Ceny li-ion batérií dosiahli historické minimum. Aký má byť ďalší vývoj?

6

Ceny batérií, ktoré značne ovplyvňujú aj ceny elektromobilov, sa po bezprecedentnom minulom roku vracajú na trajektóriu poklesu. Na základe analýzy BNEF sme pritom okrem priemerných cien batérií spoznali aj regionálne rozdiely, pomer ceny článkov a packu či rozdiel v cene NMC a LFP batérií. A BNEF tiež zverejnil predikciu ďalšieho vývoja cien batérií.

Výskumná spoločnosť BloombergNEF (BNEF) analyzuje ceny li-ion batérií od roku 2013, pričom tie až do minulého roka, kedy bol prvýkrát zaznamenaný nárast, medziročne neustále klesali. Tento rok sa však veci vracajú do normálu a ceny batérií opäť klesajú.

Historický rekord

Pozitívne je, že nejde len o pokles v porovnaní s minulým rokom, kedy priemerná cena dosiahla výšku 161 $/kWh na úrovni packu a 128 $/kWh na úrovni batériových článkov, ale aj v porovnaní s rokom 2021, kedy bola dosiahnutá najnižšia cena v histórii – 150, resp. 115 $/kWh.

Aktuálna cena 139, resp. 107 $/kWh za rok 2023 (medziročný pokles o 14 %) je tak novým rekordom. Za bod zlomu, kedy by sa mohli v kontexte cien batérií vyrovnať ceny elektromobilov a porovnateľných spaľovacích áut, sa pritom vo všeobecnosti považuje cena pod 100 $/kWh (pravdepodobne na úrovni packu).

cena baterii bnef

Zdroj: BNEF

Dôvody poklesu cien

BNEF uvádza, že za poklesom sú nižšie ceny surovín (napr. významne klesla cena lítia) a komponentov, keďže sa zvýšila výrobná kapacita vo všetkých častiach hodnotového reťazca batérií a zároveň nižší ako očakávaný rast dopytu po batériách. Napriek tomu by však mal dopyt po li-ion batériách do elektromobilov a stacionárnych úložísk energie medziročne vzrásť o 53 %, a to na 950 GWh.

Ceny v rámci osobných elektromobilov

Uvádzané ceny sú priemernými cenami batérií, ktoré sa používajú v rámci osobných a komerčných automobilov, autobusov a stacionárnych úložísk. V prípade batérií pre osobné elektromobily je podľa BNEF priemerná cena 128 $/kWh, resp. 89 $/kWh na úrovni článkov. Batériové články tak aktuálne tvoria 78 % z ceny batériového packu, a to aj vďaka technológiám ako Cell-To-Pack. V predchádzajúcich 4 rokoch to pritom bolo cca 70 %.

Lídrom je Čína

Čo sa týka priemerných cien li-ion batérií v rámci najdôležitejších regiónov, neprekvapí, že najlepšie je na tom Čína, ktorá dominuje batériovému priemyslu. Cena na úrovni packu tam dosahuje 126 $/kWh. V USA by podľa BNEF mali byť ceny vyššie o 11 % a v Európe o 20 %.

Nižšie ceny najmä vďaka LFP batériám

Taktiež neprekvapí, že najlacnejším typom li-ion batérií sú LFP batérie. Tie podľa BNEF stoja v priemere 130 $/kWh, resp. 95 $/kWh. V porovnaní s NMC batériami sú lacnejšie o 32 %. V kontexte priemernej ceny 139, resp. 107 $/kWh sa teda zdá, že celkovo dominujú LFP batérie. Pravdepodobne najmä vďaka pomerom na čínskom trhu.

Očakávaný vývoj cien batérií

BNEF očakáva, že budúci rok klesnú ceny li-ion batérií na 133 $/kWh (úroveň packu). A ďalej majú ceny klesať na 113 $/kWh, a to v roku 2025, resp. na 80 $/kWh, a to v roku 2030. Dôvodom majú byť zdokonaľovanie produkcie a technologické inovácie. Konkrétne napr. anódy na báze kremíka, elektrolyty v pevnom skupenstve či nové katódové materiály a výrobné procesy batériových článkov.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Už aj Európa má „lacnú“ sodíkovú batériu. Vďaka Northvoltu
Menšie európske elektromobily za 25 000 € sú podľa analýzy možné. S akými parametrami?
Nákladová parita elektromobilov a spaľovákov má byť dosiahnutá čoskoro aj vďaka prudkému poklesu cien batérií
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Ešte sa tak naučiť žiť s touto technológiou a bude to tu raj na zemi.
    Dúfam, že doba „Škodiť a Utláčať“ skončila a na policajné autá sa vráti nápis „Pomáhať a chrániť“.
    A zmeňte farby.
    A tiež font ŠPZ-tiek.

  2. Nezmysly, inak by batéria do elektromobilu stála cca dvakrát menej pri tojnásobnej kapacite ako v roku 2013. Možno tieto ceny platia v Číne, ale nie v súčasnej Európe, ktorá, za pomoci plánovaného hospodárstva, je na začiatku deindustrializácie…

Pridajte komentár