Renault má plnú kontrolu nad životným cyklom batérií svojich elektromobilov

4

Sub-kompaktný elektrický hatchback Renault Zoe sa vyrába už od roku 2012 a teší pomerne veľkej priazni. Najmä v Európe, kde sa stal niekoľkokrát najpredávanejším autom do zásuvky. Zákazníci si pritom v drvivej väčšine prípadov kupujú elektromobily Zoe bez batérie, pričom tú si prenajímajú. Renault sa tak musí vysporiadať s veľkým množstvom batérií, a to nielen z modelu Zoe. Má však plnú kontrolu nad ich ďalším osudom, vrátane „druhého života“ a recyklácie.

Vďaka interview Martina Zimmermanna, vedúceho oddelenia komunikácie spoločnosti Renault Deutschland, pre portál Recycling News, sme sa dozvedeli, aké má Renault plány s batériami, ktoré doslúžia v jeho elektromobilov.

Francúzska automobilka na mnohých trhoch (v SR nie) ponúka možnosť prenájmu batérie pre elektromobil Zoe. Tzn., že zákazník si môže kúpiť auto bez batérie, pričom tú si od Renaultu prenájme za mesačný poplatok. Obstarávacia cena vozidla je tak podstatne nižšia, pričom Renault mu garantuje výmenu batérie, keď jej maximálna kapacita klesne pod 75 % pôvodnej hodnoty (nemusí ísť ale o náhradu v podobe novej batérie).

Keďže až 93 % zákazníkov si batérie prenajíma, Renault má na starosti veľké množstvo „vyslúžilých“ batérií so slušnou 75 % zostatkovou kapacitou. Tieto batérie sú preto ešte veľmi cenným produktom. Zimmermann pritom hovorí, že keďže batérie zostávajú vo vlastníctve Ranaultu, majú plnú kontrolu nad ich celým životným cyklom.

3-stupňová obehová ekonomika

Renault využíva v prípade svojich batérií 3-stupňový koncept obehovej ekonomiky. Prvým stupňom je fáza využitia vo vozidlách, v rámci ktorej sa monitoruje stav batérie v reálnom čase. Tým má byť zaistená maximálna životnosť. Poškodené batérie pritom môžu byť opravené v strediskách automobilky Renault.

Keď klesne ich kapacita pod 75 % pôvodnej kapacity, využívajú sa ako stacionárne úložiská energie. A to v rámci projektu „Advanced Battery Storage“, pričom pomáhajú kompenzovať výkyvy a špičky pri dodávkach elektriny a podporujú integráciu obnoviteľných zdrojov do el. siete.

Potom nasleduje konečná 3. fáza, a to recyklácie na úrovni materiálov. Extrahované batériové články sa spracúvajú v niekoľkých krokoch. Na získanie väčšiny kovov, napríklad kobaltu a niklu, sa používa hydrometalurgický proces. Zimmermann v tejto súvislosti dodáva, že neustále zdokonaľujú recykláciu batérií, a to najmä procesy získavania dôležitých minerálov.

Zdroj: Ecomento 

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ďalší mýtus zborený: Recyklácia batérií e-áut funguje už dnes
Vyslúžilé batérie z elektromobilov Renault budú poháňať elektrické člny
Toyota chystá mini-elektromobil s ľahko „znovu-použiteľnou“ batériou

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Prenájom batérií od Renaultu je veľmi zaujímavá myšlienka z troch dôvodov:
    1. Podstatne nižšie obstarávacia cena. Je to tiež určite dôvod, alebo jeden z dôvodov, prečo sa Renault Zoe tak dobre predáva.
    2. Žiadna starosť o batériu (životnosť, kapacita…)
    3. Životné prostredie. Výrobca sa kompletne a profesionálne postará o všetko. OK.
    Ale vývoj ide stále dopredu a kvalita batérií logicky tiež.
    Ako príklad uvediem olovené štartovacie batérie. Otec mal Škodu 100 a na kontrolu stavu batérie používal hustomer na meranie hustoty elektrolytu.
    Dnes sú (už dosť dávno) olovené batérie bezúdržbové, častokrát „prežijú“ životnosť auta. Ich likvidácia so 100 % recykláciou materiálov je samozrejmosťou.
    Máme snáď dôvod domnievať sa, že s elektroautami to môže byť nejako inak?

