Batérie BYD Blade, ktoré má používať aj Tesla, majú byť extra lacné. A „sodíkové“ batérie sú vraj ešte lacnejšie. Začína zlatý vek elektromobility?

4

Ako sme už písali, čoraz väčší podiel na trhu získavajú li-ion batérie s chémiou LFP. Do značnej miery kvôli tomu, že sú lacnejšie, čím umožňujú výrobu lacnejších elektromobilov. A väčšiu mieru ich využitia oznámila aj Tesla. Tá má mať pritom nového dodávateľa, ktorý podľa aktuálnych správ dokáže tieto batérie vyrábať extra lacno. A na obzore sú tiež sodík-iónové batérie, ktoré majú byť ešte podstatne lacnejšie. Začína zlatý vek elektromobility?

LFP batérie (lítium-železo-fosfátová chémia), ktoré neobsahujú pomerne kontroverzný a drahý kobalt, nie sú zaujímavé len svojimi výrobnými nákladmi, ale aj výbornou životnosťou, dobrým výkonom a vysokou bezpečnosťou. Ich najvýraznejšou nevýhodou v porovnaní s rozšírenými NCM a NCA batériami je pritom nižšia energetická hustota. Vývoj však napreduje aj v tomto smere.

Vďaka vyššej úrovni odolnosti majú LFP batérie nižšie nároky na ochranu, čo ďalej znižuje náklady na výrobu batériového packu. Viacerí výrobcovia pritom ušetria využitím technológie Cell-To-Pack (CTP), vďaka ktorej sa je možné vyhnúť batériovým modulom. To v spojitosti s lacnejšími materiálmi a jednoduchšou výrobou vo všeobecnosti prináša podstatne nižšie výrobné náklady ako v prípade dnes bežne používaných špičkových li-ion batérií.

No a ich výrobné náklady analyzovala spoločnosť Everbright Securities, na čo upozornil portál Pushevs. Everbright Securities si pritom posvietila na konkrétne batérie od konkrétnych výrobcov. A dospela k veľmi zaujímavým výsledkom.

Ešte predtým ako spomenieme konkrétne čísla, chceme uviesť, že odborníci predpokladajú, že cenová parita porovnateľných elektromobilov a spaľovacích áut bude môcť byť dosiahnutá, keď batérie elektromobilov na úrovni celého packu budú stáť okolo 100 $/kWh (zrejme bez dane), čo je okolo 85 €/kWh.

„Magická hranica“ mala byť prelomená

Podľa analýzy Everbright Securities sú priemerné náklady na LFP batérie (používajúce moduly) na úrovni celého packu práve cca 85 €/kWh. A čínska spoločnosť CATL, ktorá je jedným z dvoch najväčších výrobcov batérií pre elektromobily na svete a ktorá dodáva LFP batérie aj spoločnosti Tesla (pre „nižšie“ verzie modelov 3 a Y vyrábané v Číne), má byť schopná vyrábať tieto batérie za 75 €/kWh.

Absolútnym lídrom v tejto oblasti má však byť čínska automobilka BYD, ktorá podľa analýzy dokáže produkovať svoje LFP batérie „Blade“ len za 55 €/kWh. Obaja výrobcovia pritom používajú technológiu CTP. A spoločné by mohli mať už čoskoro aj to, že budú dodávateľmi spoločnosti Tesla.

Nedávno sa totiž objavila neoficiálna správa, že BYD začne svoje LFP batérie Blade na báze CTP dodávať Tesle v 2. kvartáli budúceho roka. Špekuluje sa pritom, že to má súvis s chystaným kompaktným elektromobilov Tesla „Model 2“, ktorého cena má podľa Elona Muska začínať na 25 000 $ (bez DPH). No a ak BYD naozaj dokáže vyrábať batérie tak lacno a v potrebnom objeme a zároveň ich bude predávať s „normálnou“ maržou, kompaktná Tesla za 25 000 $ by nemala byť problémom.

