Uhlíková karoséria elektromobilov môže plniť funkciu batérie

1

Vedci zo švédskej Chalmers University of Technology vykonali štúdiu, ktorá preukázala, že karosérie automobilov či trupy lietadiel z uhlíkových vlákien môžu fungovať ako elektródy a ukladať energiu. V rámci elektromobility by tak mohla byť táto technológia, ktorú vyvíjalo aj Volvo, slušným prínosom.

Skúmaná technológia by mala zabezpečiť podstatné zníženie hmotnosti batériou poháňaných automobilov a lietadiel. A to až o 50 %, vďaka tomu, že uhlíková karoséria slúži ako batéria aj nosný prvok zároveň. To otvára nové možnosti v rámci zvyšovania efektivity elektromobilov a cestu pre elektrifikované lietadlá.

Viaceré výskumy potvrdili, že vplyv hmotnosti na spotrebu a dojazd elektromobilov nie je taký veľký, ako sa čakalo. A to vďaka tomu, že ťažšie vozidlo dokáže zrekuperovať pomocou regeneratívneho brzdenia viac kinetickej energie. Avšak v prípade polovičnej redukcie hmotnosti by bol prínos určite značný.

Aj iné využitie

Špeciálne navrhnuté uhlíkové časti karosérie áut či trupu lietadiel by nemuseli slúžiť len ako štrukturálne úložisko energie. Štúdia ukázala, že karbónové vlákna môžu byť využité aj na zber kinetickej energie, či ako senzory, vodiče elektrickej a kinetickej energie, ako aj na prenos dát.

Dôležitý je pomer vlastností

“Výskum ukázal, ako by sa mali multifunkčné uhlíkové vlákna vyrábať, aby dokázali uskladniť vysokú kapacitu energie a zároveň zabezpečili dostatočnú tuhosť,” hovorí Leif Asp, vedúci projektu.

To je veľmi dôležité, keďže uhlíkové vlákna s dobrými elektrochemickými vlastnosťami ponúkajú len mierne vyššiu tuhosť než oceľ. Na druhej strane, keď ich elektrochemické vlastnosti bolí zlé, dokázali zabezpečiť viac ako 2-násobnú tuhosť v porovnaní s oceľov.

Auto s takouto batériou už bolo vyrobené

To, že sa štúdia uskutočnila vo Švédsku, nebude zrejme náhoda. Veď rovnakú technológiu vyvinula švédska automobilka Volvo už v roku 2013. Vznikol pritom dokonca prototyp vozidla Volvo S80, ktorý mal nabíjateľné veko kufra, kapotu, dvere a strešný panel.

Porovnanie s bežnými batériami

Štrukturálne uhlíkové batérie síce zrejme nemôžu dosiahnuť rovnakú efektivitu ako tradičné batérie, hovorí Asp. Avšak môžu byť veľkým prínosom z hľadiska celého pohonného systému. Navyše, vďaka nižšej energetickej hustote štrukturálnej batérie by mala byť táto technológia bezpečnejšia, keďže neobsahuje žiadne vznietlivé látky.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nissan Leaf získal povolenie, ktoré z neho robí mikro-elektráreň
Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi pracuje na nabíjaní elektromobilov za jazdy
Vojenská agentúra predstavila elektrický pohon integrovaný priamo do kolesa

Zdroj: IOP cez MyNewsDesk, titulná fotografia: Volvo

Share.

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Ak chcete aby ľudia naozaj prešli na elektrický pohon musíte rapídne znížiť ceny ..ja osobne v najbližších dňoch musím kúpiť nové auto keďže staré je fakt staré a to po všetkých stránkach vicicialo ma z peňazí a vyzerá to že naďalej bude viac a viac keď kúpim elektrické auto v triede Nissan Qashqai za 20..22000 kúpim si elektrické auto 80,,%slovakov nemá na výber pokiaľ nebudú všetky členské štáty rovnako finančne ohodnotené.ked sa nás týkajú všetky. Platobné povinnosti a dokonca viac ako v iných štátoch musíme aj rovnako zarábať

Pridajte komentár

 Staňte sa fanúšikom

Odber noviniek (raz za týžden)

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov

 

Odoslané!