Vedci vyvíjajú batériu, ktorá by tvorila karosériu elektromobilov

2

Jedným z „neduhov“ elektromobilov je ich vyššia hmotnosť, a to kvôli ťažkým batériám. To negatívnym spôsobom vplýva napr. na ich účinnosť, aj napriek tomu, že ťažšie vozidlá vedia zrekuperovať väčšie množstvo energie. Riešením by pritom mohla byť batéria, ktorá by zároveň plnila úlohu konštrukčného prvku vozidla.

Výskumný tím z Texas A&M University College of Engineering chce zabezpečiť ľahké elektrické vozidlá a lietadlá prostredníctvom technológie, ktorá umožní ukladanie energie do panelov karosérie. Tzn., že v podstate urobí z častí karosérie batérie.

To si vyžaduje technológiu batérií a superkondenzátorov s rovnakými mechanickými vlastnosťami, ako poskytujú nosné konštrukčné prvky vozidla. Bežné batérie a superkondenzátory pritom tvoria krehké materiály. Nie sú teda mechanicky moc odolné.

Dopamín, grafén a kevlar

Vedci z TAMU už prišli na spôsob, ako vytvoriť superkondenzátorové elektródy, ktoré prinášajú drastické zlepšenie mechanických vlastností. Ide o veľmi silné a pevné elektródy na báze dopamínom sfunkcionalizovaného grafénu a kevlarových vlákien.

bateria elektromobil karoseria elektroda tamu

Nová elektróda: Zdroj: Texas A&M Engineering

Dopamín, ktorý je tiež neurotransmiterom, je vysoko adhezívna molekula napodobňujúca proteíny, ktoré umožňujú lastúram priľnúť prakticky na akýkoľvek povrch. Použitie dopamínových a kalciových iónov pritom vedie k významnému zlepšeniu mechanického výkonu.

Aj keď sa práca výskumného tímu z TAMU zaoberá z prevažnej časti vývojom superkondenzátorov, profesorka Jodie Lutkenhaus, ktorá je vedúcou tímu, verí, že výskum je možné aplikovať v rámci výroby tuhých a pevných batérií.

A ak sa vám zdajú batérie integrované do karosérie vozidiel ako sci-fi, pripomíname, že už v roku 2013 vznikol  prototyp vozidla Volvo S80, ktorý mal nabíjateľné veko kufra, kapotu, dvere a strešný panel. Základom bola pritom technológia elektród na báze uhlíkových vlákien.

Zdroj: TAMU

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nikola Motor predstaví batérie, ktoré majú zabezpečiť dojazd takmer 1 000 km
Nový objav: Svetlo má skrátiť čas nabíjania elektromobilov na polovicu
Softvér má byť kľúčom k rýchlemu nabíjaniu a dlhej životnosti batérií elektromobilov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Nie je možné vopred nič velebiť, ale ani zatracovať. Z mnohých myšlienok, ktoré na prvý pohľad vyzerali ako sci-fi, sa neskôr vykľul geniálny nápad.
    Ale celé to samozrejme môže byť aj úplne naopak…

  2. Nemal som doteraz žiadne havárie, ale už som zopár videl a taktiež už do môjho auta nabúral nejaký neznámy víkendový vodič na parkovisku a veru karoséria dostala dosť zabrať aj pri malých nehodách….

    No… Nechám sa prekvapiť ako to vyriešia…

Pridajte komentár