Ďalšia „prelomová“ batéria: „Samoliečiteľná“ a ľahko recyklovateľná

2

Ďalší výskumný tím oznámil batériu, ktorá by mohla byť „prelomová“. Nová technológia sľubuje dlhú životnosť vďaka schopnosti „samoliečenia“, ako aj nenáročnú recykláciu.

Za novou batériou stoja vedci z americkej University of Illinois. Tí uvádzajú, že ich batéria eliminuje jeden z veľkých problémov súčasnej technológie li-ion batérií s tekutým elektrolytom, ktorým sú tzv. dendrity. Ide o ostré „hroty“, ktoré skracujú životnosť batérie, pričom v niektorých prípadoch môžu dokonca spôsobiť skrat, ktorý vedie k požiaru či výbuchu.

Odpoveďou vedeckého tímu z University of Illinois na tento problém sú pevné vodivé iónové polyméry. Podľa spoluautora štúdie Briana Jinga ide o jednu z možností ako zabezpečiť elektrolyt, ktorý nemá kvapalné skupenstvo.

Schopnosť „samoliečby“

Avšak aj v pevných iónových polyméroch môžu vplyvom vysokých teplôt vznikať neželané dendrity a poruchy. Novo vyvinutý polymér má však schopnosť „samoliečby“, keď dôjde k jeho poškodeniu, uvádza Jing. Ďalšou výhodou má byť možnosť recyklácie bez použitia silných chemikálií a vysokých teplôt.

Kľúčom je „sieťový polymérový elektrolyt“, v rámci ktorého môže modifikácia štruktúry vlákien podliehať výmenným reakciám, pričom dochádza k nahradeniu polymérových vlákien. Tieto siete pri zohrievaní tuhnú, čo môže potenciálne minimalizovať riziko vzniku dendritov.

A ak by aj došlo k poškodeniu štruktúra sa jednoducho spevní, a to v rámci „samoliečby“, čím sa obnoví vodivosť, čo robí tieto batérie znovupoužiteľnými.

bateria recyklacia samoliecba

Zdroj: JACS

Hlavný autor štúdie, profesor materiálových vied a inžinierstva Christopher Evans dodáva, že na rozloženie väčšiny polymérov sú potrebné silné kyseliny a vysoké teploty. Ich materiál sa však rozpúšťa vo vode pri izbovej teplote, čo znamená, že tento proces je veľmi efektívny a „ekologický“.

Podľa Evansa ide o zaujímavú platformu na ďalšie testovanie, takže sa zdá, že komercializácia novej batériovej technológie je zatiaľ v nedohľadne.

Zdroj: ACS via CleanTechnica

SÚVISIACE ČLÁNKY:
IBM oznámilo „revolučnú“ batériu bez ťažkých kovov a s 5 minútovým nabíjaním
„Ekologickosť“ výroby batérií elektromobilov významne stúpla a bude stúpať
Vedci vyvíjajú batériu, ktorá by tvorila karosériu elektromobilov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Zaujímavé, priam smiešne ako sa snažia zdokonaliť batérie a vymyslieť si niečo nové… To všetko sa deje teraz keď tlačia na EV, pričom Li-ionky boli dobré roky a nikto sa ani neozval a nestaral sa o tom že ako ich budú recyklovať :)… Je to súťaž a kto to vyhrá ten sa stane novým milionárom sveta 🙂 už vidím v tipose kurzy na výskumné ústavy sveta…

    Však svet sa točí okolo peňazí a ****…

Pridajte komentár