Čínsky elektromobil BAIC EX3 má mať batériu s najvyššou e-hustotou na svete

15

Čína chrlí jeden zaujímavý elektromobil za druhým. A medzi ne patrí aj na prvý pohľad pomerne nenápadný model BAIC EX3. Najväčšiu zaujímavosť totiž ukrýva vo svojich útrobách. A to batériu, ktorá má mať najvyššiu gravimetrickú energetickú hustotu na svete.

Energetická hustota batérie vyjadruje vzťah kapacity a hmotnosti, resp. objemu. Čím vyššia je táto hustota, tým ľahšia, resp. menej objemná je batéria pri určitej energetickej kapacite. Nižšia hmotnosť pritom môže priniesť väčšiu celkovú efektivitu vozidla. A menší objem napr. umožňuje do vozidiel inštalovať kapacitne väčšie batérie, ktoré zabezpečia vyšší dojazd a pod.

Ďalším aspektom môžu byť nižšie produkčné náklady, teoreticky vyplývajúce z menšieho množstva použitých materiálov či súvisiacej jednoduchšej/rýchlejšej výroby. Samozrejme v tomto prípade sa nedá zovšeobecňovať. Každopádne, zvyšovanie energetickej hustoty batérií je jedným z hlavných všeobecných cieľov pri vývoji batérií nielen pre elektromobily.

No a najvyššou gravimetrickou energetickou hustotou na úrovni celej batérie/celého batériového „packu“ (nie batériových článkov) sa podľa Pedra Limu z Pushevs môže pochváliť malý čínsky crossover BAIC EX3.

Jeho batéria vybavená NCM článkami od spoločnosti Guoxuan s kapacitou 63,3 kWh váži len 315 kg, čo znamená gravimetrickú energetickú hustotu 200,22 Wh/kg. Ide pritom o kvapalinou chladenú batériu s TMS. Mimochodom spoločnosť Guoxuan vyrába aj bezkobaltové batériové články typu LFP s veľmi zaujímavou energetickou hustotou („2020“: 212 Wh/kg, „2021“: 230 Wh/kg, pričom v ďalších rokoch má aj naďalej stúpať).

Pre porovnanie, batéria Tesly Model 3 vybavená batériovými článkami 2170 s energetickou hustotou okolo 250 Wh/kg má mať na úrovni packu hustotu okolo 165 Wh/kg. A batéria Renaultu Zoe s kapacitou 55 kWh (články NCM 712 od LG Chem) váži 326 kg, uvádza Pushevs.

Špecifikácie vozidla

Pre zaujímavosť uvádzame aj základné špecifikácie elektromobilu BAIC EX3:

  • Dĺžka: 4 200 mm
  • Šírka : 1 780 mm
  • Výška : 1 638 mm
  • Rázvor: 2 585 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 1 540 kg
  • Výkon: 120 kW
  • Krútiaci moment: 240 Nm
  • Maximálna rýchlosť: 150 km / h
  • Dojazd: 470 km (NEDC)
  • Rýchlosť nabíjania: 10 – 90 % za 70 min (pri teplote 7 °C)
  • Cena: od 119 900 CNY (cca 15 470 €)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Koľko majú stáť Teslu a iných batérie do elektromobilov?
GM pracuje na batériách, ktoré majú elektromobilom zabezpečiť dojazd takmer 1 000 km
Koncern VW predstavil batériovú stratégiu. „Unifikovaná“ batéria má priniesť cenovo dostupné elektromobily

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

15 komentárov

    • Vykon baterie bude k ničomu ak ju nebudu vedeť efektivne využiť, napr. zla aerodamika, alebo motor s vysokou spotrebou.
      Za dalšie ako budu zvladať rychlonabijanie a z toho odvodena nasledna degradacia baterie.
      To je ako svadba naslepo, že tvoja buduca žena bude mať 21 rokov a 50kg, ked ti nepovedia že nema vlasy, ma kryve nohy a umre za 10 rokov.

