Umelá inteligencia môže podľa odborníkov zohrať veľmi dôležitú úlohu pri urýchľovaní vývoja batérií. Cenovo dostupných a expresne rýchlo sa nabíjajúcich elektromobilov s dojazdom, ktorý by umlčal aj najväčších skeptikov, by sme sa teda mohli dočkať „skôr“. Využite umelej inteligencie pri vývoji a navrhovaní batérií pritom nedávno oznámila aj slovenská spoločnosť.
Vývoj batérií prebieha na plné obrátky, a to do veľkej miery zásluhou rozmachu elektromobility. Mnohí si totiž uvedomujú, že elektrická revolúcia závisí najmä od úrovne a ceny batérií. Čoraz viac vývojárov batérií pritom hlási, že pri svojej práci využívajú pomoc umelej inteligencie.
Vlastnosti batérií sú do veľkej miery závislé od použitia konkrétnych materiálov a ich vzájomného pomeru. „Materiálová kombinatorika“ je pritom jednou z hlavných častí vývoja. A práve umelá inteligencia by mala výrazne urýchliť hľadanie ideálnych kombinácií materiálov, pretože „inteligentné“ počítačové algoritmy dokážu spracovať a vyhodnotiť podstatne väčšie množstvo dát ako samotní výskumníci.
Podľa prieskumu The Wall Street Journal, na ktorý upozornil portál Green Car Reports, používa umelú inteligenciu pri vývoji batérií aj spoločnosť IBM. Tá sa zameriava na rýchlo sa nabíjajúce batérie bez obsahu niklu a kobaltu. V rámci jej výskumu bolo potrebné vyhodnotiť 20 000 potenciálnych zlúčenín pre elektrolyty, čo malo za normálnych okolností trvať cca 5 rokov. Umelá inteligencia to však zvládla len za 9 dní.
Umelá inteligencia tiež dokáže urýchliť testovanie experimentálnych batérií. Namiesto zdĺhavých skúšok, súvisiacich napríklad s počtom nabíjacích cyklov, počítačové algoritmy môžu byť trénované tak, aby dokázali predpovedať výkonnosť na základe menšieho množstva údajov.
V tejto súvislosti Kensuke Nakura, šéf Energy Technology Center spoločnosti Panasonic, uvádza, že to čo im v minulosti trvalo približne 3 roky, teraz zvládnu vďaka umelej inteligencii otestovať za pol roka.
„1. inteligentná batéria“ má pochádzať zo SR
Slovenský startup InoBat Auto len nedávno predstavil podľa vlastných slov „prvú inteligentnú batériu pre elektromobily na svete“. Slováci uvádzajú, že pri vývoji svojich batérií na mieru využívajú kombinácia umelej inteligencie a technológie HTP. „Žiadny iný výrobca batériových článkov nemá technológiu na tak rýchle objavovanie a demonštrovanie batériových chémií,“ dodáva InoBat Auto.
O využití umelej inteligencie pri vývoji batérií novej generácie v minulosti hovorila aj spoločnosť Toyota. Tá pritom ako vieme pracuje na batériách typu solid-state. Vedci z univerzít v Cambridge a Newcastli na báze umelej inteligencie zas navrhli metódu monitorovania procesov v batériách, ktorá je 10-násobne presnejšia ako v prípade priemyselného štandardu.
Podľa The Wall Street Journal hovoril o využívaní umelej inteligencie pri navrhovaní materiálov pre batérie aj VW. Spoločnosti Dyson má umelá inteligencia pomáhať zas pri zavádzaní jej solid-state batérie na trh.
Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Mike MacKenzie/Vpnsrus
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Holanďania sľubujú batérie, ktoré zabezpečia dojazd 1 000+ až 2 000+ km
Tesla môže mať „v talóne“ batériu so životnosťou 3 500 000 km
Špenát môže pomôcť technológiám zvyšujúcim dojazd elektromobilov
5 komentárov
Áno,batérie dosť navyšulú cenu elektroáut a je tam ešte veĺa práce na ich vylepšenie!ALE-prečo už teraz sa v Číne predáva 4-miestne elektroauto za 3500—4700 eur s dojazdom 120–170km,rých.-100km/hod a kufrom o objeme 700 l???Mimochodom bolo vyvinuté v spolupraci s MG!Takže až taká sračka to nebude!!!Ktorá iná automobilová značka nie v Európe ale vo svete bude schopná vyrobiť elektroauto do 10-tisíc eur a za ako dlho???TAKŽE NENI to len o cene batérií.A,kuriózne je ,že o tom aute na tomto portáli bolo dva krát písané.Ono je to totiž ideálne auto do mesta pre dvoch + nákup!!!Koĺko rokov si tu v Európe na takéto cenovo dostupné auto musíme počkať????Takže ešte raz to zhrniem: Bateria nemusí zákonite u elektroáut navyšovať cenu auta,pretože celé auto je oproti spalovaciemu autu omnoho jednoduchšie!!!Veď len výroba motora je omnoho náročnejšia ako výroba batérie!!!
Tak ten inobat bude zaujimavy tunel. Zase raz peniaze schrankovej firme.
Poprosime menej vykričnikov a otaznikov 😀
absolutny suhlas !
PS
Kto by povedal že na Slovensku vznikne Skynet.
…outube.com/watch?v=pVZ2NShfCE…
😀