Ministerstvo hospodárstva SR informuje, že vnikla pracovná skupina na podporu rozvoja priemyselnej výroby batérií na Slovensku.
Je známe, že Európa významne zaostáva vo výrobe batérií, ktoré sa používajú v rámci elektrifikovaných vozidiel a energetických úložísk. Európski výrobcovia sa pritom podieľajú na sýtení potrieb trhu v oblasti elektromobility len 3 %.
V tomto smere dominuje Ázia s 80 % podielom. Oň sa pritom starajú najmä juhokórejské (LG Chem, Samsung SDI, SK Innovation), čínske (napr. CATL) či japonské (napr. Panasonic) spoločnosti. Odhady pritom hovoria o tom, že v rámci tohto sektoru bude „v hre“ až 250 mld. €
Najskôr vznikli batériové aliancie
Zo spomínaných dôvodov preto Európska komisia založila v októbri 2017 tzv. Európsku alianciu pre batérie, ktorej cieľom je urobiť z Európy lídra v oblasti vývoja a výroby batérií.
O rok neskôr vznikla aj Slovenská batériová aliancia. Jej ambíciou je prepojiť verejný a súkromný sektor, inovátorov, univerzity a finančné inštitúcie, aby sa mohlo Slovensko podieľať na hodnotovom reťazci Európskej batériovej aliancie. Zahŕňať má pritom výskum, vývoj a konkurencieschopnosť a udržateľnú priemyselnú výrobu batérií pre elektromobily.
Jej ciele boli v novembri 2018 zaradené do tzv. Akčného plánu rozvoja elektromobility na Slovensku. A aktuálne sa táto aliancia posunula o niečo ďalej, keď vznikla pracovná skupina na podporu rozvoja priemyselnej výroby batérií v SR.
Pracovná skupina je dôležitou platformou
Pracovná skupina vznikla na základe nedávneho uznesenia vlády k materiálu „Opatrenia na odstránenie bariér pre trvalo udržateľný rozvoj automobilového priemyslu v SR. Tvoria ju zástupcovia štátnej správy, automobilového sektora, podnikateľov, Európskej investičnej banky a agentúry SARIO. Má byť platformou pre výmenu informácií, diskusiu a koordináciu aktivít zúčastnených strán.
„Dôležitá je predovšetkým výmena informácií o možných finančných zdrojoch z fondov a iniciatív EÚ na podporu rozvoja tohto odvetvia priemyslu. Rezort hospodárstva je pripravený podporiť vznik uceleného batériového ekosystému, kľúčového prvku trendu elektrifikácie v automobilovom priemysle,“ uvádza v rámci tlačovej správy Ministerstva hospodárstva SR štátny tajomník Vojtech Ferencz.
Zdroj titulnej fotografie: Tenault
SÚVISIACE ČLÁNKY:
EÚ chce 20 „Gigatovární“ na batérie. Pomôže aj Slovenská batériová aliancia
Technológia slovenského startupu má predĺžiť životnosť batérií elektromobilov
Kia chystá výrobu 1. „slovenského“ PHEV aj „konkurenta“ Tesly Model 3
2 komentáre
„Dôležitá je predovšetkým výmena informácií o možných finančných zdrojoch z fondov a iniciatív EÚ…“
Dôležité je zdielať informácie o vývoji.