Európska komisia navrhuje, že kobalt pre batérie predávané na trhoch EÚ, bude musieť pochádzať zo zdrojov, ktoré pri ťažbe neporušujú etiku. A to by mohlo viesť k rastu cien tejto komodity, čo by sa teoreticky mohlo negatívne prejaviť aj na cenách elektromobilov.
Kobalt je zrejme najkontroverznejšia surovina, ktorá sa bežne používa vo väčšine batérií typu li-ion. A to kvôli tomu, že časť svetovej produkcie pochádza z neetickej ťažby, v rámci ktorej sa môže dokonca využívať detská pracovná sila.
Tento problém sa týka Konžskej demokratickej republiky, z ktorej pochádza väčšina vyťaženého kobaltu. Pritom až za tretinou z toho, čo sa tam vyťaží, stoja maloobjemoví ťažiari. A v ich prípade môže dochádzať k porušovaniu bezpečnostných a environmentálnych pravidiel či dokonca k detskej práci.
Iniciatíva Európskej komisie
V tejto veci sa preto snaží zakročiť Európska komisia. Tá navrhuje zakázať používanie kobaltu, ktorý môže pochádzať z „neetických zdrojov“. A to v batériách predávaných na území Európskej únie. Jedným z dôvodov pritom je, aby sa priemysel vyhol poškodeniu dobrého mena.
To však môže mať aj negatívne dôsledky, nakoľko by došlo k prudkému dopytu po kobalte z etických zdrojov, a tým pádom aj zvýšeniu ceny, upozorňuje Bloomberg. Zákaz by sa tak mohol premietnuť aj do cien elektromobilov, pre ktoré sú batérie kriticky dôležitou položkou.
Treba ale tiež povedať, že podiel kobaltu v li-ion batériách klesá. A to či už zo spomínaných etických, ale aj ekonomických dôvodov, pretože kobalt patrí k najdrahším surovinám batérií. Batérie typu LFP, ktoré začínajú pomaly expandovať, pritom nepotrebujú žiadny kobalt.
A od kobaltu nie sú závislé napr. ani nové batériové články 4680 od Tesly. Dvorný dodávateľ spoločnosti Elona Muska v oblasti NMC článkov, spoločnosť Panasonic, taktiež pracuje na bezkobaltových článkoch. A zdá sa, že väčšina z novo vyvíjaných batérií takisto nebude potrebovať túto kontroverznú surovinu.
Takže ak by došlo k presadeniu návrhu Európskej komisie a následnému zvýšeniu cien batérií predávaných v EÚ, z dlhodobejšieho hľadiska by to vo všeobecnosti nemuselo mať výraznejšie negatívny vplyv na ceny elektromobilov. Obzvlášť, keď ich ceny majú klesať aj z iných dôvodov, ako sú znižujúce sa ceny batérií. Nuž, uvidíme.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
9 krajín žiada EÚ, aby stanovila dátum zákazu predaja nových spaľovacích áut
Slovenské firmy a Tesla sú súčasťou 12-miliardového batériového projektu EÚ
EÚ chce na cestách 30 miliónov elektromobilov do roku 2030
4 komentáre
Celé dejiny ľudstva sú sprevádzané neetickým správaním. Ak sa budú vyrábať „neetické kobaltové“ batérie a nebudú v EU, tak budú po celom ostatnom svete! Nič sa tým v globále nezmení! Ak ťažíme suroviny, vyrábame stroje a spotrebný tovar pre skoro 8 miliárd ľudí, vždy v tom bude niečo neetické! Takí sme !!!
To ale neznamena, ze sa nemozeme/nechceme zmenit. Je velmi dobre, ze sa to zacalo konecne riesit na nadnarodnej urovni.
„Všetci“ chcú zmenu k lepšiemu, ale nik nechce, aby sa začínalo práve od neho! 🙂 Takí sme !!!
Vyspelé krajiny kašlú na etiku, až do momentu, kedy sa im to hodí…
Ak budú EU automotive prednostne používať vzácne zdroje na EV, ekonomicky skolabujú. Nepotrebujú na to žiadnu komisiu, čo nemá nič rozumnejšie na práci. Čína už desať rokov dozadu vsadila na LFP a aktuálne na sodium-ion batérie. Ide o lacné batérie, z bežne dostupných prvkov. Inak jednoducho EU výrobcov vytlačia z trhových pozícií, dokonca aj pri luxusných autách. Viď používanie LFP v Tesle a NIO.