V roku 2020 prišiel na čínsky trh maličký 4-miestny elektromobil od spoločného čínsko-amerického podniku Wuling (SAIC + GM). Krátko na to sa stal vďaka neuveriteľne nízkej cene tamojším e-bestsellerom. A aktuálne je možné kúpiť jeho modernizovanú verziu aj v Európe. A to vďaka nemeckej spoločnosti ARI Motors a jej „verzii“ ARI Bruni.
Wuling Hong Guang MINI EV bol prvým elektromobilom, ktorý po dlhšej dobe zosadil Teslu Model 3 z trónu najpredávanejších elektromobilov (na mesačnej báze) na čínskom trhu. Stalo sa tak v roku 2020, krátko po jeho uvedení na trh. Hlavným dôvodom bola určite cena, ktorá začínala po prepočte na cca 3 500 €.
Tento model v Číne odštartoval vlnu podobných lacných 4-mietstnych elektromobilov, keďže sa ním inšpirovali mnohí čínski výrobcovia. V Európe sa Wuling Hong Guang MINI EV oficiálne nepredáva, ale už v roku 2021 ho začala do Európy dovážať a pre európske cesty legalizovať lotyšská spoločnosť Dartz.
Wuling z Nemecka
Aktuálne spustila predaj pomerne čerstvo modernizovanej verzie tohto elektromobilu nemecká spoločnosť ARI Motors. A to pod menom ARI Bruni. Nemci uvádzajú, že vozilo má rozmery 3,06 x 1,49 x 1,63 m (dĺžka x šírka x výška), pohotovostnú hmotnosť 700 kg a objem batožinového priestoru 1 180 l po sklopení zadných sedadiel.
O pohon vozidla sa stará elektromotor s výkonom 15 kW, vďaka čomu dosiahne maximálnu rýchlosť 90 km/h. Zdá sa, že európska „maximálka“ bola priškrtená kvôli európskym predpisom, aby sa vozidlo zmestilo do kategórie L7e. V Číne by mal model dosahovať max. rýchlosť 100 km/h.
Motor dopuje batéria s kapacitou 17,3 kWh, ktorá podľa spoločnosti ARI Motors zabezpečí dojazd 215 km (cyklus neudáva). Rovnakú hodnotu pritom spomína aj Wuling pre čínsky trh, takže môže ísť o „optimistické“ číslo. Na druhej strane, v mestskej premávke, pri mestskej rýchlosti a za vhodných podmienok by takýto dojazd nemusel byť nedosiahnuteľný.
Tohtoročná modernizácia modelu Wuling Hong Guang MINI EV priniesla aj schopnosť DC nabíjania, pričom tá je dostupná aj v modeli ARI Bruni. Výkon je síce skromnejší (z 30 na 80 % za 35 min), v porovnaní s AC nabíjaním z bežnej zásuvky však ide o pokrok (4 až 5 hodín – zrejme na 100 %).
Všetko zas kazí cena
Wuling Hong Guang MINI EV / ARI Bruni je celkom sympatické mestské „vozítko“. Avšak ako býva zvykom, „európsku verziu“ zabíja cena. Nemci totiž svoj model predávajú za cenu od 15 990 €, pričom vo výbave nájdeme napr. centrálny dotykový displej, cúvaciu kameru či centrálne zamykanie. Za balík „klimatizácia + posilňovač riadenia“ sa pripláca 390 €. Najvyššia verzia stojí od 17 990 € a ponúka aj jazdné asistenčné systémy. Pre porovnanie, v Číne stojí Wuling v prepočte od cca 5 100 €.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Česi predávajú čínsky mini-elektromobil na spôsob Wulingu MINI
Prvý skutočne lacný elektromobil prichádza v novej generácii aj novej verzii za 5 100 €
Japonský startup odhalil prototyp netradičného elektromobilu za 6 200 €
ODBER NOVINIEK
11 komentárov
Nenažrany nemcuri
Ak má byť BEV pre EU O.K. s výrobnými nákladmi, musí byť vyrobené „na kompletku“ u výrobcu v Číne!
Druhá vec je tá „nenažratosť“ výrobcov a dovozcov pri cenotvorbe!
do toho by som nenastupil…
Máš na to právo! 🙂
ani ja
Tiež máš na to právo!! 🙂 🙂
Ani ja by som do toho nesadol! Mám 2 metre!!! 🙂 🙂 🙂
Keď som videl tie parametre, tak ma ako prvé napadol Trabant 601 🙂 Rodičia pred 40 rokmi kupovali jazdený Trabant za cenu okolo 20 000. Trabant mal výkon 19 kW, toto má 15 kW. Maximálku mal síce Trabant 120 na tachometri, ale tých 100 bol už adrenalínový šport. Dizajnom sa ale táto krabica s Trabantom nedá porovnávať.
Neviem prečo ma to napadlo, asi len nostalgia 🙂 Každopádne, za túto Európsku cenu nepredajné. To už by som si fakt radšej kúpil Daciu Spring než toto.
Ja len znovu zopakujem! V Európe by malo najmenšie auto mať 4m! Pre nemajetných musí postačiť ako jediné, a pre ostatné kategórie majiteľov ako dostatočne veľké malé auto! 🙂 Pritom by mali najlacnejšie verzie začínať na cene „od“ 10.000,–, čo výrobcovia a dovozcovia dlhodobo ignorujú !!!
Myslym ze realne lacne auto sa musi postavit tam kde sa bude aj predavat.
Tiez si myslim ze realne lacne auto musi mat komponenty z lokalnych dodavatelov.
Samotne automobilky sa musia snazit o to aby vzniklo, lebo ak sa automobilky snazia neprevzat zakaznikov od Fabie, lebo tu Fabiu chce koncern predavat co najdlhsie, tak lacne auto nevznikne.
Male auto nie je detska trojkolka! Male auto je vo volkosti Felicia, Fabia, Polo, Clio.
Lacne auto sa musi vyrabat tu v EU(SK, PL, RO, BG), od kolies, cez elektroniku az po baterku a kazdy v tomto dodavatelskom retazci musi chciet to lacne auto, aby nenavysovali cenu.
Len nepozna automobilku ktora by mala v jedom z vyssie uvedenych statov sidlo. Vsetky maju sidlo v DE alebo vo FR a to bude problem pre lacne auto.
Máš pravdu po svojom! EU automobilky majú hlavne v krajinách „starej“ EU, tak vysoké mzdové náklady, že aj reálne najlacnejšie autíčko bude citeľne drahšie, ako rovnaké kompletne vyrobené v PRC! Na trhu by sa potom mali stretnúť o priazeň zákazníka!
P.S. Pamätám sa na nepokoje v Škode MB, keď po úspešnom hospodárskom roku, rozdelili v Škode MB len menšiu časť na premie, a väčšiu presunuli do Nemecka na odmeny vo VW, kde sa tak nedarilo!
Škoda….ale tu aspon vidiet, ze ekologia je uplne na poslednom mieste…..