Mnohí experti sa zhodujú, že prebiehajúca transformácia v automobilovom priemysle môže spôsobiť krach viacerých tradičných automobiliek a samozrejme aj startupov. A svoj pohľad na túto problematiku má aj uznávaný expert na tzv. lean dizajn, Sandy Munro. Ten pritom v podstate povedal, že neprežijú takmer všetky súčasné americké automobilové startupy, ale aj obrovský koncern GM.
Sandy Munro a jeho spoločnosť Munro & Associates už desiatky rokov radia automobilkám, ako zjednodušiť a zefektívniť výrobu áut. Táto oblasť je pritom jednou z kriticky dôležitých pre prežitie vo svete, ktorý sa transformuje smerom k elektromobilite.
Munro v ostatných rokoch začal robiť aj videá zamerané na reverzné inžinierstvo elektromobilov. Tzn, že vozidlá podrobne rozoberá a robí ich hĺbkovú technologickú analýzu. Prináša pritom svoj pohľad na efektivitu riešení a vynaložených nákladov. Bez efektívnej výroby, ktorá nesie patričný zisk, totiž nemá zmysel vyrábať autá. Takže ide v podstate o kľúč k prežitiu a prosperovaniu automobiliek.
Munro verí len 3 automobilkám
No a Sandy Munro nedávno, v čase keď sa venoval rozboru elektrického pickupu Rivian R1T od jedného z mnohých amerických e-mobility startupov, vyjadril svoj osobný názor ohľadom toho, ktorí súčasní americkí výrobcovia áut zrejme prežijú v tomto svete, na čo upozornil Steven Mark Ryan z youtube kanálu Solving The Money Problem.
Podľa Munra to budú len spoločnosti Tesla, Ford a Rivian. To by teda znamenalo aj zánik obrovského koncernu GM a množstva e-mobility startupov, vrátane ambicióznych spoločností ako Lucid Motors. Munro tak zjavne neverí ani spoločnosti GM, ktorá sa prezentuje veľkými plánmi v oblasti elektromobility. Naopak Ford, ktorý má takisto ambiciózne e-mobility plány a ktorý sa zjavne čoraz viac inšpiruje Teslou, má mať šancu pokračovať aj naďalej.
A na odpis je podľa Munra aj Lucid Motors, ktorého prvý model Air je sériovým elektromobilom s najdlhším dojazdom na svete a zároveň jedným z najrýchlejšie sa nabíjajúcich elektrických áut. Táto spoločnosť má pritom v pláne vyrábať aj cenovo dostupné elektromobily. Podobné základné plány a stratégiu má aj ďalší e-mobility startup Rivian, ktorý vyrába 2 príbuzné modely s nadpriemernými parametrami. Ten ale podľa Munra prežije. To pritom povedal po spätnom inžinierstve elektrického pickupu Rivian R1T, v prípade ktorého však existuje priestor na zlepšenie.
Vyjadrenie Sandyho Munra samozrejme treba brať ako jeden z mnohých názorov, ktorý navyše zrejme nezohľadňuje všetky faktory rozhodujúce o tom, ktorá automobilka má šancu „prežiť“ a ktorá nie. Môže však naznačovať, aké je aktuálne postavenie amerických výrobcov áut z hľadiska technologickej pripravenosti na transformáciu v automobilovom priemysle. A to po stránke produkčnej efektivity.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Šéf Tesly radí začínajúcim automobilkám ako neskrachovať
Čínske elektromobily nakopú niektorým tradičným automobilkám zadky, myslí si Munro
Tesla Model S Plaid je inovatívnym autom úplne novej generácie, ukazuje reverzné inžinierstvo Sandyho Munra
2 komentáre
Ale iste. Nič nie je čierne alebo biele (presnejšie iba čierne alebo iba biele).
Aj keď nemám skúsenosti Munroa, mám rovnaký pocit, že prechod na BEV silne pozmení a aj zredukuje štruktúru výrobcov áut, a to nielen v USA, ale na celom svete. Uvidíme kto prežije !!!