To by samozrejme otvorilo dvere aj iným výrobcov e-áut. Možno tak stojíme na prahu zlatého veku elektromobility. Či to tak však je, ukáže pomerne blízka doba. No a aby boli naše pochybnosti menšie, o slovo sa začínajú hlásiť aj sodík-iónové batérie, ktorých výrobné náklady by mohli byť podľa Everbright Securities ešte o 30 % nižšie ako v prípade li-ion batérií, ktorými sú aj LFP batérie.

Sodík-iónovú batériu pritom nedávno predstavila spoločnosť CATL, ktorá plánuje vytvoriť základný priemyselný reťazec do roku 2023. A na týchto batériách má pracovať napríklad aj spoločnosť BYD.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
BYD uvádza na trh batériu „Blade“, ktorá nie je horľavá ani explozívna
CATL predstavil „prelomové“ sodík-iónové batérie ako možnú alternatívu k li-ion
Aj Tesla sa začína čoraz viac spoliehať na lacnejšie batérie LFP. Sú novým fenoménom?
Koľko majú stáť Teslu a iných batérie do elektromobilov?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Začína zlatý vek elektromobility? – Vyzerá to naozaj tak. Stačí pohľad do periodickej tabuľky prvkov (alias Mendelejevova periodická tabuľka) a hneď je každému chemikovi jasné, že sodík má veľmi podobné chemické vlastnosti ako lítium, akurát je oveľa ťažší.
    Ale – oveľa oveľa lacnejší. Cena sodíka je oproti cene lítia úplne zanedbateľná. A to nehovorím o ich výskyte v prírode…
    Ak bude dobre zvládnutá „sodíková“ technológia, bude to skutočný prielom. A to nielen v elektromobilite, ale aj v úložiskách energie a ďalších aplikáciach.
    Ono totiž stále platí, že o peniaze ide až v prvom rade.
    Takže rôzni pánovia Toyodovia, Richardovia a ďalší asi dosť zbytočne „tlačia na pílu“ ohľadne vodíka v palivových článkoch – ekonomická efektivita je tam veľmi nízka.
    Ja ten vodík nijako nezatracujem, určite má perspektívu v nákladnej doprave, vlakoch, lodiach a inde.
    Ale kde by sa malo riadne „zatlačiť na pílu“ je redukcia oxidov železa (železnej rudy) na železo pomocou vodíka namiesto koksu. Oceliarne sú dnes jedným z najväčších producentov CO2 na svete. Pomocou vodíka – nulová produkcia CO2.
    Ale nie je snaha – hlavne ekonomická. Snaha by bola až po zavedení „emisnej dane na oceľ“, čo je dnes tiež zrejme nereálne.

  2. Podľa správ BYD 4 dni dozadu poprela že bude dodávať batérie Tesle. napríklad …nsideevs.com/news/526025/byd-denies-battery-supply-tesl…

  3. Uvedené ceny batérií sú jednoznačne bez daní. Mimochodom nie sú jediný, čo odhadujú cenu LFP na cca 60USD za cell a cca 80USD za pack (cena za 1kWh). Zároveň to logicky znamená cenu NMC 80USD za cell a 100USD za pack. V tomto svetle pribúdajúcich indícií o nízkych cenách batérií sa odhaľuje obludné vymývanie mozgov o drahých batériách a z toho vyplývajúcich predražených BEV v Európe. Inak by VW nemohol predávať veľké ID6 za 32000€. A všimnite si, mainstream stále neinformuje o predajnom prúsere VW s ID4 v Číne. Vypadá to tak, že médiá tu nie sú určené na informovanie, ale na platenú propagandu.

    Dúfam, že takéto články majú reálny potenciál meniť informovanosť zákazníkov a vytvárať cenový tlak na zníženie cien nehorázne predražených BEV.

    Ešte poznámka k sodíkovým batériám CATL. Majú pomerne dobrú gravimetrickú hustotu, problém je však nízka volumetrická. Druhá vylepšená generácia v roku 2023 by mohla byť OK.

Pridajte komentár