Automobilka Aston Martin po dlhých rokoch vývoja predstavila svoj prvý elektromobil Aston Martin Rapide E, a to vo výrobnej verzii. Ako už názov napovedá, vychádza zo spaľovacieho 4-dverového kupé Rapide, pričom je najvýkonnejším variantom modelového radu. Vozidlo bolo kompletne prepracované aj vďaka spolupráci so spoločnosťou Williams Advanced Engineering, ktorá vyvíja technológie pre Formulu 1 a Formulu E. A to vrátane karosérie, ktorá má lepšiu aerodynamiku. K zákazníkom sa dostane ešte tento rok.
Aerodynamické zmeny
Inžinieri Aston Martin a Williams Advanced Engineering optimalizovali aj vďaka úprave prednej mriežky, podlahy a zadného difúzora prúdenie vzduchu okolo vozidla. To spolu s inovovanými pneumatikami Pirelli P-Zero s nízkym valivými odporom a špeciálnymi diskami kolies z kovaného hliníka prispelo k zlepšeniu aerodynamiky o 8 %, v porovnaní so spaľovacou verziou.
K lepšej efektivite vozidla by mala prispieť okrem lepšej aerodynamiky aj hmotnosť, ktorá bola minimalizovaná vďaka masívnemu použitiu uhlíkových vlákien. Menších zmien sa dočkal aj interiér. Tou najvýraznejšou je 10″ digitálnym prístrojový panel, ktorý nahradil analógové ukazovatele. S palubným systémom vozidla sa je možné spojiť aj na diaľku, a to prostredníctvom mobilnej aplikácie.
Výnimočný batériový systém
Aston Martin Rapide E sa môže pochváliť výnimočným elektrickým pohonom pracujúcim pod napätím 800 V. Bude tak súperiť s modelom Porsche Taycan o titul prvého 800-voltového elektromobilu, ktorý sa dostane na trh.
Použitie tejto technológie by malo zabezpečiť extrémne rýchle nabíjanie na najvýkonnejších nabíjačkách na svete. Obzvlášť v prípade batérie s relatívne malou kapacitou, a to 65 kWh, ktorá má zabezpečiť dojazd 320 km (WLTP). Tá je pritom určite sklamaním.
Batéria a rýchlosť nabíjania je však sklamaním
Vzhľadom na architektúru vozidla sme však asi nemohli očakávať zázraky v tomto smere, nakoľko pre batériu bol vyhradený priestor, ktorý predtým zaberali 12-valcový motor, prevodovka a palivová nádrž. Žiaľ, vzhľadom na 800 V systém je sklamaním aj uvádzaná rýchlosť nabíjania.
Výrobca udáva rýchlosť nabíjania na 50 kW (300 km/hod.) a 100 kW (500 km/hod.) rýchlonabíjačke, a to podľa WLTP. Dúfame, že Aston Martin Rapide E sa bude môcť pochváliť aspoň zaujímavou krivkou nabíjania, pričom si udrží maximálny možný nabíjací výkon čo najdlhšiu dobu v rámci nabíjacieho procesu. Na 100 kWh nabíjačke by sa tak mal teoreticky nabiť najrýchlejšie za 38 min. Aston Martin tiež uvádza, že elektromobil je vybavený vysoko výkonnou palubnou AC nabíjačkou, ktorá ho dokáže nabiť už za 3 hodiny.
Najvýkonnejší variant
Potešiť môže „aspoň“ to, že elektromobil je najvýkonnejším variantom modelu, keď prekonáva aj upravenú spaľovaciu verziu AMR s V12. Pritom režimy podvozka umožňujú aj športové naladenie, podobné tomu z verzie AMR. O pohon zadnej nápravy sa starajú 2 elektromotory s celkovým výkonom vyše 610 konských síl, pričom ponúkajú obrovský krútiaci moment 950 Nm.
Vďaka tomu zrýchli vozidlo z 0 na 60 MPH (97 km/h) pod 4 sekundy. Z 80 na 113 km/h to zvládne len za 1,5 sekundy. Jeho maximálna rýchlosť sa zastaví na hodnote 250 km/h. Aston Martin Rapide E si má udržať maximálnu úroveň výkonu počas celého kolo na Nürburgringu.
„Limitka“
Aston Martin potvrdil, že vyrobí len 155 kusov modelu Rapide E. Elektromobil je pritom možné objednať už teraz. Jeho cena má byť poskytnutá na vyžiadanie. Neoficiálne sa hovorí o sume 250 000 €. Dodávky zákazníkom by mali byť spustené v 4. štvrťroku 2019.
Zdroj (vrátane titulnej fotografie): Aston Martin
SÚVISIACE ČLÁNKY:
James Bond bude jazdiť v najnovšom filme na elektromobile
Aston Martin poodhalil elektrické SUV Lagonda All-Terrain
Porsche informovalo o približných cenách elektromobilu Taycan