Audi Q8: Čo prináša mild-hybridný pohon novinky z Bratislavy?

0

Po roku a pol od odhalenia konceptu Audi Q8 na autosalóne v Detroite nám ingolstadtská automobilka predstavila sériový model novej vlajkovej lode medzi SUV-éčkami. Ten sa bude vyrábať v bratislavskom závode VW Group. Všetky verzie budú vybavené minimálne mild-hybridným pohonom. Čo prináša tento pohon v praxi a čo môžeme očakávať od plug-in hybridu?

Nie SUV, ale SUC

Automobily typu SUV sú už dlhší čas trendom. Pomernou novinkou sú však tzv. SUV-coupe, resp. SUC modely. Jedná sa SUV-éčka, ktorých zadná línia sa zvažuje podobne ako v prípade vozidel typu Coupe. Vďaka tomu pôsobia športovejším, dynamickejším dojmom. A svoje SUC už má aj Audi. Model Q8 sa tak zaradí k prémiovým modelom segmentu ako BMW X6 a Mercedes-Benz GLE Coupe.

Nie je hybrid ako hybrid

Ako sme už spomínali, všetky verzie Audi Q8 budú vybavené minimálne mild-hybridným pohonom. Jedná sa o druhý najnižší stupeň elektrifikácie, ktorý stojí medzi micro-hybridným (napr. Start-stop systém) a štandardným hybridným pohonom (napr. full-hybridy od Toyoty).

audi q8

Základnou vlastnosťou mild-hybridného, resp. medium-hybridného pohonu je to, že na pohyb vozidla sa vždy využíva spaľovacia pohonná jednotka. Elektromotor dopovaný batériou sa k nemu pripája iba v určitých situáciách. Napríklad pri rozbiehaní a zrýchľovaní. Môže mať však aj inú funkciu, tak ako v Audi Q8.

Elektromotorom manažovaný „spaľovák“…

Základom mild-hybridného pohonu Audi Q8 je 48V elektrická sústava. Do nej je zapojená Li-Ion batéria a remeňom poháňaný generátor („elektromotor“ – motor-generátor), ktorý má funkciu štartéra (tzv. BAS – Belt Alternator Starter). Takže elektromotor slúži v tomto prípade na rýchle a efektívne štartovanie a vypínanie spaľovacieho motora.

Narozdiel od systému štart-stop však dokáže BAS vypínať a zapínať pohonnú jednotku počas jazdy. Systém vyhodnocuje aktuálny spôsob jazdy, pričom v prípade potreby vypne motor a nechá vozidlo „plachtiť“. Môže sa tak diať v rýchlostnom spektre 55 až 160 km/h.

…šetrí palivo a emisie

O nabíjanie 10 Ah (0,48 kWh) batérie, umiestnenej pod podlahou batožinového priestoru, sa stará motor-generátor. Ten dokáže vyprodukovať vďaka rekuperačnému brzdeniu výkon až 12 kW. Čiže môžeme povedať, že Audi Q8 má 0,48 kWh batériu a 12 kW elektromotor.

Celý tento systém má ušetriť v reálnej prevádzke 0,7 l paliva na 100 km a príslušný objem emisií CO2. Nie je to veľa, na druhej strane, keby malo každé vozidlo takýto systém… A treba povedať, že všetky nové modely od Audi ho majú a budú mať, vrátane aktuálnych A6 a A8. Výnimkou budú samozrejme čisto elektrické a plug-in hybridné modely.

Plug-in hybridné Audi Q8 na ceste

Našťastie mild-hybridný pohon je len základným stupňom elektrifikácie modelového portfólia. V prípade Audi Q8 sa neskôr dočkáme aj plug-in hybridnej verzie. Jej špecifikácie nie sú známe, mohla by však ponúknuť podobné parametre ako v prípade koncepčného modelu z roku 2017.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prvé elektrické Audi je možné rezervovať už aj v SR. Na koľko vyjde?
Audi e-tron prvým sériovým autom s kamerami miesto spätných zrkadiel
Audi prestavilo stratégiu elektrifikácie: 20 e-modelov do 7 rokov

Tzn. 100 kW elektromotor s krútiacim momentom 330 Nm a 17,9 kWh batériou, ktorá zabezpečí reálny elektrický dojazd 60 km. Priemerná spotreba konceptu s celkovým výkonom 330 kW (700 Nm) sa mala pohybovať na úrovni 2,3 l na 100 km, čo zodpovedá emisiám 53 g CO2 na 1 km.

Zdroje: Audi, Fdrive

tesla magazin zdielanie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár