Životnosť batérie elektromobilu by mohla byť garantovaná medzinárodným predpisom. Aké je navrhované minimum?

5

Svetové fórum pre harmonizáciu predpisov o vozidlách (WP.29) odobrilo návrh, vďaka ktorému by mali spotrebitelia zákonom garantovanú minimálnu životnosť batérie elektromobilu, ako aj informácie o „zdraví“ batérie z hľadiska poklesu kapacity.

Počet batériových elektromobilov na cestách pribúda veľmi zaujímavým tempom a rast by mal pokračovať aj naďalej. Batéria je pritom jedným z kľúčových prvkov týchto vozidiel, ktorý má priamy dopad na ich životnosť. Preto Hospodárska komisia OSN pre Európu (ENECE) navrhla (nielen) garantovanie minimálnej životnosti batérie elektromobilov na úrovni legislatívy.

Tento návrh už odobrilo Svetové fórum pre harmonizáciu predpisov o vozidlách (WP.29). Ako uvádza ENECE, „ide o prvé medzinárodné úsilie podporované Kanadou, Čínou, Japonskom, Kórejskou republikou, Spojeným kráľovstvom Veľkou Britániou a Severným Írskom, USA a Európskou úniou o reguláciu problému degradácie batérií“.

Nové ustanovenie vyvinuté ako Globálny technický predpis OSN (GTR) by od výrobcov elektrických vozidiel vybavených batériou vyžadovalo, aby garantovali, že batérie v priebehu 5 rokov alebo 100 000 km stratia oproti pôvodnej kapacite menej ako 20 % a v priebehu 8 rokov alebo 160 000 km menej ako 30 %.

Dá sa pritom povedať, že práve záruka 8 rokov alebo 160 000 km na batériu je štandardom v prípade súčasných elektromobilov kategórie M1, pričom čoraz viac výrobcov garantuje minimálnu „zostatkovú“ kapacitu 70 %. Takže automobilky vyrábajúce tieto autá by s návrhom nemali mať problém.

Životnosť ďaleko nad rámec záruky

Tu pritom musíme zdôrazniť, že koniec záruky neznamená, že je batéria nepoužiteľná. Objavuje sa totiž čoraz viac dát, ktoré ukazujú, že vo všeobecnosti batérie „vydržia“ ďaleko nad rámec záruky a kopírujú minimálne životnosť vozidla. A to ide o technologicky staršie batérie. Nové batérie by mali vozidlo prežiť, a to aj viacnásobne. Výrobcovia týchto batérií totiž tvrdia, že majú životnosť milión či dokonca milióny km.

ENECE uvádza, že predpis by bránil používaniu nekvalitných batérií a zabezpečil používanie odolných batérií, čo zvýši dôveru spotrebiteľov a zlepší celkovú emisnú bilanciu elektromobilov v rámci životného cyklu. Pre istotu dodávame, že keď batérie doslúžia v rámci vozidiel, bežne ich čaká ešte tzv. „druhý život“, napr. v stacionárnych úložiskách energie. A potom sa zrecyklujú, keďže obsahujú cenné a iné použiteľné suroviny, čo takisto významne zníži celkovú emisnú stopu e-áut.

Informácie o „zdraví“ batérie

ENECE tiež navrhuje, aby mal majiteľ elektromobilu prístup k presným aktuálnym informáciám o stave a zostávajúcej kapacite batérie. Podľa návrhu by museli (zrejme nové) vozidlá „hlásiť zdravotný stav“ svojich batérií príslušným orgánom „prostredníctvom bezdrôtového prenosu údajov alebo inými prostriedkami, ktoré sa určia v závislosti od miestnych podmienok“.

Ohľadom prijatia návrhu sa bude hlasovať na zasadnutí WP.29 v marci budúceho roka. Krajiny, ktoré zaň zahlasujú, ho budú musieť implementovať v rámci svojich právnych predpisov. Do platnosti by pritom mohol vstúpiť v roku 2023.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Pokles kapacity batérií elektromobilov a hybridov: Analýza 64 modelov
Tesla zverejnila údaje ohľadom degradácie kapacity batérií jej „najstarších“ modelov
Fakty o životnosti batérií elektromobilov na základe údajov zo 6 300 vozidiel
Tesla môže mať „v talóne“ batériu so životnosťou 3 500 000 km

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

    • JD, máš kus pravdy!
      A aj keď je to zatiaľ iba návrh, tak trošku mi tam pri tých vymenovaných veľmociach od Kanady po EÚ chýba Rusko.
      Ale pri ich počte elektromobilov to asi až tak veľkú rolu nehrá.
      Keď sa trošku „rozbehnú“, tak sa (snáď) určite pridajú…

      • Rusi stále vo veľkom predávajú na Západ Ladu Nivu, ktorá je napr. v Nemecku veľmi obľúbená. Teraz sa volá Lada 4 x 4.
        Pokiaľ budú mať Rusi globálne plány predaja aj s elektromobilmi, budú sa musieť jednoducho prispôsobiť. A to po každej stránke…

  1. Bohužiaľ sa to stane skôr limitom pre umelé plánovanie degradácie, aby batéria nedržala viac ako 70% kapacity za 8 rokov. Stačí keď sa toho chytia nemci, to sú experti na plánovanú životnosť. Bohdaj aby som sa mylil…

  2. Najlepší koniec spalovacích motorov by bol keby si každý musel zaplatit odstránenie svojich emisií . Su už projekty na odstraňovanie CO2 zo vzduchu. Pripomínam že 1l nafty sa premeni v motore na 2.65 kg CO2 a 1l benzínu na 2.39 kg CO2 Nieco podobne ako vodné a stočne. U nás v minulosti sa splašky vypúštali hocikde aj do potoka.Postavili čističku všetci sa napojili a platia stočné, hoci je stočné drahšie ako voda. Dnes si už nedovolí nikto púštat splašky do potoka a tam sa už vrátili ryby

Pridajte komentár