Ceny elektromobilov okrem iného do značnej miery závisia od cien batérií. Tie podľa BNEF od roku 2010 do minulého roka klesli o 87 %. Spoločnosť BMI však upozorňuje, že pokles cien sa spomalil, pričom ten bude čoraz viac závislý od dostupnosti a cien kriticky dôležitých surovín.
Podľa spoločnosti Benchmark Mineral Intelligence (BMI) dosiahli ceny batérií hodnotu 110 $/kWh na úrovni batériových článkov. Odvoláva sa pritom na „preverený veľký kontrakt“ nemenovaného výrobcu áut, informuje Insideevs. To znamená, že nejde o priemer v priemysle.
Ukazuje to však, že pokorenie magickej hranice 100 $/kWh, ktorá má údajne priniesť cenovú paritu elektrických a spaľovacích áut, by mohlo byť minimálne na dosah. To je dobrá správa, dosiahnutie spomínanej magickej hranice však nemusí automaticky znamenať požadované výsledky. Záležať bude samozrejme aj od mnohých iných faktorov.
Spomalenie poklesu cien
Horšou správou je, že pokles cien sa podľa BMI výrazne spomalil. V rámci obdobia 2014 až 2017 sa medziročný pokles pohyboval okolo úrovne 16,5 %. Od tohto obdobia to má byť v priemere už len 5,8 %. A to môže byť podľa šéfa BMI Simona Mooresa dôkazom toho, že prudšie znižovanie cien batérií bude závislé viac od ťažobníctva ako technológií.
Moores dodáva, že teraz je to skôr hra v rámci dodávateľského reťazca, v ktorej ide o zníženie a stabilizovanie nákladov na najdôležitejšie vstupné suroviny ako lítium, nikel, grafit, kobalt a mangán.
My by sme však určite nepodceňovali nové batériové technológie. Dôkazom toho môže byť pomerne nedávno predstavená batéria od Tesly. Kalifornská spoločnosť totiž sľubuje až 49 % zníženie nákladov, ktoré celkovo súvisí s novým batériovým článkom 4680. A o ďalších 7 % sa má postarať spôsob ich zakomponovania do karosérie vozidla (batéria ako štrukturálny prvok).
Tesla pritom nie je jedinou spoločnosťou, ktorá sa vďaka technológiám snaží znižovať ceny batérií. Dôkazom sú napríklad LFP batérie bez obsahu drahého a kontroverzného kobaltu najmä od čínskych výrobcov či nové spôsoby „balenia“ článkov do batériového „packu“, ktoré „obchádza“ batériové moduly.
Bude dostatok surovín?
Každopádne niet pochýb o tom, že suroviny pre batérie budú zohrávať veľmi dôležitú rolu na ceste k vyrovnaniu cien elektromobilov a spaľovákov, ako aj k zvyšovaniu produkcie batériových áut. Dobrou správou pritom je, že z geologického hľadiska netreba mať obavy z nedostatku „batériových“ surovín, uvádza Andrew Leyland, vedúci strategického poradenstva BMI.
Na druhej strane bude veľmi dôležité, aby kapacity ťažobného priemyslu držali krok s rastúcim dopytom po kriticky dôležitých surovinách a tiež aby ťažba nemala negatívny vplyv na životné prostredie či ľudské práva.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vyrovnanie cien elektromobilov a spaľovákov má prísť už pomerne čoskoro, tvrdí UBS
Elon Musk hovoril o „rozporuplne“ nízkych cenách batérií Tesla
Tesla by mohla „fušovať do ďalšieho remesla“ – ťažobného priemyslu
8 komentárov
Hovorí sa tomu „Ani z voza ani na voz“.Na jednej strane sa hovorí aká je dôležitá elektromobilita pre svet,pre sklenníkový dopad na zem.Európska únia sa chystá vydávať tvrdé opatrenia na dosiahnutie tohoto ciela,atď,….A nakoniec cena elektroaut bude stále totálne vzdialená bežným smrtelníkom!!!No pekne sa to vyvýja?Čo nového sa do vianoc ešte dozvieme?!
Ak teda terajsia cena bateriovych clankov je 110USD za 1kWh, tak potom bateria s kapacitou napriklad 64kWh stoji 7040USD, alebo 5800EUR. Preco teda auto s 64kWh bateriou stoji 45000EUR? Ked rovnake auto so spalovacim motorom stoji 20000. Ze by 100% marza?
Proste preto ze za tu cenu to vie vyrobit tak mozna tesla. A je to cena len za clanky, treba este pripocitat obal baterie, elektroniku, chladenie a ohrev baterie…
A tu vidno velky roziel zatial co vymena baterie v tesle stoji okolo 15000$. Tak pre skoda citigo je to taka ista cena. Cena celej baterie (vratane elektroniky) v cesku pre skoda citigo je 420 000. Pricom modul baterie stoji 21 000 a je ich tam 14ks = 294000. Ale citigo ma kabacitu iba 1/3, nema vykorovanie ani chladenie baterie, nedokaze sa bateria tak rychlo nabijat…..
Mimochodom, cena surovin na taku bateriu je priblizne 1000EUR, cize si dovolim pochybovat o tom, ze moze vyrazne vplyvat na cenu.
Čo znamená „batéria ako štrukturálny prvok“ ? A aký je rozdiel v súčasnom riešení ?
To znamená, že sa batéria efektívnejšie využije ako súčasť karosérie. Príkladom sú krídla lietadiel, ktoré sú zároveň využité ako nádrže na palivo.
Znamená to, že batéria je súčasťou karosérie, jej obal má tvar karosérie a je jej súčasťou ako nosný prvok. Batéria teda nie je do karosérie vmontovana ako samostatný prvok ale tvorí časť karosérie.
Cena vstupného raw materiálu je dnes cca 12-22 USD na 1kwh. Netreba zabúdať, že keď sa cca každých 10r energetická hustota na kg zdvojnásobí, máte o polovicu menej materiálových vstupov. Dnes sa veľké kontrakty na NMC uzatvárajú pod 110 UD dolárov za kWh.
Ak niektorí hovoria že parita ICE verzus BEV je pri cene 100 dolárov za kWh, pri 100 kWh batéri za 110 USD za kWhí by cena auta mala biť navýšená o 1000 USD plus marža. Je tu šialená demagógia záujmových skupín, ktorou manipulujú väčšinovú verejnosť. Parita je blízko na dosah, Tesla ju možno už dosiahla. Ako prémiový výrobca ju pravdepodobne nemá dôvod komunikovať. Technologicky orientovaná Čína nás pragmaticky prevalcuje. Už dnes jasne ukazuje, ako sa robia lacné BEV. Ironicky v spolupráci s americkými a európskymi automobilkami na vlastnom čínskom trhu.