Extrémne rýchly elektromobil Estrema Fulminea má mať unikátnu hybridnú solid-state-ultrakondenzátorovú batériu

8

Zdá sa, že s hyperšportovými elektromobilmi sa roztrhlo vrece, model Estrema Fulminea má byť však výnimočný vďaka unikátnej batériovej technológii, ktorá kombinuje batériové články typu solid-state a „ultrakondenzátory“.

Ako sme už viackrát uviedli, mnohí považujú solid-state batérie za technológiu novej generácie, ktorá nahradí súčasné li-ion batérie. A to pre ich možné lepšie vlastnosti v oblastiach ako sú energetická hustota, bezpečnosť, rýchlosť nabíjania a časom aj nákladová efektívnosť.

Veľké nádeje sa tiež vkladajú do využitia superkondenzátorov v rámci elektrických systémov e-áut. Hlavnou výhodou superkondenzátorov v porovnaní s dostupnými batériami je ich schopnosť oveľa rýchlejšieho nabitia a vybitia. Avšak ich energetická hustota je neporovnateľne nižšia. Ich vývoj ale napreduje a zvyšuje sa aj energetická hustota.

Odborník na automobilový priemysel zo spoločnosti Munro and Associates, Mark Ellis, pri porovnaní batérií a superkondezátorov v nedávnej minulosti uviedol nasledovné:  „Jedným z problémov batérií je, že po prudkom stlačení akcelerátora prúdi z batérie veľké množstvo energie. A potom, po prudkom zabrzdení, rekuperačný systém vygeneruje množstvo energie, ktorú ale nedokáže batéria prijať dostatočne rýchlo.“

A dodal, že to spôsobuje veľké namáhanie batérie, ktoré by mohli eliminovať práve superkondenzátory. Tie by mali fungovať ako akýsi „vankúš“. V prípade potreby rýchleho získania energie, by sa elektrina čerpala zo superkondenzátorov. Tie by sa pritom nabíjali pomaly zo štandardnej batérie elektromobilu. V prípade regeneratívneho brzdenia zas dokážu superkondenzátory „nasať“ viac zrekuperovanej energie.

Toľko v skratke o spomínaných technológiách, prejdime už ale k čerstvo predstavenému elektromobilu Estrema Fulminea vo forme „show car“ od automobilky Automobili Estrema, ktorá sľubuje ich spojenie.

Malosériová produkcia výhodou

Ako vieme, na solid-state batériách pracuje množstvo spoločností, startupov, vedeckých tímov a univerzít, avšak v sériovom vozidle ich ešte nenájdeme, pričom mnohé veľké automobilky avizujú ich príchod až v 2. polovici tohto 10-ročia. Preto sa vynára otázka, ako je možné, že nimi má byť vybavený elektromobil talianskeho startupu, ktorý podľa výrobcu príde na trh v roku 2023.

Šéf Automobili Estrema, Gianfranco Pizzuto, na to reaguje slovami, že je to možné vďaka malosériovej povahe modelu Estrema Fulminea (vyrobených má byť len 61 ks) a silnej podpore ich partnera Avesta Battery Energy Engineering Group. Hybridnú „solid-state-ultrakondenzátorovú“ batériu pritom bude Automobili Estrema vyrábať v spolupráci so spoločnosťou IMECAR Elektronik, informuje Carscoops.

2-dielny hybrid

Hybridná batéria však nebude „monolitom“, nakoľko taliansky startup spomína menší pack s „ultrakondenzátormi“ namontovaný za prednou nápravou a väčší pack so solid-state batériovými článkami na báze cell-to-pack nainštalovaný za kokpit, a to pre optimálne rozloženie hmotnosti.

Celková hmotnosť hybridnej batérie s kapacitou 100 kWh, ktorá má zabezpečiť dojazd okolo 520 km (WLTP) má byť cca 300 kg. Z 10 na 80 % sa má nabiť za menej ako 15 minút. Nie je však známe, na ako výkonom nabíjacom zdroji.

Čo sa týka špecifikácií hyperšportového elektromobilu Estrema Fulminea s cenou okolo 2 mil. € (takže drahé nové technológie sa ľahko „stratia“), ten má disponovať výkonom 2 040 koní (zo 4 elektromotorov), zrýchlením z 0 na 100 km/h cca za 2 s, zrýchlením z 0 na 320 km/h pod 10 s a hmotnosťou okolo 1 500 kg.

Sme naozaj zvedaví, ako sa spoločnosti Automobili Estrema vydarí tento zámer. Dúfajme, že prispeje k pootvoreniu cesty pre obe spomínané technológie do masových elektrických modelov. Prípadnej masovej komercializácie sa však určite nedočkáme tak skoro.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Extrémna Tesla Roadster 2 by mohla ťažiť aj z technológie superkondenzátorov
Ultra-rýchle nabíjanie elektromobilov vďaka novej technológii superkondenzátora
Startup sľubuje cenovo atraktívne solid-state batérie vyrábané metódou 3D tlače
Prvý hybrid Lamborghini je samé „naj“. Namiesto batérie má superkondenzátor

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Chvályhodný technický výskum! Otázka však znie: Kto si za 2 mil. Eur kúpi auto s experimentálnou batériou, aby podporil vývoj Estrema Fulminea ?!

    • Takých exhibicionistov je veľa. Celkom určite sa ich nájde 60 (keď počítam, že 1 ks zostane vo „firemnom múzeu“), ktorí sa radi pochvália niečím, čo nemá prakticky nikto iný a pritom na to majú dosť „drobných“, či už sú to petrodoláre alebo iné zdroje…

      V každom prípade je to dobrá reklama pre elektromobilizmus ako taký.

  2. Nevlastní všetky tieto vecicky náhodou už Tesla a to kupou lídra na trhu super kapacitorov Maxwell? Takze niekto len opakuje po Tesle. Elon ešte iných zajačikov z klobúka bude vyťahovať. Roadster 2.0.

Pridajte komentár