Vedci z KIST vyvinuli novú technológiu, ktorá má priniesť batériám elektromobilov „násobnú“ energetickú kapacitu a ultra-rýchle nabíjanie. Základom je nový materiál, ktorý sa „varí“ aj za použitia bežných ingrediencií ako kukuričný a zemiakový škrob, voda a olej. Nové batérie pritom majú byť jednoduché na výrobu, nákladovo efektívne a ľahko „komercionalizovateľné“.
S nádejným objavom prišiel výskumný tím z Kórejského inštitútu vedy a techniky (KIST). Jeho nová technológia totiž umožňuje nahradiť bežne používané grafitové anódy za stabilné kremíkové, čo môže priniesť až 4-násobné zvýšenie kapacity. Okrem toho má umožniť aj ultra-rýchle nabíjanie elektromobilov, a to za 5 minút na 80 % kapacity. Aplikácia nových materiálov v prípade batérií elektromobilov má pritom predĺžiť ich dojazd dvojnásobne.
Je známe, že kremík má až 10-násobne väčšiu energetickú kapacitu ako v batériách bežne používaný grafit. Avšak v komercializácii batérií s kremíkovými anódami bránilo viacero problémov. Tým hlavným bola rýchla degradácia kapacity v priebehu nabíjacích cyklov.
Navrhlo sa preto viacero metód, vďaka ktorým sa podarilo zabezpečiť stabilitu kremíkovej anódy. Tie však boli tak zložité a nákladné, že to doteraz neumožnilo komercializáciu batérií s takouto anódou. Preto si vedecký tím z KIST stanovil za cieľ, že spomínaný problém vyrieši pomocou jednoduchých metód a bežne dostupných materiálov.
„Varila myšička kašičku“
Pri výrobe požadované materiálu použili výskumníci vodu, olej, ako aj kukuričný a zemiakový škrob. Kremík a škrob rozpustili vo vode, resp. v oleji, pričom zmes zahrievali/“varili“ dovtedy, kým nevznikli uhlíkovo-kremíkové kompozity.
Na pevnú fixáciu uhlíka a kremíka použili jednoduchý tepelný proces na spôsob vyrážania jedla. Tým zabránili neželanému rozpínaniu kremíka v rámci anódy počas nabíjania a vybíjania. Vedci mali pritom preukázať, že ich kompozitný anódový materiál zabezpečil 4-násobnú kapacitu v porovnaní s bežnými grafitovými anódami, nabitie na viac ako 80 % za 5 min a zachovanie kapacity v rámci 500 nabíjacích cyklov.
„Jednoduché procesy, na ktoré sme prišli a kompozity s vynikajúcimi vlastnosťami, ktoré sme vyvinuli, sa budú s najväčšou pravdepodobnosťou komercializovať a hromadne vyrábať. Tieto kompozity sa dajú aplikovať v rámci li-ion batérií elektromobilov, ako aj batériových úložísk,“ povedal Dr. Hun-Gi Jung, vedúci výskumného tímu z KIST.
Zdroj: KIST
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tajný batériový projekt Tesly, “Roadrunner”, odhalil prvé informácie
Slovenská „Gigafactory“ chce vyrábať batérie pre elektromobily „na mieru“
Ropný gigant chystá nenabíjateľné hliníkovo-vzduchové batérie pre elektromobily
5 komentárov
Zní to krásně. Snad to není poslední zpráva o tomto vynálezu. Elektromobilitě by to řádně pomohlo. Současné baterie ještě zdaleka nejsou to, co by bylo potřeba.
blablabla cislo 2439… nic viac
Nádherne sa to číta, ako nám na poliach vyrastajú batérie (alebo aspoň anódy), maskované za kukuricu a zemiaky. Stačí pozbierať úrodu a vypražiť.
John Wyndham sa môže so svojimi trifidmi schovať…
Blbosti nad blbosti
No veď uvidíme. Aj na koronavírus hovorili, že sú to blbosti. A pozri ho.