Zdá sa, že s hyperšportovými elektromobilmi sa roztrhlo vrece, model Estrema Fulminea má byť však výnimočný vďaka unikátnej batériovej technológii, ktorá kombinuje batériové články typu solid-state a „ultrakondenzátory“.
Ako sme už viackrát uviedli, mnohí považujú solid-state batérie za technológiu novej generácie, ktorá nahradí súčasné li-ion batérie. A to pre ich možné lepšie vlastnosti v oblastiach ako sú energetická hustota, bezpečnosť, rýchlosť nabíjania a časom aj nákladová efektívnosť.
Veľké nádeje sa tiež vkladajú do využitia superkondenzátorov v rámci elektrických systémov e-áut. Hlavnou výhodou superkondenzátorov v porovnaní s dostupnými batériami je ich schopnosť oveľa rýchlejšieho nabitia a vybitia. Avšak ich energetická hustota je neporovnateľne nižšia. Ich vývoj ale napreduje a zvyšuje sa aj energetická hustota.
Odborník na automobilový priemysel zo spoločnosti Munro and Associates, Mark Ellis, pri porovnaní batérií a superkondezátorov v nedávnej minulosti uviedol nasledovné: „Jedným z problémov batérií je, že po prudkom stlačení akcelerátora prúdi z batérie veľké množstvo energie. A potom, po prudkom zabrzdení, rekuperačný systém vygeneruje množstvo energie, ktorú ale nedokáže batéria prijať dostatočne rýchlo.“
- Zdroj: Automobili Estrema
- Zdroj: Automobili Estrema
A dodal, že to spôsobuje veľké namáhanie batérie, ktoré by mohli eliminovať práve superkondenzátory. Tie by mali fungovať ako akýsi „vankúš“. V prípade potreby rýchleho získania energie, by sa elektrina čerpala zo superkondenzátorov. Tie by sa pritom nabíjali pomaly zo štandardnej batérie elektromobilu. V prípade regeneratívneho brzdenia zas dokážu superkondenzátory „nasať“ viac zrekuperovanej energie.
Toľko v skratke o spomínaných technológiách, prejdime už ale k čerstvo predstavenému elektromobilu Estrema Fulminea vo forme „show car“ od automobilky Automobili Estrema, ktorá sľubuje ich spojenie.
Malosériová produkcia výhodou
Ako vieme, na solid-state batériách pracuje množstvo spoločností, startupov, vedeckých tímov a univerzít, avšak v sériovom vozidle ich ešte nenájdeme, pričom mnohé veľké automobilky avizujú ich príchod až v 2. polovici tohto 10-ročia. Preto sa vynára otázka, ako je možné, že nimi má byť vybavený elektromobil talianskeho startupu, ktorý podľa výrobcu príde na trh v roku 2023.
Šéf Automobili Estrema, Gianfranco Pizzuto, na to reaguje slovami, že je to možné vďaka malosériovej povahe modelu Estrema Fulminea (vyrobených má byť len 61 ks) a silnej podpore ich partnera Avesta Battery Energy Engineering Group. Hybridnú „solid-state-ultrakondenzátorovú“ batériu pritom bude Automobili Estrema vyrábať v spolupráci so spoločnosťou IMECAR Elektronik, informuje Carscoops.
2-dielny hybrid
Hybridná batéria však nebude „monolitom“, nakoľko taliansky startup spomína menší pack s „ultrakondenzátormi“ namontovaný za prednou nápravou a väčší pack so solid-state batériovými článkami na báze cell-to-pack nainštalovaný za kokpit, a to pre optimálne rozloženie hmotnosti.
- Zdroj: Automobili Estrema
- Zdroj: Automobili Estrema
Celková hmotnosť hybridnej batérie s kapacitou 100 kWh, ktorá má zabezpečiť dojazd okolo 520 km (WLTP) má byť cca 300 kg. Z 10 na 80 % sa má nabiť za menej ako 15 minút. Nie je však známe, na ako výkonom nabíjacom zdroji.
Čo sa týka špecifikácií hyperšportového elektromobilu Estrema Fulminea s cenou okolo 2 mil. € (takže drahé nové technológie sa ľahko „stratia“), ten má disponovať výkonom 2 040 koní (zo 4 elektromotorov), zrýchlením z 0 na 100 km/h cca za 2 s, zrýchlením z 0 na 320 km/h pod 10 s a hmotnosťou okolo 1 500 kg.
Sme naozaj zvedaví, ako sa spoločnosti Automobili Estrema vydarí tento zámer. Dúfajme, že prispeje k pootvoreniu cesty pre obe spomínané technológie do masových elektrických modelov. Prípadnej masovej komercializácie sa však určite nedočkáme tak skoro.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Extrémna Tesla Roadster 2 by mohla ťažiť aj z technológie superkondenzátorov
Ultra-rýchle nabíjanie elektromobilov vďaka novej technológii superkondenzátora
Startup sľubuje cenovo atraktívne solid-state batérie vyrábané metódou 3D tlače
Prvý hybrid Lamborghini je samé „naj“. Namiesto batérie má superkondenzátor
8 komentárov
Chvályhodný technický výskum! Otázka však znie: Kto si za 2 mil. Eur kúpi auto s experimentálnou batériou, aby podporil vývoj Estrema Fulminea ?!
Takých exhibicionistov je veľa. Celkom určite sa ich nájde 60 (keď počítam, že 1 ks zostane vo „firemnom múzeu“), ktorí sa radi pochvália niečím, čo nemá prakticky nikto iný a pritom na to majú dosť „drobných“, či už sú to petrodoláre alebo iné zdroje…
V každom prípade je to dobrá reklama pre elektromobilizmus ako taký.
Ak takí sú, a za toto auto tie 2 mil. dajú, „tak im treba“ !!! 🙂
Nevlastní všetky tieto vecicky náhodou už Tesla a to kupou lídra na trhu super kapacitorov Maxwell? Takze niekto len opakuje po Tesle. Elon ešte iných zajačikov z klobúka bude vyťahovať. Roadster 2.0.
https://www.teslamagazin.sk/tesla-maxwell-superkondenzatory/
To, čo už má Tesla, nemusí brániť ostatným používať kondenzátory. Patenty zrejme budú v kapacite, zapojení, technológii výroby, a tým aj cene.
No neviem či lídra akým je Maxwell v supercap. len tak ľahko niekto doženie.
Mi Mi