Nedávno prebehla médiami správa, že spoločnosť Avia, ktorá patrí pod holding Czechoslovak Group končí. To sa však týka iba vozidiel so spaľovacími motormi. Jej budúcnosťou majú byť elektromobily.
Avia, ktorá spočiatku pôsobila v rámci leteckého priemyslu, pričom neskôr sa preorientovala na nákladné automobily, oznámila ukončenie výroby spaľovacích vozidiel. Dôvody tohto kroku sú jasné.
Emisné normy „zabijú“ nafťáky
Na jeseň tohto roka vstúpia do platnosti v rámci Európy prísnejšie emisné normy. Tie si vyžiadajú technické zmeny, dodatočnú výbavu a nové homologizačné osvedčenia vozidiel. A aj v spojitosti so súčasným postavením na trhu, ktorému dominujú veľkí výrobcovia, sa Avia rozhodla upustiť od výroby spaľovákov a sústrediť sa na elektromobilitu.
„Všetky tieto (emisné) náležitosti predražujú vývoj a najmä výrobu úžitkových vozidiel. Preto vlastníci Avia Motors prijali strategické rozhodnutie upustiť od ďalšej produkcie vozidiel s klasickými dieselovými motormi, ktoré sa v tomto svetle javia ako nerentabilné a hľadať nové možnosti výrobného programu firmy,“ hovorí Andrej Čírtek, hovorca Avia Motors.
Tento rok sa Avia sústredí na vozidlá s pohonom všetkých kolies, pričom tie budú aj naďalej v ponuke, vyrábať sa však budú na zákazku.
Budúcnosť spoločnosti vidí Avia už v elektomobilite. Jej zástupcovia sú v rokovaniach s potenciálnymi partnermi z Európy a Ázie. Tie sa týkajú spoločnej výroby ľahkých a stredne veľkých úžitkových elektromobilov. Avia by chcela poskytovať platformu modelovej rady Avia Initia, pričom partneri by sa postarali o elektrický pohon.
Elektrický ťahač „Avia-Tatra“?
Jednou z partnerských spoločností Avie by mohla byť poľská spoločnosť H. Cegielski-Poznaň. O možnej spolupráci sa začalo hovoriť koncom roka 2017, pričom spoločné vozidlá by mali slúžiť na prepravu viac-tonového nákladu v mestských lokalitách.
Taktiež sa spomínala aj výroba elektrického ťahača, a to v spolupráci so spoločnosťou Tatra, ktorá patrí do rovnakého holdingu ako Avia, t.j. Czechoslovak Group.
Avia už elektromobily vyrábala
Elektromobily produkované v spolupráci s inými spoločnosťami by neboli pre Aviu ničím novým. Veď koncom minulého desaťročia vyrábala v kooperácii s britskou spoločnosťou Smith elektromobily postavené na platforme modelovej rady D. Tieto nákladné automobily disponovali dojazdom 160 a 250 km, pričom boli dostupné na britskom a americkom trhu.
Zdroje: Protext, Avia (vrátane titulnej ilustračnej fotografie), Oenergetice
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenský výrobca elektrických dodávok Voltia oslavuje míľnik
Spoločnosť UPS otestovala ťahač Tesla Semi. Čo naň hovorí?
Nové e-ťahače Nikola Motor budú zrejme najvážnejšími konkurentmi Tesly Semi