Čína chrlí jeden zaujímavý elektromobil za druhým. A medzi ne patrí aj na prvý pohľad pomerne nenápadný model BAIC EX3. Najväčšiu zaujímavosť totiž ukrýva vo svojich útrobách. A to batériu, ktorá má mať najvyššiu gravimetrickú energetickú hustotu na svete.
Energetická hustota batérie vyjadruje vzťah kapacity a hmotnosti, resp. objemu. Čím vyššia je táto hustota, tým ľahšia, resp. menej objemná je batéria pri určitej energetickej kapacite. Nižšia hmotnosť pritom môže priniesť väčšiu celkovú efektivitu vozidla. A menší objem napr. umožňuje do vozidiel inštalovať kapacitne väčšie batérie, ktoré zabezpečia vyšší dojazd a pod.
Ďalším aspektom môžu byť nižšie produkčné náklady, teoreticky vyplývajúce z menšieho množstva použitých materiálov či súvisiacej jednoduchšej/rýchlejšej výroby. Samozrejme v tomto prípade sa nedá zovšeobecňovať. Každopádne, zvyšovanie energetickej hustoty batérií je jedným z hlavných všeobecných cieľov pri vývoji batérií nielen pre elektromobily.
No a najvyššou gravimetrickou energetickou hustotou na úrovni celej batérie/celého batériového „packu“ (nie batériových článkov) sa podľa Pedra Limu z Pushevs môže pochváliť malý čínsky crossover BAIC EX3.
Jeho batéria vybavená NCM článkami od spoločnosti Guoxuan s kapacitou 63,3 kWh váži len 315 kg, čo znamená gravimetrickú energetickú hustotu 200,22 Wh/kg. Ide pritom o kvapalinou chladenú batériu s TMS. Mimochodom spoločnosť Guoxuan vyrába aj bezkobaltové batériové články typu LFP s veľmi zaujímavou energetickou hustotou („2020“: 212 Wh/kg, „2021“: 230 Wh/kg, pričom v ďalších rokoch má aj naďalej stúpať).
Pre porovnanie, batéria Tesly Model 3 vybavená batériovými článkami 2170 s energetickou hustotou okolo 250 Wh/kg má mať na úrovni packu hustotu okolo 165 Wh/kg. A batéria Renaultu Zoe s kapacitou 55 kWh (články NCM 712 od LG Chem) váži 326 kg, uvádza Pushevs.
Špecifikácie vozidla
Pre zaujímavosť uvádzame aj základné špecifikácie elektromobilu BAIC EX3:
- Dĺžka: 4 200 mm
- Šírka : 1 780 mm
- Výška : 1 638 mm
- Rázvor: 2 585 mm
- Pohotovostná hmotnosť: 1 540 kg
- Výkon: 120 kW
- Krútiaci moment: 240 Nm
- Maximálna rýchlosť: 150 km / h
- Dojazd: 470 km (NEDC)
- Rýchlosť nabíjania: 10 – 90 % za 70 min (pri teplote 7 °C)
- Cena: od 119 900 CNY (cca 15 470 €)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Koľko majú stáť Teslu a iných batérie do elektromobilov?
GM pracuje na batériách, ktoré majú elektromobilom zabezpečiť dojazd takmer 1 000 km
Koncern VW predstavil batériovú stratégiu. „Unifikovaná“ batéria má priniesť cenovo dostupné elektromobily
15 komentárov
no bodaj by to bola pravda 😉
Vykon baterie bude k ničomu ak ju nebudu vedeť efektivne využiť, napr. zla aerodamika, alebo motor s vysokou spotrebou.
Za dalšie ako budu zvladať rychlonabijanie a z toho odvodena nasledna degradacia baterie.
To je ako svadba naslepo, že tvoja buduca žena bude mať 21 rokov a 50kg, ked ti nepovedia že nema vlasy, ma kryve nohy a umre za 10 rokov.
chcel si napisat krive a umrie, ci? 😉
Treba upozorniť na fakt že v čine jazdia a vyrabaju el auta tak cca 10rokov a unas napr taky wv tak rok a aj to sa stym ešte rok trapil aby to vobec fungovalo a 90% sučiastok včetne tych batérií je z činy .