        • Treba upozorniť na fakt že v čine jazdia a vyrabaju el auta tak cca 10rokov a unas napr taky wv tak rok a aj to sa stym ešte rok trapil aby to vobec fungovalo a 90% sučiastok včetne tych batérií je z činy .
          Ked sa unas bude predavat taketo autičko do 20tisič tak si ho určite kupim a lebo len blazon by si račej kupil city go

    • Mne keď predávali plastové okná tiež povedali, že mám skla plnené super okenným plynom …
      Veľmi ľahko je nasľubovať niečo čo nejde zákazníkovi overiť !

  1. Je to pravda, Lima je veľmi dobre informovaný chlapík.
    Ďalší dôkaz že čínske firmy nasadili v EV rýchly šprint. A nezabúdajme, že tento rok tieto parametre môžu dosiahnuť aj LFP batérie. Pri ich cene (pod 80USD/kWh pack), bezpečnosti a konštrukčnej jednoduchosti nástup EV nikto nezastaví. Však v Číne sú malé BEV lacnejšie, ako ICE už dnes.

    Dobrá práca pán Bakša. Kvitujem, ako profesionálne uvádzate zdroje. A čítate komentáre 🙂

    • Žiarlim, ako ste sa s p. Bakšom „pomojkali“ !!! Len aby nám na vlne popularity p. Bakša nezačal podsúvať lepšie správy, ako v skutočnosti sú !!! 🙂 🙂 🙂

      P.S. Inak samozrejme fandím dobrým správam o pokroku batérií! Je to dlhodobo strategická položka BEV.

  2. Konečne všetko vyhovuje:rozmery,baterka,dojazd no a cena,ktorá je najdôležitejšia,je tiež prijatelná ,ale kde platí tá cena,v Číne alebo v Europe?? Pretože ak v Číne tak v Europe ako obyčajne sa brutálne zvýši a zase buede všetko po starom 30-tisíc a viac!!Či sa mýlim??

    • JS, asi sa nemýliš, ale Číňan zarobí citeľne menej ako sa zarába v EU, a tomu sú prispôsobené ceny!
      Jasné, že by sme si to aj my radi kúpili za čínske ceny!

      • Priemerná ročná čínska mzda cca 12 000 € v roku 2019.
        Priemerná ročná slovenská mzda 13 104 € v roku 2019.
        Priemerná ročná bulharská mzda 9 000 € v roku 2019.

        Ak by Číňania vyrábali autá v Bulharsku, ešte ušetria na mzdách.

        A toto sú pritom staré údaje. Keď pozriete rast čínskych platov a reálne rastúcu strednú triedu, tento rok nás asi predbehli. Z pohľadu parity kúpnej sily jednoznačne už minulý rok (podhodnotená mena).

  3. Peter D,prečo si nepozrieš video- príspevky od slováka žijúceho 10–rokov v Číne,Petra Dvoraka, kde robí tlmočníka.V skratke k tvojmu vyjadreniu:Bodaj by si mal pravdu ale skutočnosť je taká,že sa hlboko mýliš!!Do budúcna,ak sa chceš k niečomu fundovane vyjadriť,tak to musíš mať aj patrične naštudované,ináč sa iba priradíš ku tzv.–krčmovým mudrlantom,ktorých je na Slovensku ešte bohužial dosť!!

    • Máte pravdu JS.
      Väčšina ľudí je veľmi málo vzdelaná a žije vo svojej bubline (skanzene). Sú tak leniví a hlúpi, že nevedia cudzie jazyky a minimálne ani zapnúť prekladač (nie je to mierené na nikoho v tejto diskusii). Kto chce, môže aj bez znalosti čínskeho jazyka čítať čínske správy a zistí, že nie sme pupkom sveta. A naopak, Slováci sa majú čo učiť od druhých. Za socializmu sme počúvali naše správy, ruské a americké/britké. A presne sme vedeli rozlíšiť, čo je propaganda. Používajú ju všetky strany. Ľudia mali veľmi dobre pestované kritické myslenie. Hlavný trend v SK: všeobecné IQ klesá a kritické myslenie je pod úrovňou suterénu.

    • IK, príjmy v EU, podľa ktorých robia automobilky cenové stratégie, nie sú práve tie naše slovenské.
      O to sú potom tie európske ceny pre nás „bolestivejšie“!

Pridajte komentár