  2. Cau JD, uplny suhlas s Tebou…
    Len jedna oprava: olovene baterie urcite nepreziju zivotnost auta.. zvycajne ich treba menit po 4-8 rokoch, samozrejme podla toho, ako je s nimi zaobchadzane (kontrolovat stav nabitia voltmetrom a dobitie najme pred zimou).
    Resp.ci je auto garazovane v temperovanej garazi..v lete v chlade, v zime v teple – teda hlavne nad nulou. Resp, kde je bateria umiestnena v ramci motoroveho priestoru, kde by ju mohol motor prehrievat. (preto su prilis aj 2-3roky u niektorych modelov aut pre bateriu, ktora je nestastne umiestnena tam, kde sa prehrieva aj nad 50stupnov uz po prejdeni 10km, ked sa motor ohreje na prac.teplotu)

    Vedci totiz zistili, ze olovenu bateriu neposkodzuje ani tak zima pod nulou, (ak je nabita na viac ako 50% – kedy by mohol zamrznut elektrolyt),
    ale v zime sa len naplno prejavi poskodenie z leta..tj. vysokych teplot, ktore poskodili/popraskali strukturu elektrod.
    K Renaultu len tolko,
    ze ich logika prenajmu je chvalyhodna, lebo dostala nakupnu cenu auta na uroven ICE, a prevadzka (elektrina+prenajom bat.+opravy) vyjdu stale o dost lacnejsie pri dennom pouzivani ako pri ICE. Samozrejme nejde o auto na zajazdy 🙂 (uplna absencia fast-charging)
    Jediny odkaz by som mal pre ostatne automobilky, aby robili nielen podobne (prenajom bat), ale aby sa spojili vsetky s naslednym spolocnym odberom/vymenou baterii, a hlavne s ponukou 2.pouzitia (second life) baterii.
    V blizkej buducnosti by mohol fungovat obchod s pouzitymi bateriami, pricom by niekto, kto nepotrebuje dojazd viac ako 100km denne mohol kupit jazdene auto lacnejsie, a zaroven nemusel vozit zbytocne kila =vyssia ucinnost = mensia spotreba. Dalej s moznostou kupy „ojazdenej“ baterie s kapacitou pod 70 alebo aj menej %, na pouzitie v dome (solar, hydrom, atd..), kde nezalezi na velkosti ani vahe baterii. Tak snad to pride coskoro aj napriek tejto vir-krize 🙁 ktora mimochodom ukazuje, na krehkost nasich pluc, ktore boli oslabene prave „vdaka“ roky tolerovanym spalovakom. Jedna studia ukazuje krasne, kolko zivotov zachranilo utlmenie dopravy a priemyslu v Cine, ktorym sa precistil vzduch.

  3. OK, Lubo, názor máš rovnaký.
    Ja mám však obrovský strach z toho, čo sa stane s našou planétou, až pominie táto príšerná pandémia.
    Štáty, firmy, živnostníci, ľudia sa budú snažiť „dohnať“ ekonomické straty.
    A začneme tu naplno „vykurovať“ (priemysel, doprava, cestovný ruch… atď.) a zasvinčíme tú atmoféru oveľa viac, ako bola pred pandémiou.
    Nechcem byť zlým prorokom, ale moc dobré to určite nebude.
    (Jeden známy – dosť vysoký manažér v nemenovanej automobilke na Slovensku – mi povedal „Máme veľa objednávok, ledva stíhame a zostávame doma…“ – a tak to asi bude všade.)

  4. Heh, rovnaký, ale zdĺhavý názor som mal naposledy 😉
    No a stým vykurovaním priemyslu to také čierne nebude neboj.. Objednávok možno bolo veľa, ale som si istý, že ich momentálne nepribuda vôbec, lebo každý vyčkáva..
    Takže žiadna tragédia, len malá pauza na beztak vystresovaný ľud, ktorý sa ženie len za výkonom a efektivitou a neuvedomuje si, že potrebuje aj oddych. Nič sa nestane, banky vytlačia kopu nových peňazí, a ako obvykle to v inflácii všetci zaplatíme, ale nič inak bude všetko pokračovať ďalej.

Pridajte komentár