá chce zabezpečiť Európe v tomto dôležitom odvetví priemyslu sebestačnosť. Jej súčasťou je pritom aj Slovenská batériová aliancia, ktorá pozostáva z 9 členov – InoBat, GreenWay Infrastructure, MSM Holding, Slovnaft, Matador Holding, IPM, A.En. Slovensko, Centrum pre využitie pokročilých materiálov SAV a Technická univerzita v Košiciach.
Veríme teda, že vďaka nej sa dostanú do elektromobilov či batériových úložísk aj batérie nielen slovenskej výroby, ale aj technológie.
Zdroj titulnej fotografie: Renault
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovensko má vyrábať do roku 2025 najviac elektromobilov na 1 obyvateľa
Ceny elektromobilov značne závisia od batérií. Aký vývoj očakávať?
Oznámený bol prelomový objav v oblasti li-ion batérií