Ked sa unas bude predavat taketo autičko do 20tisič tak si ho určite kupim a lebo len blazon by si račej kupil city go
Mne keď predávali plastové okná tiež povedali, že mám skla plnené super okenným plynom …
Veľmi ľahko je nasľubovať niečo čo nejde zákazníkovi overiť !
Je to pravda, Lima je veľmi dobre informovaný chlapík.
Ďalší dôkaz že čínske firmy nasadili v EV rýchly šprint. A nezabúdajme, že tento rok tieto parametre môžu dosiahnuť aj LFP batérie. Pri ich cene (pod 80USD/kWh pack), bezpečnosti a konštrukčnej jednoduchosti nástup EV nikto nezastaví. Však v Číne sú malé BEV lacnejšie, ako ICE už dnes.
Dobrá práca pán Bakša. Kvitujem, ako profesionálne uvádzate zdroje. A čítate komentáre 🙂
Ďakujem, IK. Ja zas kvitujem vaše fundované komentáre.
Žiarlim, ako ste sa s p. Bakšom „pomojkali“ !!! Len aby nám na vlne popularity p. Bakša nezačal podsúvať lepšie správy, ako v skutočnosti sú !!! 🙂 🙂 🙂
P.S. Inak samozrejme fandím dobrým správam o pokroku batérií! Je to dlhodobo strategická položka BEV.
Konečne všetko vyhovuje:rozmery,baterka,dojazd no a cena,ktorá je najdôležitejšia,je tiež prijatelná ,ale kde platí tá cena,v Číne alebo v Europe?? Pretože ak v Číne tak v Europe ako obyčajne sa brutálne zvýši a zase buede všetko po starom 30-tisíc a viac!!Či sa mýlim??
JS, asi sa nemýliš, ale Číňan zarobí citeľne menej ako sa zarába v EU, a tomu sú prispôsobené ceny!
Jasné, že by sme si to aj my radi kúpili za čínske ceny!
Priemerná ročná čínska mzda cca 12 000 € v roku 2019.
Priemerná ročná slovenská mzda 13 104 € v roku 2019.
Priemerná ročná bulharská mzda 9 000 € v roku 2019.
Ak by Číňania vyrábali autá v Bulharsku, ešte ušetria na mzdách.
A toto sú pritom staré údaje. Keď pozriete rast čínskych platov a reálne rastúcu strednú triedu, tento rok nás asi predbehli. Z pohľadu parity kúpnej sily jednoznačne už minulý rok (podhodnotená mena).
Peter D,prečo si nepozrieš video- príspevky od slováka žijúceho 10–rokov v Číne,Petra Dvoraka, kde robí tlmočníka.V skratke k tvojmu vyjadreniu:Bodaj by si mal pravdu ale skutočnosť je taká,že sa hlboko mýliš!!Do budúcna,ak sa chceš k niečomu fundovane vyjadriť,tak to musíš mať aj patrične naštudované,ináč sa iba priradíš ku tzv.–krčmovým mudrlantom,ktorých je na Slovensku ešte bohužial dosť!!
Máte pravdu JS.
Väčšina ľudí je veľmi málo vzdelaná a žije vo svojej bubline (skanzene). Sú tak leniví a hlúpi, že nevedia cudzie jazyky a minimálne ani zapnúť prekladač (nie je to mierené na nikoho v tejto diskusii). Kto chce, môže aj bez znalosti čínskeho jazyka čítať čínske správy a zistí, že nie sme pupkom sveta. A naopak, Slováci sa majú čo učiť od druhých. Za socializmu sme počúvali naše správy, ruské a americké/britké. A presne sme vedeli rozlíšiť, čo je propaganda. Používajú ju všetky strany. Ľudia mali veľmi dobre pestované kritické myslenie. Hlavný trend v SK: všeobecné IQ klesá a kritické myslenie je pod úrovňou suterénu.
Múdro.
IK, príjmy v EU, podľa ktorých robia automobilky cenové stratégie, nie sú práve tie naše slovenské.
O to sú potom tie európske ceny pre nás „bolestivejšie“!